wachtwoord vergeten

het is niet waar mensen.. ik heb in een beetje dronken bui mijn hoofd wachtwoord veranderd en natuurlijk vergeten.... hoe stom kan een mens zijn... help???:cry:

Om het beheerderswachtwoord opnieuw in te stellen met de Mac OS X-cd, gaat u als volgt te werk: Plaats de cd 'Mac OS X Install Disc' in de cd-romspeler en start de computer opnieuw op. Zodra u het opstartgeluid hoort, houdt u de C-toets ingedrukt totdat u het draaiende radertje ziet. Wanneer het installatieprogramma verschijnt, kiest u 'Hulpprogramma's' > 'Stel wachtwoord opnieuw in'. Volg de instructies op het scherm om het wachtwoord te wijzigen. Stop het installatieprogramma en start de computer opnieuw op, terwijl u de muisknop ingedrukt houdt om de schijf te verwijderen.

zover ben ik dus
alleen wat houdt c-toets in?
of alleen c toets?

Gewoon de letter c van cd-rom (hoewel bij tiger een d logischer zou zijn :wink: ) Je bent wel echt dronken of niet?

Als het zo eenvoudig is dan kan dus om het even wie op eender welke Mac aanloggen en het wachtwoord wijzigen ? Wat is dan nog de zin van het wachtwoord ?

[quote:f1c0514a22="Yaris"]Als het zo eenvoudig is dan kan dus om het even wie op eender welke Mac aanloggen en het wachtwoord wijzigen ? Wat is dan nog de zin van het wachtwoord ?[/quote:f1c0514a22]

maar je heb dan wel de cd nodig natuurlijk

zo een beetje ontnuchterd en het voor elkaar het wachtwoord werkt dus weer.. :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P

Tip van de dag: Ga niet in een dronken bui een beetje aan je wachtwoord zitten prutsen :P Mocht ja vaker dit probleem hebben... maak dan een extra account aan (Mac-Oh-My-Lord ofzo :wink: ) met eenvoudige Finder en zero bevoegdheden. :)

[quote:09d5091297="FreekMac"]Tip van de dag: Ga niet in een dronken bui een beetje aan je wachtwoord zitten prutsen :P Mocht ja vaker dit probleem hebben... maak dan een extra account aan (Mac-Oh-My-Lord ofzo :wink: ) met eenvoudige Finder en zero bevoegdheden. :)[/quote:09d5091297]

ik ben al jaren een maccer
maar dit is me nog nooit gebeurt
ik was nl. mijn emac aan het customizen en daar hoort een wachtwoord bij
ik was um alleen al na 3 min. vergeten… goed he?
nou mijn sleutelhangerwachtwoord nog… :stuck_out_tongue:

:D herkenning... (2min. 38 sec.) :| keychain loopt niet alsnog te z**ken om een wachtwoord?

[quote:aafb672ac5="Yaris"]Als het zo eenvoudig is dan kan dus om het even wie op eender welke Mac aanloggen en het wachtwoord wijzigen ? Wat is dan nog de zin van het wachtwoord ?[/quote:aafb672ac5]

Is een stukje van de Unix legacy. Iedere unix machine (of het nou een Unix, Linux of BSD variant is) heeft deze mogelijkheid. Het wordt ook wel “single user mode” genoemd. Zoek er maar is op met google.

Er is een manier om te voorkomen dat mensen dit niet kunnen doen. Namelijk met behulp van een bootpassword. En dan niet een die in je bios zit maar in je bootloader. (Geen idee hoe/of dit in OSX gedaan kan worden.) En unix is eigenlijk een netwerk OS wat doorgeschoten is naar de desktop. Toen unix bedacht werd, kwamen mensen nog niet eens op het idee om een volledige computer in een draagbaar doosje te stoppen. Unix bestaat echt al meer dan 25 jaar. Unix heeft praktisch aan de wieg gestaan van de informatica.

Het is ook niet voor niets dat server systemen bij bedrijven in een afgesloten en geconditioneerde ruimte staan. Ten eerste vanwege de koeling en dergelijke, ten tweede omdat fysieke toegang tot het systeem betekend dat je eigenlijk ook toegang hebt tot alle data op het systeem.

Het enige wat een beetje lullig is, is dat je als thuisgebruiker je systeem niet acher slot en grendel zet. Maar vanuit de unix filosofie is single user mode heel begrijpelijk. Als je dat laatste redmiddel niet hebt, dan is het vrij lullig als iemand met root priviliges per ongeluk een nieuw root password aanmaakt en hier een tikfoutje in maakt. :stuck_out_tongue: Veel passwd versies vragen niet om een herhaling van het wachtwoord en/of een beveestiging. (En als root user kon je met zo’n 6 toetsaanslagen je hele systeem om zee helpen.)

De beste remedie tegen dergelijke “veiligheids” problemen is encryptie. Zeker als je laptop gebruiker bent en bedrijfskritische files op je laptopje hebt staan. Wordt je *Book gejat, dan kan de dief relatief eenvoudig al je files bekijken door zichzelf super user/admin te maken op het systeem.

Nog even een aanvulling:

Druk tijdens de opstart “ding” maar is op Command - S.

Je hebt helemaal geen CD nodig, maar voor de gewone user is het wel verstandiger. De cd geeft namelijk een grafische schil.

Probeer het maar is. Je wordt gelijk in een root console gedumpt.

Wil je het systeem weer netjes afsluiten, dan doe je dat met dit commando: “shutdown -r now”.
shutdown is het unix afsluit commando, mag alleen met root rechten aangeroepen worden. -r geeft aan dat er een reboot moet plaatsvinden en now geeft aan dat het nu direct moet gebeuren.

Nog 1 ding, wees heeeeeeel voorzichtig met wat je intikt als je je systeem zo opgestart hebt.

Maar zoals je ziet, je hebt niet eens een CD nodig om full access tot een Mac te krijgen. Enkel een paar tellen geduld terwijl je Command - S ingedrukt houdt.

[quote:857f32b70b="viv"]:D herkenning... (2min. 38 sec.

hoe bedoel je?
:expressionless: keychain loopt niet alsnog te z**ken om een wachtwoord?[/quote:857f32b70b]

jawel irritant zeg maar

in een 'verlichte' toestand () had ik een nieuw 'briljant' wachtwoord bedacht en .... na de herstart, 2. min 38 sec later -wist ik het niet meer 8) na 2 dagen zoeken naar de OSX cd (ook op een goeie plek opgeborgen*)... en het invoeren van weer een nieuw wachtwoord... wilde de keychain nog steeds een wachtwoord... lukte niet... keychain weggegooid... [quote:10f7514e86="The - DDD"]Nog even een aanvulling: Druk tijdens de opstart "ding" maar is op Command - S. ...Probeer het maar is. Je wordt gelijk in een root console gedumpt. ...Maar zoals je ziet, je hebt niet eens een CD nodig om full access tot een Mac te krijgen. Enkel een paar tellen geduld terwijl je Command - S ingedrukt houdt.[/quote:10f7514e86]kan toch alleen van achter je appel? Niet via netwerk enzo :( Raar hoor dat het kan... (niets zo onveilig als denken dat het veilig =) maakt het nog uit of je vault hebt aanstaan? (to bad: als je een nieuw wachtw hebt ingevoerd... waarom niet metteen de controle over alle wachtwoorden?) (*tip van apple)

@DDD al mijn gevoelige dokjes enzo zet ik altijd op een met wachtwoord beschermde disk-image (650 mb -> vol = backup CD) Het ww neem ik dan niet op in mijn keychain Ik hoop zo te voorkomen dat (mocht er ooit iemand of iets toegang krijgen) ze al die kleine filetjes ongemerkt downloaden... (650 mb gaat over mijn aansluiting niet ongemwerkt) --ooit zat ik met win 98 op internet, toen mij de inhoud van mijn C: werd getoond, met de vraag: 'herkent u hier iets?' :apple: zegt van de disk-img dat het ook 'goed' beschermd is... maar na jouw verhaal.... :(

ik was in de veronderstelling dat je trouwes je eigen OSX opstart CD/DVD moest
gebruikjen als ‘sleutel’ tot het veranderen van het wachtwoord, maar dat is dus ook onzin?
Ik voel me zo heerlijk veilig achter mijn OSX machienttjes… :smiley:

Yup, als je het in Filevault zet dan heb je het achter 128bit encryptie zitten.

En als je een maximaal wachtwoord gebruikt, dan kost het met de huidige hardware tig keer langer dan zolang de wereld op dit moment bestaat om het wachtwoord te cracken.

Om al jezelf goed te informeren over FileVault, kun je het beste dit artikeltje even lezen, het is er eentje uit 2003, maar FileVault is sindsdien eigenlijk niet veranderd.

http://www.macdevcenter.com/pub/a/mac/2003/12/19/filevault.html

Het feit dat een systeem wat FYSIEK toegankelijk is gewoonweg niet veilig is, verklaard juist waarom FileVault bestaat. Wordt je laptop gejat en je hebt een redelijk wachtwoord en je bent uitgelogd, dan hoef je je om je gevoelige gegevens niet zorgen te maken. Je hoeft enkel te balen van verloren werk en de aderlating vanwege een nieuwe laptop.

Overigens bieden boot passwords geen garantie tegen dieven. Kwestie van je HD aan een ander systeem hangen en mounten.

[quote:837e66e8fd="viv"]in een 'verlichte' toestand () had ik een nieuw 'briljant' wachtwoord bedacht en .... na de herstart, 2. min 38 sec later -wist ik het niet meer 8) na 2 dagen zoeken naar de OSX cd (ook op een goeie plek opgeborgen*)... en het invoeren van weer een nieuw wachtwoord... wilde de keychain nog steeds een wachtwoord... lukte niet... keychain weggegooid... [quote:837e66e8fd="The - DDD"]Nog even een aanvulling: Druk tijdens de opstart "ding" maar is op Command - S. ...Probeer het maar is. Je wordt gelijk in een root console gedumpt. ...Maar zoals je ziet, je hebt niet eens een CD nodig om full access tot een Mac te krijgen. Enkel een paar tellen geduld terwijl je Command - S ingedrukt houdt.[/quote:837e66e8fd]kan toch alleen van achter je appel? Niet via netwerk enzo :( Raar hoor dat het kan... (niets zo onveilig als denken dat het veilig =) maakt het nog uit of je vault hebt aanstaan? (to bad: als je een nieuw wachtw hebt ingevoerd... waarom niet metteen de controle over alle wachtwoorden?) (*tip van apple)[/quote:837e66e8fd]

eh ook misschien een domme vraag:
Hoe gooi je dat desbetreffende keychain weg?
gewoon opzoeken en dumpen? :evil:

watts nijou? gevonden en weggegooid kijke wats geburt

@ Maclord tsjaa nu moet je bij vertrouwde sites weer je inlognaam en wachtwoord invullen. heb ik ook gedaan. valt best mee dat soort dinge gaat geburt... :wink:

[quote:3018e157bd=“The - DDD”]Yup, als je het in Filevault zet dan heb je het achter 128bit encryptie zitten.
http://www.macdevcenter.com/pub/a/mac/2003/12/19/filevault.html
Overigens bieden boot passwords geen garantie tegen dieven. Kwestie van je HD aan een ander systeem hangen en mounten.[/quote:3018e157bd]
:slight_smile: Goed artikel - bedankt
Als ik het goed begrijp zijn die disk images die je maakt met ‘Disk Utility’ net zo veilig -ook 128…blabla encryptie, met het voordeel dat ze niet permanent gemount hoeven te zijn, zoals bij het gebruik van FileVault.
Bij FileVault wordt zo’n image gemount als de ‘home folder’ en is tijdens het werken niet encrypted.
:? door het werken met losse images (binnen Filevault), ben je voor online snoepers iets veiliger…
:o en ook voor mensen die even achter je mac gaan zitten. Zoiets.

Filevault encrypt on the fly. (Alles wordt continu geen- en gede- crypt op het moment dat het nodig is.)

Filevault is dus veilig voor snoopers, mits je je systeem locked of uitlogt. Exacte antwoord staat in dat artikel geloof ik.

waarom je wachtwoorden niet opslaan op het bvb programmatje "passWordWallet" ? Dan vindt je het altijd terug. Zelfs wanneer je te diep in 't glas gekeken hebt, alhoewel ...................dronken ......bababababa