Wachtwoorden door datalek op straat!

Beste OMT-ers,

Kreeg recent een melding bij het inloggen op o.a. de site van OMT dat mijn wachtwoord door een datalek op straat zou liggen.
Op mijn iPad zie ik onder “wachtwoorden, detecteer gehackte wachtwoorden, een beveiligingsadvies staan om voor een 50-tal sites de wachtwoorden te wijzigen.

Voor de “simpele sites” hanteer ik vaak hetzelfde wachtwoord.

Is er een mogelijkheid om voor al deze sites in een keer de ww wijzigen?

vr.gr.

Donald D.

Nee, helaas. Wachtwoorden veranderen doe je op de betreffende website zelf, daar is geen algemene standaard of mechanisme voor.

Dat is niet best. Hoop werk dus. Maar ook een mooi moment om even de boel op te schonen.

wederom dank,

Wie heeft je over dat datalek verteld?

https://www.ubergizmo.com/2020/06/safari-detect-breached-passwords/

https://www.soyacincau.com/2020/07/07/ios-14-iphone-warns-you-passwords-compromised-ipad-mac-icloud-keychain/

@GoeieDag

Kreeg bij inloggen op mijn iPad (software versie 14.1) de waarschuwing. Wil niet zeggen dat OMT is gehackt (datalek), maar mogelijk een andere site waar ik hetzelfde wachtwoord gebruik. Via algemeen>wachtwoorden>Beveiligingsadvies staan de sites genoemd die ook gebruik maken van dat wachtwoord.

Zie ook bovenstaande link van Antwoordapparaat.

Aangezien je dus wachtwoord-beheer software gebruik, vermoedelijk Apple Keychain, zou ik ten zeerste aanraden om overal een ander wachtwoord te gebruiken. Probeer hergebruik van je basis wachtwoord zo veel mogelijk te beperken en gebruik desnoods varianten als je pér se het wachtwoord wilt kunnen onthouden van enkele sites en/of platformen. Gebruik voor de rest een willekeurig wachtwoord. Apple Keychain e.d. kunnen die moeilijke wachtwoorden voor je onthouden.

Als je dit doet, hoef je niet op een 50-tal, maar een enkele website je wachtwoord te veranderen in geval van een datalek.

Nog even reageren op ‘Is er een mechanisme om overal je wachtwoord te wijzigen?’ - Nee, gelukkig is dat er niet. Voor jou zou dat makkelijker zijn, maar stel je eens voor welke mogelijkheden dat een hacker zou bieden? Ik hoef dat lijkt mij niet uit te leggen :slight_smile: