Wacom Intuos3 en beeldscherm resoluties

gisteren heb ik mijn Wacom Intuos3 A5 binnengekregen, op mijn nieuwe PM G5 gehangen en met Corel Painter aan de slag.. Heerlijk!

Nu zat ik nog te twijfelen om een Dell 20" scherm te kopen met een res. van 1680x1050, lekker grote desktop en mooie ruimte voor de pallets enzo. Maar als ik eroverna denk, de verhoudingen van zo’n ‘widescreen’ scherm zijn 16:10 (zelfde paneel als de 20" CinemaDisplay).

Het A5 tablet is 4:3 als ik mij niet vergis. Zou dit problemen opleveren voor het ‘tekengevoel’ bij zo’n 16:10 scherm, als ik het gehele scherm op mijn A5 format wil mappen?

Iemand ervaring met Wacom tablets op niet 4:3 schermen?

Any input would be much appreciated! (goh, m’n 2e post vandaag en ik ben pas 35 minuten ‘lid’ op dit forum :wink:

als je een iets groter tablet neemt kun je ook een gedeelte van het tablet als actief gebied definieren en zo een meer passende feel krijgen met het scherm. Aan de aandere kant went je hand heel snel aan de bewegingen op het scherm vind ik.

gaat prima hoor!

heb zelf een intuos 2, die ik gebruik op een systeem met 2 ‘4:3’-schermen. Je kan hem dan configureren dat het hele tablet gebruikt wordt (dan moet je wel ff ontzettend wennen, aangezien de ‘verticale’ beweging een ander gevoel geeft dan de horizontale), of je gebruikt een deel van het tablet (zodat de boven-en onderekant ongebruikt blijven)

heb zelf de eerste configuratie, en binnen een paar dagen merk je niet eens meer dat het ‘anders’ is!

Omdat je toch niet naar je tablet kijkt, maakt het eigenlijk niet uit hoe de verhoudingen zijn. Intuostief gaat het toch wel goed. Gewoon lekker gummen dus, ook op 16:9. Er blijft dan wel een stukje tablet ongebruikt, maar ik heb op mijn A4 intuos het werkveld toch al iets kleiner staan.

Ah prima!

Bedankt voor jullie snelle reakties!

Nu heb ik geen excuus meer om de 20" niet te kopen… :wink:

De ‘aktie’ bij Dell loopt vandaag af (25% korting), alhoewel ik verwacht dat hij wel terug komt.

Bij Dell hebben ze continu acties, is het geen 25 % korting dan is het wel 30 % of de tweede voor de helft van de prijs. Over dat DELL scherm is al veel geschreven, ook op dit forum. gebruik de zoekfunctie asl je meer wilt weten.

Maar over je vraag: ik heb twee macs met 20inch display (16x9), allebei met intuos 2.
Ik gebruik het hele tablet en het gaat prima, merk je niets van dat de lengte/breedte verhouding niet hetzelfde is.

Idd, ik heb een 23" Apple Display en dat werkt over de gehle breedte en hoogte van het tablet en dat werkt echt grandioos, ik weet zeker dat je er geen spijt van krijgt. Ik ben benieuwd. Eenmaal een Intuos dan wil je niet anders meer! :wink: :apple: :wink: :apple: :wink:

Het klopt inderdaad dat de verhoudingen iets anders zijn, maar ik heb nog nooit gemerkt dat het raar aanvoelt of dat het van boven naar beneden bewegen anders voelt dan van links naar rechts. De rand van je tablet is ook de rand van je scherm. Ik werk al jaren met een wacom (inmidels ook de intuos 3) en een 20' cinema display. Prima combinatie.

Je kan je pen ook in muismodus zetten, dan heb je helemaal niks meer te maken met verhoudingen. Persoonlijk vind ik dat ook het lekkerste werken.

[quote:cc5c963e17="Pier"]Je kan je pen ook in muismodus zetten, dan heb je helemaal niks meer te maken met verhoudingen. Persoonlijk vind ik dat ook het lekkerste werken.[/quote:cc5c963e17]

Ja maar dat is niet de bedoeling van de pen, maar ieder’s eigen keus natuurlijk!

Gewoon ff drie weken oefenen en je wil niet meer anders! :wink:

Leg me dan maar is uit wat wel de bedoeling is, want dit ontgaat me even. Muismode heeft ook voordeel dat je je arm of hand niet zo veel heen en weer hoeft te bewegen. Dit gaat zeker meespelen als je op grotere tablets werkt.

Ja, zoals ik al zei, ieder z'n eigen keus, dus… en als je een groot tablet wilt kopen moet je dat zeker doen, maar ik vind het onzin, het is alleen maar ruimte op je bureaublad en het kan net zo goed met een A5. Maar er zullen er altijd zijn die zeggen dat ze niet anders willen.

Zoals ik het bij jou begrijp wil je je arm dus helemaal niet verschuiven, nou dat vind ik knap op een A5 tablet. Maar als jij dat fijn vindt, vooral doen!!

Als we met z’n alle maar géén RSI krijgen toch!! :wink:

Beste mensen: er wordt met Painter gewerkt door de vraagsteller, dus er gaat getekent (geschilderd, gefrutseld etc) worden!

Dan heb je echt geen tablet in mousemode nodig.
En dan zijn de verhoudingen scherm/tablet wel degelijk van belang.

[quote:d4f6d0df3e="Pier"]Leg me dan maar is uit wat wel de bedoeling is, want dit ontgaat me even. Muismode heeft ook voordeel dat je je arm of hand niet zo veel heen en weer hoeft te bewegen. Dit gaat zeker meespelen als je op grotere tablets werkt.[/quote:d4f6d0df3e]

RSI-gewijs, is juist het goede aan een groot tablet, dat je zoveel meters met je arm maakt. En niet te veel vanuit je pols doet. Kun je A4 betalen, doen, krijg je geen spijt van.

Als je nou je gebruiks oppervlakte van tablet aanpast zodat die gelijk staat naar verhouding van je scherm, zou dat wel moeten lukken.

[img:b98f6e5a7a]http://members.lycos.nl/maurice1979/wacom.jpg[/img:b98f6e5a7a]

dus gewoon beeje breedbeeldbalkjes op je wacom maken, bijvoorbeeld zo:
[img:b98f6e5a7a]http://members.lycos.nl/maurice1979/tablet.jpg[/img:b98f6e5a7a]

Thanx

Ik ga wel even kijken hoe het allemaal aanvoelt, Dell is al in bestelling.

Een A4 tablet leek mij toch wat te groot, ik heb al een A5 gekocht. Gezien het prijsverschil maar 100 euro was heb ik hier wel even overna moeten denken.

Maar gezien ik het hoofdzakelijk voor Painter gebruik en ik qua hand/pols bewegingen meer dan genoeg aan een A5 heb ben ik die weg ingeslagen. Daarbij kan ik het tablet dan lekker op schoot houden, wat mij bij schetsen enzo toch het lekkerste werkt :slight_smile:

ik heb dezelfde tablet, en als je painter gebruik zou deze misschien wel wat zijn, soort kwast pen ziet er eerder uit als een marker. [url=http://www.wacom-shop.net/cgi-bin/wacom.storefront/430df75c00689ad6273f50f336190675/Product/View/ZP&2D600]zie hier[/url] Ik denk dat ik er niet veel aan heb. misschien zoeken naar beurzen dat je het kan proberen.