Wacom tablet bij de Aldi

Bij de Aldi zijn op het moment Wacom Volito-tabletten (A6-formaat, en geen Volito 2 maar het oude model) te koop voor €27,99. Hoewel op de verpakking alleen maar naar Windows verwezen wordt, heb ik proefondervindelijk vastgesteld dat aansluiten op een USB-poort genoeg is om het ding op een Mac te laten werken :) De software kun je in de verpakking laten zitten, want er staat geen enkele byte aan Mac-spul op.

ik las bij onze conculega's het volgende erover:

KLIK!

Buiten de berichten bij de concullega's, iemand hier nog ervaringen met dit ding van de Aldi ? Het lijkt me wel een leuk apparaatje om mee te beginnen en het is een Wacom, dus ik neem aan dat het met de precisie en drukgevoeligheid wel goed zit ? [size=9:9a14117256] Anders zijn aanraders (mag tweedehands zijn) altijd welkom :)[/size:9a14117256]

Het is een oud Wacom [i:3df6cfe165]ontwerp[/i:3df6cfe165] waarvan er voor de Aldi een eenmalige speciale partij is gemaakt. Blijkbaar had met de (nog niet versleten?) mallen nog liggen. Enerzijds kun je stellen dat je voor die dertig euro geen buil kunt vallen, anderzijds moet die goedkope prijs (t.o.v. de originele Volito) èrgens vandaan komen.

Ren vandaag naar de Aldi, maak de verpakking heel voorzichtig open en probeer het en als het niets wordt breng je hem morgen terug. En als ze hem niet terugnemen, zet je het ding in de krant.

Ik heb hem net ook gekocht en hier werkt hij ook op een iMac G3 met OS 10.4

@trabi: Zo gek goedkoop is hij ook weer niet. De Volito2 heeft een straatprij van 50,= Dan vind ik 30,= voor het vorige model in pallet-aanbieding niet zo gek.

[quote:a900f49cef="kontheur"]ik las bij onze conculega's het volgende erover:

KLIK![/quote:a900f49cef]
Ik geloof dat ze hem daar niet geprobeerd hebben … Inderdaad, in Photoshop kon ik geen drukgevoeligheid vaststellen (maar misschien ligt dit aan mij) maar voor de rest werkt hij perfect. Het enige dat ik gedaan heb is hem aangesloten op een vrije USB-poort, waarna HardwareGrowler meldde dat er een nieuw USB-apparaat was gevonden (dat was al hoopgevend ;)) en ik de muispijl gelijk met de pen kon besturen. Geen crashes, geen vreemde dingen, niks.

Al lezende bij de buren zie ik dat die pen mode inderdaad wel handig zou zijn, hoewel ik moet zeggen dat de “mouse mode” ook niet slecht werkt als je er eenmaal even aan gewend bent. Toch eens kijken of ik ergens een Mac-driver kan vinden …

[b:a900f49cef]Edit:[/b:a900f49cef] Na het downloaden van driver 4.7.9-2 zoals aangeraden op macosxhints.com (met dank aan die andere thread) werkt het tablet inderdaad in “pen mode” en is het drukgevoelig in Photoshop. Gewoon die driver downloaden en installeren; het programma Wacom Tablet dat in /Programma’s/Wacom neergezet wordt doet feitelijk niks (“Er is geen tablet aangesloten dat wordt ondersteunt.”) maar het tablet heeft wel meer functionaliteit.

Whoot. Heb hem vandaag gekocht en ik vind hem goed werken :) (het is m'n eerste) Ik ga nu de bovenstaande driver downloaden AMEN!!!

Werkt inderdaad lekker alleen stuit ik wel op het [url=http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=91246] volgende[/url]....

Hoe instaleer ik die driver... Heb hem wel gedownloadt maar waar kan ik de Pen Tool aan zetten en als ik hardwer druk in PS krijg ik geen drikkere lijn.

Kunnen jullie een foto posten van het betreffende tablet?

[quote:f458a04b1d="karf"]Hoe instaleer ik die driver... Heb hem wel gedownloadt maar waar kan ik de Pen Tool aan zetten en als ik hardwer druk in PS krijg ik geen drikkere lijn.[/quote:f458a04b1d]downloaden en installeren. En de volito is niet druk gevoelig.

Wél drukgevoelig...

…na installatie van driver

[quote:6f89c24457="karf"]Hoe instaleer ik die driver...[/quote:6f89c24457] Ik heb [url=http://www.wacom-europe.com/int/downloads/driver/driver.asp?lang=nl]Mac_X_479_2_NL.dmg[/url] gedownload (even [command]F indrukken en zoeken naar 4.79 op die pagina) en gewoon de installer gedraaid die in de .dmg zit. Daarna kreeg ik van HardwareGrowler de melding dat de tablet losgekoppeld was, gelijk gevolgd door een melding dat hij aangekoppeld was. Hierna deed de tablet het gelijk in pen-mode (je kunt dit zien door bijvoorbeeld met de muis het pijltje linksboven in beeld te zetten en dan op het tablet de pen rechtsonder te houden; zoek dan op je scherm naar het pijltje :)).

[quote:6f89c24457=“karf”]Heb hem wel gedownloadt maar waar kan ik de Pen Tool aan zetten en als ik hardwer druk in PS krijg ik geen drikkere lijn.[/quote:6f89c24457]
Bij mij werkte dat dus ook wel gelijk na het installeren van de driver …

[quote:6f89c24457=“F0kke”]Kunnen jullie een foto posten van het betreffende tablet?[/quote:6f89c24457]
[img:6f89c24457]http://images-eu.amazon.com/images/P/B000075B69.03.LZZZZZZZ.jpg[/img:6f89c24457]
Het enige verschil is dat die van mij zilveren accenten heeft (het penhoudertje en de randjes aan de zijkanten), en de pen is helemaal zwart met een ivoorkleurige knop en punt.

heb hem opnieuw geinstaleert, opnieuw opgestart maar er er gebeurt niks

Jakko, heb je 'm aan de PPC iMac G5 of heb je die driver ook werkend op je macbook? Hier lukt 't niet op de macbook en intel iMac. Voor de intels zijn nieuwere drivers nodig. Ik kan niets instellen, omdat er geen hardware herkend wordt. De oudere driver, zoals die jij noemt, werkt hier ook niet goed.

Het komt dus waarschijnlijk dat ik een Intel Mac op waardoor hij het niet doet. Zijn die nieuwe drivers er al?

Nee, die komen er ook niet.

De Wacom Volito werkt NIET op een mac in pen modus, alleen als muis en dat komt ook alleen door het feit dat het ding USB is. MacOS X herkend a.d.h.v. USB wat voor apparaat het zou moeten zijn (een muis dus). Een tablet als muis is behoorlijk irritant omdat je zeer beperkt wordt door het kleine oppervlak van nog geen A6 formaat (nee, ze zijn echt kleiner dan de officiële afmetingen van de A6 standaard). Je kunt opzich wel de Graphire/Intuos driver proberen maar dan is het nog maar de vraag of het gaat werken, soms werkt het wel, soms niet. Voor de Powerpc mensen is er nog de optie dat het mogelijk (met een nadruk op mogelijk) werkt met een oudere driver. Voor de Intel macs zijn die er niet en dus werkt het niet. Je doet er dus een behoorlijke miskoop aan om dit ding te kopen, zonde van je geld. De Graphire en de Intuos werken daarentegen wel goed op de (Intel) mac maar die zijn dan ook wel even een stuk duurder (met name de Intuos die al snel het dubbele is als de vergelijkbare Graphire variant).

De Wacom Volito en alle andere Wacoms zijn allemaal drukgevoelig. Het argument dat dit niet zou zijn is bullshit en dat kun je ook zelf bedenken als je 5 seconden stilstaat bij de werking van het apparaat. Stel jezelf maar eens de vraag hoe je klikt op dat ding* :wink:
Er zit daarentegen wel aardig wat verschil tussen drukgevoeligheid. De Graphire is drukgevoeliger dan de Volito en de Intuos is een heel stuk drukgevoeliger dan de Graphire. Als je kijkt naar de doelgroepen dan is het ook wel duidelijk waarom dat zo is en waarom er een zekere prijs aan zo’n product hangt.

[size=7:f6dde66aaf]* door met de punt op het oppervlak te drukken[/size:f6dde66aaf]

[quote:1f97103e2c="fistkikker"]Jakko, heb je 'm aan de PPC iMac G5 of heb je die driver ook werkend op je macbook?[/quote:1f97103e2c] Daar had ik nog niet bij stilgestaan. Hij hangt aan m'n iMac; ik heb hem niet op de MacBook geprobeerd, want ik ben niet van plan het tablet mee te nemen met de laptop, dus zover had ik nog niet nagedacht. Ik denk dus dat het erop neerkomt dat, zoals Dyn zegt, het op een Power PC geen probleem gaat zijn, maar op een Intel kun je hem hooguit als muis gebruiken.

(Nu moet ik zeggen dat dat me ook niet slecht beviel, maar het hangt wel af van wat je aan het doen bent. Mail lezen en webbrowsen gaat makkelijker met een muis omdat je de pen dan niet steeds weg moet zetten/leggen en weer pakken, maar voor sommige andere taken vind ik die pen toch wel makkelijker dan een muis, ook zonder drukgevoeligheid en zo.)

[quote:1f97103e2c=“dyn”]De Wacom Volito werkt NIET op een mac in pen modus[/quote:1f97103e2c]
De Wacom Volito werkt WEL op een Mac in pen modus :slight_smile:

[quote:1f97103e2c=“dyn”]ze zijn echt kleiner dan de officiële afmetingen van de A6 standaard[/quote:1f97103e2c]
Volgens m’n lineaal is het bruikbaar gebied 12,7 cm x 9,2 cm, en A6 is 14,8 cm x 10,5 cm, dus inderdaad wat groter dan het tablet.

[quote:1f97103e2c=“dyn”]Je kunt opzich wel de Graphire/Intuos driver proberen maar dan is het nog maar de vraag of het gaat werken, soms werkt het wel, soms niet.[/quote:1f97103e2c]
Goed dan, in mijn geval werkt het, zowel pen mode als drukgevoeligheid. Ik kan natuurlijk niet voor andere mensen spreken …

Als iemand het voor elkaar krijgt om het tablet 100% te laten werken op een Intel based Mac, let me know!