WAN/LAN/NAT (instellingen router)

Beste,

Ik heb chello, met een pc (waar de verbinding/modem aanhangt) en twee macs met een dynamisch ip adres(192.168.1.1). Ik heb hiervoor een router die deze verbindingen verzorgd.

GEBRUIK
Mac os X.3/Panther en Mac os X.2/ Jaguar

MAAR>>>
Ik wil af van van die dynamische ip adressen omdat ik telkens handmatig het ip adres moet intoetsen of als ik de modem moet resetten het ip adres veranderd. Ik kan de router instellingen via mijn browser instellen.

VRAAG>>>
Wat kan en moet ik intoetsen voor mijn router (WAN,LAN en NAT), zodat alle computers een eigen vast ip adres krijgen? En wat moet ik instellen voor mijn eigen computers (pc en twee macs)?

EXTRA>>>
Ook wil ik dat een apple computer een server wordt voor een website en blogger? Wat moet ik open zetten, wat moet ik hiervoor instellen? En hoe zit dat met mijn firewall van apple zelf?

Alvast bedankt!!

Eko

Lan moet je instellen in je router op bv 192.168.1.100 tm 192.168.1.120. Verder laat je 'm op dhcp staan. In je mac bij netwerk stel je in: handmatig configureren ip adres 192.168.1.100 enz. subnet 255.255.255.0 default gateway 192.168.1.1 dns weet ik niet bij chello probeer es 80.242.224.2

Als Chello dynamische adressen gebruikt, kan je daar niets aan veranderen. Voor een verwijzing naar je webserver met een dynamisch ip adres, kun je dyndns.org gebruiken, maar daar moet je wel wat truuken voor doen.

(Ik heb net gezocht op de website van chello en kon niet eens technische info van hun ADSL abonnementen vinden.)

De korste klap is een provider nemen die wel vaste IP adressen gebruikt.
(demon, of xs4all)

www.dslexpress.nl
www.xs4all.nl/adsl

(chello = UPC → zuigt)

sinds wanneer heeft UPC ADSL? Dat is volgens mij toch echt kabel! :? In de laatste MacFan staat een uitgebreid artikel over een netwerk opzetten. Misschien kun je daar iets mee.

[quote:76105c9280="xer"]

(chello = UPC → zuigt)[/quote:76105c9280]

Valt eigenlijk wel mee hoor. Als je maar niet je rekeningen automatisch laat afschrijven want daar voor gebruiken ze de cruse control van Marco Bakker voor.
Verder heb ik hier in arnhem weinig keus.

[quote:98990b7576="sjonnie"]sinds wanneer heeft UPC ADSL? Dat is volgens mij toch echt kabel! :? In de laatste MacFan staat een uitgebreid artikel over een netwerk opzetten. Misschien kun je daar iets mee.[/quote:98990b7576]

is inderdaad Cable. Maar je adres verdanderd niet.

OK, tis dus kabel, mijn fout.

en ook nog vaste ip adressen…

Maarre: UPC, still not my favorite company. :slight_smile: