Wanneer is de Radio Remote in NL te koop?

Daar is Apple goed in... nieuwe gadgets al promoten, maar nog nergens te koop! Althans, niet in Nederland. Iemand enig idee wanneer de radio remote ook hier verkrijgbaar is. En anders een goede tip om hem elders te bestellen?

Apple iPod Radio Remote

Hiermee kunt u naar FM-radio op uw iPod luisteren en tegelijkertijd alle functies bedienen met de handige afstandsbediening. U krijgt er bovendien een koptelefoon met een kortere kabel bij, die een perfect combinatie vormt met de afstandsbediening. Geschikt voor de iPod nano en iPod met video.

Prijs: Eur 55,00
Meestal verzendklaar:
2 weken

je kan hem gewoon bestellen hoor duurt alleen 2 weken

[quote:357e404ae7="CC"]Daar is Apple goed in... nieuwe gadgets al promoten, maar nog nergens te koop! [/quote:357e404ae7]

Welkom bij Apple!

Ik loop al een paar weken om de paar dagen de verschillende Apple-winkels in de buurt binnen maar zonder resultaat. Uiteindelijk woensdag maar via de Applestore besteld (10 euro verzendkosten!!!) en er staat sindsdien een verwachte verzenddatum van 1 maart.

Ik las wel ergens dat als de iRR op Europa ingesteld werd de RDS het niet deed, misschien dat we hier in Europa op versie 1.1 moeten wachten…?

Nu maar hopen dat-ie ook echt goed is, zodat ik ook in de stad Radio1 een beetje kan ontvangen. Hier in Den Haag staan er twee sterke zenders op de telecomtoren achter het centraal station. Als ik daar met m’n Sony radiootje bij in de buurt kom blazen die zenders de hele FM-band weg. Maar een gemiddelde autoradio pikt ook daar de zenders in Lopik (R1 - R4) nog wel op. Voor deze prijs mag de iRR dat ook wel doen. En daarnaast is RDS natuurlijk ideaal als je onderweg buiten het bereik van je normale zenders bent: gewoon even scannen tot je de juiste naam in het display ziet staan. Met die huidige radio is in de provincie m’n favoriete zender vinden altijd een gebed zonder eind.

Maar als Hilversum nu wat meer zou gaan podcasten zou die hele radio remote overbodig zijn…

[quote:2341e1fcbb="remcodb2"][quote:2341e1fcbb="CC"]Daar is Apple goed in... nieuwe gadgets al promoten, maar nog nergens te koop! [/quote:2341e1fcbb] Welkom bij Apple![/quote:2341e1fcbb] Net als 'onze' lampenblazer Philips ... die komen om in de uitvindingen, maar brengen niks op de markt.

Zeg maar rustig 5 weken wachten... :x

Uhm, hier issie vorige week al binnengekomen hoor, gewoon besteld via de NL store. Vanaf begin februari werden ze verstuurd.

[quote:2b22e86e10="MedahOSX"]Uhm, hier issie vorige week al binnengekomen hoor, gewoon besteld via de NL store. Vanaf begin februari werden ze verstuurd.[/quote:2b22e86e10]

PS: de RDS van 538 doet het prima, en hij staat ingesteld op Europa.

[quote:263c8dc61f="MedahOSX"]Uhm, hier issie vorige week al binnengekomen hoor, gewoon besteld via de NL store. Vanaf begin februari werden ze verstuurd.[/quote:263c8dc61f] Hm, blijkbaar is de produktie dan onvoldoende om aan de vraag te voldoen. En natuurlijk gaan de paar die er dan zijn dan niet naar onafhankelijke winkels...

[quote:263c8dc61f=“MedahOSX”]PS: de RDS van 538 doet het prima, en hij staat ingesteld op Europa.[/quote:263c8dc61f]
Cool. Als je afstemt op een zender die ook “text data” meestuurt (zoals R1/R2/Sky), krijg je die dan ook te zien?

Irritant overigens dat een aantal commerciële zenders hun RDS identificatie voor reclame gebruiken.

SkyRadio,BNR,538 hebben allemaal gewoon text of rds en is gewoon te zien. Ook bij R1 krijg ik text zie ik net

Als je 't mij vraagt zit Apple dik in de problemen om sommige zaken overal geleverd te krijgen. Hier in België heeft momenteel alles vertraging... en wat de Radio Remote betreft, ik kreeg te horen dat er effectief problemen zijn met de levering in Europa. Blijkbaar gaan andere markten voor, ik weet het niet...

Heb de radio remote toch dit weekend nog besteld via internet (Apple Store). Kreeg direct een mailtje dat hij op of voor 27 februari verzonden zou worden. Gisteren ontving ik echter een berichtje dat hij binnen 1 a 2 dagen wordt geleverd... Heb hem dus nog niet, maar het lijkt erop dat de radio remote, hoewel nog niet in de winkel, wel gewoon beschikbaar is!

k vraag me af of k hem zal kopen :? dan heb ik niks meer aan mn draagkoort voor de nano :( wat zouden jullie doen?

Ik moet Apple wel nageven dat ze meesterlijk je hebberigheid weten aan te wakkeren... Ik heb al minstens 5 radio's in huis, maar toch zit ik vol spanning te wachten op die vorige week bestelde radio remote die volgens UPS nu "out for delivery" is.

Als-ie vanmiddag binnenkomt post ik vanavond een mini-review. Als iemand nog advies heeft over of dat het best kan in deze thread of elders hoor ik dat graag in een privébericht.

Intussen heb ik ondekt dat al bijna een jaar geleden in Den Haag een aantal steunzenders geplaatst zijn, waardoor de publieke radiozenders ook in de buurt van het centraal station redelijk te horen zijn. Helaas worden deze frequenties niet vermeld in de meeste overzichten, wel in deze: http://www.radio.nl/2003/home/medianieuws/001.zero_base/frequenties/001.landelijk/002.publiek/default.asp?IntArticleID=80360. Let wel op dat de steunzenders in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en enkele andere steden [i:4926e4352b]zeer[/i:4926e4352b] zwak zijn en alleen binnen ruim een kilometer van de zender goed te ontvangen zijn.

Ik zie uit naar je mini-review. Intussen ben ik er al een kleine maand op aan het wachten. Het houdt een mens levendig...

De UPS-man trotseerde vanmiddag de regen om mij de iPod Radio Remote (iRR) die ik vorige week besteld heb te brengen. Uiteraard zat-ie in een mooi doosje: doorzichtige voorkant waardoor de iRR en de meegeleverde iPod-oordopjes met speciaal korter kabeltje te zien zijn. Het effect werd wel bedorven door een stuk kleefplastic aan de bovenkant om de handel dicht te houden dat er nauwelijks af te krijgen was.

(De oordopjes heb ik niet gebruikt omdat ik die in het algemeen vervelend vind en die van Apple te groot zijn voor mijn rechter oor.)

De iRR zelf is 32 bij 25 millimeter klein, en maar 5 mm dik + 3 mm voor het klipje, en voorzien van een kabel van een kleine 90 centimeter. De plug gaat onderin de iPod, net als de USB kabel. Wel is de connector wat kleiner dus hij steekt iets minder uit.

Als je op je video iPod al softwareversie 1.1 hebt staan (of vergelijkbaar op de Nano) verschijnt het radioscherm direct na het aansluiten. Wel staat de radio op Amerikaans ingesteld, dus je moet even langs de instellingen om hier Europa van te maken, anders kan je alleen op frequenties eindigend op een oneven cijfer afstemmen. Voor de rest kan een kind de was doen. In de normale stand regelt het scrollpad het volume, maar als je op de selectieknop in het midden duwt dan verschijnt er een frequentieschaal en kan je met het scrollpad op een zender afstemmen. Dit gaat verbazend makkelijk. Je favoriete zenders kan je met een driehoekje markeren door de selectieknop langer ingeduwd te houden. Vervolgens spring je dan tussen die favorieten heen en weer met de vooruit/achteruit knoppen. Je kan deze ook wat langer indrukken en dan scant de iRR de FM band langs op zoek naar de volgende zender.

Als je op een zender staat die het Radio Data System gebruikt en de zender is sterk genoeg, dan krijg je de tekst die de zender meestuurt te zien. Let wel dat dit anders is dan bij de meeste RDS-radio’s: die laten standaard de 8-letter zenderidentificatie zien, en de extra tekst alleen als je hier specifiek voor kiest. In de Europese stand laat de iPod de zenderidentificatie echter niet zien. Je krijgt dus bij Radio 1 niet “RADIO 1” maar bijvoorbeeld “1 op de middag: www.1opdemiddag.nl”. Sommige zenders doen wel RDS maar naast de zenderidentificatie geen extra tekst. Dan zie je niks. In de Amerikaanse stand zie je juist wel (alleen) de zenderidentificatie.

Qua afstandsbediening is de iRR in gebruik niet anders dan de afstandsbediening die bij de derde generatie iPod meegeleverd werd cq bij de vierde los te koop was, behalve dat-ie nu meer op de afstandsbedieninkjes die bij de iMac en MacBook Pro meegeleverd worden. (Volume + en -, terug, verder, start/stop, vergrendelschuifje.) Wel een voordeel is dat de klip achterop veel groter is en dus daadwerkelijk aan een kledingstuk geklemd kan worden. Omdat ik zelf een aparte koptelefoon met vrij lang snoer gebruik klip ik de afstandsbediening op borsthoogte aan het koptelefoonsnoer, sla de rest van het snoer dan om mijn nek en prik het in de afstandsbediening. Zo zitten de kabels niet in de weg. Tot mijn verbazing kreeg ik op deze manier nog betere radioontvangst dan met de klip aan m’n jas of broekzak.

Toen ik thuis met de iRR aan de slag ging was ik toch wat teleurgesteld: slechte ontvangst, mono, RDS kwam bijna niet door. (Let wel dat in Den Haag de meeste zenders van ver uit Lopik of Rotterdam komen.) Buiten fleurde dit aanzienlijk op: ontvangst was zeker niet slecht, RDS kwam bij de meeste zenders die 't hebben wel door (na een seconde of 10). De iRR werd echter niet veel scheutiger met stereo: als de zender niet perfect doorkomt bijft-ie mono. Overigens is het verschil niet altijd even duidelijk: de kanaalscheiding bij stereouitzendingen is vrij beperkt. Ik kreeg al snel de neiging om als ik op de radio een nummer hoorde dat ook op m’n iPod stond dit te vergelijken. Redelijk recente opnamen geript in AAC klinken eindeloos veel beter dan de radio, maar bij oud spul op middelmatige MP3s is er niet zo’n verschil. De lage tonen zijn op de radio duidelijk sterker dan in m’n eigen muziek.

Ik kon het natuurlijk niet laten even langs de KPN mast met een paar sterke FM zenders erop te fietsen. Alle andere draagbare radio’s die ik daar geprobeerd heb kunnen hier niet tegen, verre zenders zijn dan niet meer te ontvangen. De iRR deed dit onvergelijkbaar veel beter: de Lopikse zenders bleven prima te beluisteren, met alleen af en toe wat licht gekraak.

Evenmin kon ik het laten om de iRR op mijn derde generatie iPod aan te sluiten. De iRR werkte naar behoren als afstandsbediening, behalve dat met het scrollpad het volume aanpassen geen effect had. Maar het volume aanpassen via de iRR zelf wel! Interessant bij-effect is dat je dus twee koptelefoons of sets oordopjes aan kan sluiten en het volume van beide apart in kan stellen. Het lijkt er sterk op dat de reden dat de iRR (als radio) alleen met de vijfde generatie iPod en de Nano werkt geen technische reden heeft maar aansporing is om toch vooral een nieuwe iPod te kopen. Daar kan ik niet echt blij mee zijn. Dit brengt mij ook op het grootste minpunt van de iRR: de prijs: 55 euro en nog bijna 10 euro verzendkosten als je 'm bij de Apple Store bestelt. Erg duur. Een kleiner nadeel is dat je toch eigenlijk wel gedwongen bent de zenderfrequenties uit je hoofd te leren: RDS is onvoldoende om zenders te identificeren (indien al aanwezig en sterk genoeg signaal, dan is vaak de naam van de zender niet in de tekst aanwezig en sowieso 10 seconden wachten) en je kan ook niet zelf je favorieten ordenen, je zit vast aan de volgorde in de frequentieband.

Al met al kan ik de iPod Radio Remote aanbevelen voor de serieuze mobiele radioluisteraar.

Dank voor je fijn verslag. Als ik het allemaal goed lees, dan is de ontvangst nog het meest negatieve punt, tenzij je je niet in een al te sterk geïsoleerd huis bevindt, en je onder de zendmast van je favoriete zender gaat staan. Hier in België blijft het wachten, in elk geval als je bij ITPro bestelde...

Nee, de ontvangst buiten is goed, beter dan wat ik gewend was met mijn oude Sony radiowalkman. Alleen binnenshuis hield het niet over. In huis kan je beter een ander type radio gebruiken. De iRR gebruikt de kabel van de koptelefoon/oordopjes als antenne, wat natuurlijk z'n beperkingen heeft. Een radio met een echte antenne of aansluiting op de kabel zal het altijd beter doen. (Maar is weer lastiger onderweg op de fiets, wandelend of in het openbaar vervoer.)

Wat ik schreef was dat ook vlakbij zenders in Den Haag ik zenders uit Lopik (45 km verderop) nog goed kon ontvangen, wat met m’n oude radiootje niet ging. De echte test volgt bij een bezoekje aan Rotterdam, waar zenders tot 100.000 watt staan. De sterkste in Den Haag is “maar” 2000 watt. (Dit is “effective radiated power”, dus ze sturen niet echt zoveel energie de lucht in.)

Heb de Radio Remote inmiddels een week in mijn bezit en ik ben er superblij mee! Ontvangst is goed, zeker met die goede tip van een van jullie voor radio 1 rond station Den Haag Centraal (afstemmen op 105.6). Blijft jammer dat er geen ontvangst in in de Schipholtunnel...

[quote:b6bb8d3f28="iljitsch"]

… Dit brengt mij ook op het grootste minpunt van de iRR: de prijs: 55 euro en nog bijna 10 euro verzendkosten als je 'm bij de Apple Store bestelt. Erg duur… .[/quote:b6bb8d3f28]

Inderdaad erg duur, maar ik kon het toch niet laten en heb hem net bij Dixons besteld. Dinsdag zou ie bij me afgeleverd moeten worden :smiley:

Inclusief verzendkosten kost hij me daar EUR 57,94
Ze hebben ook nog eens verschillende betalingsmogelijkheden waaronder iDeal. Het is de eerste keer dat ik er wat bestel … ik hoop dat ik dinsdag nog een beter gevoel heb dan ik nu al heb :stuck_out_tongue: