wanneer photoshop of illustrator

Hallo,

Ik ben bezig met Photoshop en Illustrator onder de knie te krijgen. Mijn vraag is: wanneer gebruik je PS wanneer ILL? Ik begrijp dat er een grijs gebied is.

Ik zag deze tutorial (http://www.biorust.com/tutorials/detail/172/us/) en begrijp niet waarom ze dit in photoshop doen aangezien illustrator mij hier meer geschikt voor lijkt.

Het lijkt een schemergebied maar in essentie is photoshop een pixel-georienteerd programma en illustrator een vector-georienteerd programma.

Al zijn er fikse overlappingen, photoshop blijft in pixels werken (behalve bij paden en tekst) en Illustrator in gevulde lijstukken (behalve bij geplaatste foto’s en gerasterde effecten)

Ik kan je niet goed zeggen welke klus je in welk programma moet doen; dat is een kwestie van praktijkervaring. Veel kun je in beide programma’s doen.

Je voorbeeld kan inderdaad net zo goed of beter in Illustrator gemaakt worden.

ik gebruik photoshop eigenlijk alleen voor foto's en illustrator voor de rest.. (miss komt dit ook omdat illustrator me wat beter ligt dan photoshop)

mmmm ik ben zo'n type dat ze beide gebruikt, alleen geen illustrator, maar freehand (maar dat is van oudsher zo gegroeid) meestal heb ik ze beide open staan, en sleep heen en weer als een gek, net zolang tot ik heb bereikt wat ik wil hebben. zoals gezegt freehand en illustrator - voor vector graphics photoshop voor pixelgrapics.

Vaak vindt ik toch photoshop uiteindelijk het lekkerst voor de afwerking,
eventjes die achtergrond iets transparanter, die schaduw iets donkerder etc…
(mits je je elementen goed in de gaten houdt)

Ook leuk: http://www.susannepaschke.de/ Eerst deed ze haar vectorart lekker abstract zoals ik hieronder bij mijn signature deed, maar tegenwoordig lijken haar prenten wel foto's! En dat in Freehand :o

ben erg benieuwd Martiniman, maar de url werkt niet! :?

http://www.susannepaschke.de/

Had al een PBtje gestuurd maar hij is denk ik nog aan de fles ofzo…

Aan de fles ja :D Koffie en bespreekgeleuter!

vaak kun je ook een deel van iets in Photoshop doen en het andere deel in Illustrator :) ;)

Als beroep werk ik 9 uur per dag bijna in Illustrator en Photoshop,...de manier dat ik het doe! Momenteel zijn dit beide de CS2 versies op MacOS X 10.4

Een logo vectoriseer ik altijd, en dit is zeker aan te raden! Wrm?

[b:394679eccf]STELLING[/b:394679eccf]
Een klant vraagt aan jou een logootje te maken voor naamkaartjes. Je maakt het in Photoshop.
Je documentje is 5x5 cm! Ok, iets te groot misschien voor een naamkaartje,…maar ach verkleinen kan ik altijd ,…geen probleem! Huppeké, naar de drukker…klant tevreden,…jij je geld,…joepi

Een paar maanden later komt diezelfde klant terug en wil zijn fantastische logo die jij gemaakt hebt in het groot op een A2 affiche,… OEI,…als ik het vergroot is mijn logo “in blokjes,…gepixeld”,…
Extra werk,…en de kans dat je logo identiek gelijk is niet erg groot,…Kun je volgen?

Ik teken dus ALTIJD mijn logo’s in Illustrator en gebruik deze dan in Photoshop. Dankzij de “smart objects” in PS CS2 kan je deze dan probleem en non destructief gaan schalen!
Die logo’s zijn dan ook goed voor snijwerk en allerhande toestanden!

Photoshop gebruik ik dan weer als ik foto’s moet bewerken en erg speciale effecten wil bekomen die Illustrator minder liggen! Pas op,…illustrator kan al heel wat meer dan het vroeger kon,… maar toch,…bezind eer ge begint!