WAP Of MAC encryptie over draadloos netwerk?

ik heb net een draadloos siemens ADSL modem/router gekocht..

Werkt prima met Airport, mijn ibook zat meteen op het net terwijl de pc’s toch een halfuur niet wilden… Héhéhéhé!

nu heb ik gewoon een vraagje, hoe zit het met de beveiliging, ik weet dat er een probleem was met WEP encrypties en dat dit omslachtig werkt, maar ik heb ook de mogelijkheid om met MAC encryptie te werken, hiermee laat de router alleen de netwerkkaarten toe die je zelf toegang geeft. Is dit veilig, ik heb WEP afstaan en MAC op.

p.s. als iemand een ADSL draadloos modem/router zoekt is deze wel goed, je kan hem namelijk configureren met Safari, heeft geen applicatie nodig die allen op windows draait… kost 150euro

gegroet nico

Allereerst, MAC Encryptie bestaat niet. De encyptie doet WEP. En daarin zitten inderdaad wat foutjes, zodat het niet echt veilig is.

Wat jij bedoelt is filteren op basis van MAC adres. Dit is het hardwarematige adres dat in een netwerkkaart zit ingebakken. Je geeft in je router aan welke clients toegang hebben op basis van het MAC adres. Dat zou ik zeker doen.

Daarnaast zou ik WEP aanzetten op de maximale encryptie; 128 bits.

Voor bedrijven is deze beveiliging vaak niet voldoende, voor thuis wellicht wel. Ik draai hier thuis ook gewoon WEP encryptie + MAC filtering; en ik ben nogal paranoia van aard :wink:

Als je écht veilig wil zitten, kun je een VPN verbinding proberen op te stellen. Maar dat is wellicht wat overdreven voor thuis…

Ter illustratie: laatst zat ik hier op het dakterras met mijn PowerBook. Ik zag naast mijn eigen WLAN een WLAN genaamd ‘HARRIE’. Dat zal wel het WLAN van de overburen zijn ofzo. Deze Harrie had niet eens de moeite genomen om WEP in te schakelen. (Waarschijnlijk was hij allang blij dat het werkte). Ik kon gewoon verbinden met het WLAN, en het internet op. Daarnaast had deze windownees natuurlijk ook een hele lading shares openstaan; ik kon gewoon in zijn Documents… Dit zal jou niet overkomen als je de bovengenoemde beveiligingen aanzet.

ik was ook van plan die router te kopen, blij te horen dat ie naadloos werkt.

enne, zijn lagere encrypties niet voldoende? Voor mij is het belangrijkste dat het werkt, en dat je niet direct het netwerk kan kraken. (van een overgebuur die zou meesurfen moet ik niet bang zijn)

Je merkt geen verschil qua performance als je 'n hogere encryptie kiest (althans bij de WLAN routers die ik getest heb).

Dus baat het niet dan schaadt het niet. Gewoon 128bits doen…

ok da ga ik dan eens proberen