Warmte van de laptop

Macgenoten,

Ik heb een MBP van medio 2009. Ik bespeur de laatste maanden dat hij bij o.a. het afspelen van filmpjes warmer wordt dan ooit daarvoor.
Wat zou dit kunnen veroorzaken en wat zou ik eraan kunnen doen om te voorkomen dat hij stuk gaat.
De warmste plaats is ter hoogte van de toetsen 2 t/m 5. Op die plaats ongeveer

m.vr.gr. Henk

Heb je al geprobeerd om de ventilatieopeningen uit te blazen? Kans dat daar stof inzit dat de goede doorstroming van koellucht belemmert.

Onder de toetsen 2 t/m 5 zit trouwens (waarschijnlijk) de processor, en die wordt over het algemeen het warmst van alles in de computer, wat je er ook mee doet.

met programma’s als bijv. iStat kun je o.a. de verschillende teperatuursensoren uitlezen.
en misschien moet de ventilator schoongemaakt worden.

Ja, na vijf jaar is het wel een idee om 'm zelf even open te schroeven en schoon te maken, of om 'm even weg te brengen voor een kleine beurt. Vergeet ook niet de ventilatoren zelf goed schoon te maken. Lucht in een spuitbus werkt daar goed voor. Maar niet te dichtbij houden ivm gevaar dat het condenseer. Liever van verderaf iets langer spuiten dan van te dicht bij en dan condens hebben :slight_smile: ook even voordat je gericht spuit in de lucht spuiten en kijken of de straal droog is.

In het uiterste geval kan het zinvol zijn om de pasta op je heat-sink te verversen. Ik weet niet of dit bij jouw model een bekende oplossing is, maar veel witte MB hebben daardoor een stuk langer leven gehad :slight_smile:

Wanneer je handig bent is het een relatief kleine ingreep, en anders laat je het doen tegelijkertijd dat je 'm laat schoonmaken. Kan je macje nog best weer een jaar of twee mee :wink: