Wast de nieuwe Canon MVX3i witter dan wit??

De nieuwe MVX3i van Canon belooft véél betere videokwaliteit dan vroegere modellen (zie [url=http://www.canon-europe.com/For_Home/Product_Finder/Camcorders/Digital/MVX3i/index.asp?ComponentID=50078&SourcePageID=26346#1] engelstalige [/url] of deze [url=http://www2.canon.de/pro/vid/dig/mvx3i] duitstalige [/url] links want in nederland is die nog niet op de website te zien en de belgische geeft zoals gewoonlijk veel minder info).

Nu lees ik wel eens enkele ‘reviews’ en commentaren op camcorderinfo.com, site waar vooral amerikaanse modellen besproken worden (maar de ntsc-modellen kennen meestal wel hun gelijke in pal-modellen).

Vooral in dit artikel staan een aantal merkwaardige ‘uitspraken’ i.v.m. videokwaliteit t.o.v. chipresolutie.

Ik blijf dus zéér argwanend t.o.v. de ‘wast witter dan wit’-verhalen die fabrikanten uitsturen (in het geval bovenstaand artikel het bij het rechte eind heeft).

Mijn vraag : is het dus wachten op de (waarschijnlijk wel) véél duurdere high-definition camera’s van volgend jaar op betere videokwaliteit of heeft Canon dan toch een beetje gelijk met hun berichtgeving?

Dank
Davedive

ps natuurlijk zal alles dan duur zijn : camera, Final-cut-pro ipv express, nieuwe tv, waarschijnlijk bleu ray,… tegen dat al die zaken ‘betaalbaar’ worden zal er weer een aantal jaren voorbij gaan en is het enkel ‘jammer’ over de in ‘low-def’ opgenomen beelden dat ze niet zoo goed weergegeven worden…
Zo wordt een mens oud nietwaar :frowning:

Misschien staan er teveel linken in bovenvermelde post dus samenvattend komt het hierop neer :

Vanaf het moment dat een beeldchip (van een videocamera) meer dan 680.000 pixels heeft, verbetert de videokwaliteit wezenlijk niet meer. Alle fabricanten hebben brood gezien in de ‘marketingstrategie’ van het maximaliseren van het aantal pixels op de chips terwijl dit dus ‘zand in de ogen strooien is’ wat videobeeldkwaliteit betreft (daarvan dus de bejubelde stijlbreuk van panasonic met 3ccd’s onder de $2000 met hun recentste camera’s).

In feite is dat wel een beetje aannemelijk gezien de huidige tv’s maximaal ±800x640 pixels kunnen weergeven (512000 pixels of zo??) : trouwens de ‘pro-toestellen’ hadden eigenlijk ook tot voor kort of misschien nog (ik volg die gegevens niet van zo dichtbij) 3 ccd’s van ongeveer 450.000 pixels per stuk of niet?

Klopt dit nu of zou er toch een kwaliteitsverbetering inzitten met die nieuwe toestellen van zowel canon als sony als … ?

Dank
Davedive

(ps. als iemand ervaringen heeft met de panasonic NV-MX500 en de ‘apple’ zou ik dat héél graag vernemen)