Wat beste? Airport Express of 2e hands Extreme Basestation?

Ik heb 2 macs, zie hieronder. Zoals het nu is; heb ik alcatel speedtouch home (getweaked) hangen aan G4 400 desktop mac. Die staat bijna altijd aan met internetdeling, zodat men in huis met iBook draadloos op het net kan.

Nu willen we van die ellendige telefoonkabel (ADSL) af (niet door muren heen geboord of vastgemaakt, omdat we wisten dat we eens draadloos gingen) dus het is nu of de nieuwe zojuist gelanceerde Airport Express of een 2e hands Extreme Basestation.

Ik wil de G4 400 niet meer aan laten staan met Internetdeling. (zie hier) Maar ik wil geen hub of switch kopen.
Bereik moet goed blijven, huis met 2 verdiepingen.
Ik heb geen plannen met draadloos met audioingang te werken omdat ik dat ook aan kan sluiten met iPod.
Ik wil het kunnen beveiligen zodat de buren niet gebruik kunnen maken van onze draadloos verbinding.
Ik hoef de basestation niet te verplaatsen.

Qua prijs is Express voordeliger, maar is het uiteindelijk duurkoop voor iemand als ik?

Het Extreme Basestation heeft naast een WAN-poort ook nog een LAN-poort. Je kunt de G4 dan met een UTP-kabel aansluiten. Ik heb dit hier zo draaien, en dat bevalt prima. Een Airport Express heeft niet zo'n LAN-poort.

Niek

Ah zo. Ik ben niet zo heel erg thuis met al die afkortingen op gebied van draadloos. Wat is UTP kabel en waarom zou ik dat doen? En LAN?

Ik was van plan om airport in buurt van meterkast te plaatsen waar de modem straks zich zal bevinden. (om zo kabels trekken door huis te vermijden)

UTP-kabel is ethernetkabel, met van die plastic klikpluggetjes. Met ethernet kun je makkelijk een verbinding tussen computers maken. 'WAN' betekent 'Wide Area Network'. Daarmee wordt het netwerk buiten je eigen lokale netwerk bedoeld, meestal internet. 'LAN' betekent 'Local Area Network', en daarmee bedoelen we je eigen interne netwerk. LAN kan bedraad of draadloos zijn, dat maakt niet uit.

Een router of basestation is dus eigenlijk een koppeling tussen WAN en LAN. Je ADSL-modem verbind je met de WAN-poort van het basestation, en het basestation geeft de gegevens van WAN door naar LAN.

Gebruik je Airport, dan is de verleiding groot alles via Airport te laten lopen. Wil je dan gegevens tussen twee computers versturen, dan moet dat allemaal door de lucht. Dat gaat allemaal niet zo vlot. Bij mij thuis draait een G4/400 als werkstation én als server/backupmedium, en een aantal iBooks en een PowerBook via Airport. De verbinding tussen G4 en Aiport Basestation verloopt via UTP-kabel (in de LAN-poort), de rest via Airport (ook LAN dus, maar dan draadloos). Dat scheelt in ieder geval al een Airportkaart (die je in de G4 niet nodig hebt). Bovendien verloopt communicatie tussen G4 en notebooks een stuk sneller.

Beetje duidelijker zo?

Niek

het voordeel van de extreme basestation is dat het ook een printserver is, via usb en/of ethernet kan je er een printer aanhangen zodat je ook de printer kan delen als de hoofd computer uitstaat. verder kan je er een extra antenne aanhangen en ik weet niet of dat met de express ook kan.

daan.

Ach zo, veel duidelijker! Dank!

Ja de G4 400 heeft hier ook airportkaart. Dus ook plan om alles draadloos te werken. Maar bij grote bestanden overhevelen leg de ibook liever naast de g4 en kabeltje tussen. (of via ipod)

Is het dan nog van belang dat ik de LAN in basestation heb?

[quote:6bf604b037="hansenonline"]het voordeel van de extreme basestation is dat het ook een printserver is, via usb en/of ethernet kan je er een printer aanhangen zodat je ook de printer kan delen als de hoofd computer uitstaat. verder kan je er een extra antenne aanhangen en ik weet niet of dat met de express ook kan.

daan.[/quote:6bf604b037]

oh ja dat is waar ook.express heeft ook usb aansluiting, dus dan kun je printer op aansluiten, maar in mijn geval zou het niet haalbaar zijn, dan moet ik zowel basestation als express aanschaffen, maar dat is niet rendable, 1 a 2 prints per maand (erg weinig), dus dan hang ik de iBook liever aan de printer)

Susanne, je basestation heeft altijd LAN, alleen is de Express alleen maar draadloos, terwijl de Extreme zowel draadloos als bedraad heeft (deze laatste via ethernet).

De Express is ook als printserver te gebruiken, je hoeft dan dus niet ook nog eens een Extreme aan te schaffen. In dit geval zou ik dan dus de Express nemen…

Niek

Oke, dan wordt het expres een Express. Op de 15e wordt ie gelanceerd in NL, he?

yup :)

/me heeft 'r ook 1 besteldt :wink: