wat betekend %20 in een gedownloade file?

Beste Maccers Voor mijn studie moet ik een digitaal portfolio invullen. Ik krijg met een groot aantal documenten een %20 code erin verwerkt en de Mac weigert het te openen. Is dit misschien een slordigheidje van de Window minded programmeurs? Mijn deadline nadert! Wie weet een antwoord?

Alvast THANX
Theo

Ik geloof dat dit de html-taal voor een spatie is. Dus als degene die het document gemaakt heeft een spatie in zijn naam heeft gezet verschijnt er %20. Als je dat wegdoet kun je het document dan niet gewoon openen ?

Het is een spatie en het is niet Windows-specifiek, eerder een slordigheid van iemand die spaties in URL's gebruikt. Vervang die %20 door een spatie en het zal normaal werken.

jep... doe dit maar eens... typ in de adresbalk* 2 woorden gescheiden door een spatie en enterd. net zoals alle rare simbolen...

Bestandsnaam dat je downloade was met een spatie in…

Nouja…

Jello, het heeft echt HELEMAAL NIETS met Unicode te maken :)

Waarde meedenkers. Het zit zo.

Ik heb van de academie 52 word documenten gedownload.
Dit alles heeft een startpagina.
Daarop zitten links die verwijzen naar desbetreffend doc.
Nu dan, ik klik op de een, en het word doc wordt geopend (en kan ik daar het een en ander op kwijt), ik wil de ander klikken en er verschijnt de naam van het doc even in beeld maar met de %20 in de naam!
En mooi niet openen.
Die doc’s staan op mijn harde schijf en het maakt niet uit of daar in de naam een spatie zit of niet.
Op een of andere manier is er een onderscheid tussen twee hetzelfde lijkende doc’s, maar als je de link wil gebruiken krijg ik die rare code bij 2/3 van de doc’s.

Snappie?
Ik niet.

Greetz
Theo

[quote:41a0b35710="kwispel"]Jello, het heeft echt HELEMAAL NIETS met Unicode te maken :)[/quote:41a0b35710] srr... eum, wat was het dan wel... het heeft ook een naam... iets universeels... mmm.... enig idee over de naam? de 'norm'?

nou ja waarde buurman, ze noemen het een First Class Client. Kan je daar wat mee? Ik weet het echt niet en zit er erg mee in mijn maag. Het maakt dat ik slaag of niet. (Met de info die ik dan op die doc's moet zetten dan he? Ik ben geen programmeur.)

Maar ieder keer die %20 onder mijn cursor…!

Theo

URI encoding

http://www.gbiv.com/protocols/uri/rfc/rfc3986.html

Jan

[quote:bd2ebce775="JanWeijers"]URI encoding

http://www.gbiv.com/protocols/uri/rfc/rfc3986.html

Jan[/quote:bd2ebce775]
unicode… encoding… niet half het zelfde?
het ene ‘codeert’ en het andere decodeert? of ben ik alweer fout?

beste Jan

Mooie site maar wat moet ik daar?
Kijk als het gewoon een programmeer fout is kan ik er wat mee.
Ik weet wel dat dit erg snel inelkaar is geflanst, dus…?

Theo :oops:

Jello, Unicode is een manier om tekst te beschrijven in nummers. Daarvoor gebruikten we eerste ASCII maar dat is beperkt tot 1 byte (256 tekens) en dat is in de geglobaliseerde wereld van vandaag niet meer genoeg.

Kazemierth, Unicode heeft niets met jouw probleem te maken. Ik vermoed dat je %20 in de links naar je documenten vindt? Of staat %20 in de naam van je document? Als dat laatste het geval is, verander dan in de Finder de naam van je documenten en ze openen gewoon. Als %20 in je documenten staat, gebruik dan zoek en vervang om %20 te vervangen door een spatie.

Jan

Ja Jan het staat in de link naar het doc. vanuit de beginpagina. Die heeft links naar de 52 andere doc';s. En de een doet het wel en de ander niet. Ik zie het wanneer ik er met de cursor over heen ga. Kan ik daar nu wat aan doen?

Theo

ahzo... 'Word' aanvaard het niet als link dus? dus het word niet onderlijnt.

Je kan de link selectere, koperen ( :apple: +C) en plakken( :apple: +V) in browser (zoals Safari) naar voorkeur.

Hi Theo,

Die links kun jij niet veranderen want dat heeft de bedenker van de site zo gemaakt.

(Daarom is het dus aan te raden spaties, #, $, &, !, / en dat soort dingen in links altijd te vermijden. Gewoon mijndocument.html werkt altijd en voor iedereen).

Overigens lukt het mij meestal wel zulke documenten te downloaden. Kun je hier eens een link naar die site posten? Dan kan ik eens kijken…

Jan

Hoi Jan In mijn bericht van 19.23 uur zie je precies hoe het zit. Het is gewoon een gedownload bak met word doc's die via een beginpagina aan elkaar zitten, maar de een gaat wel van die beginpagina naar het desbetreffende doc, dan klik op op terug naar beginpagina, dan kom ik daar, ik klik op de volgende doc, en dan begint het euvel met de %20.

Snap je?
Theo

Theo,

Het lijkt me dat de links in je beginpagina niet kloppen. De beginpagina linkt naar “mijn%20document.doc” terwijl het bestand “mijn document.doc” heet. Of omgekeerd?

Je kunt in je Word document -de beginpagina- de links bewerken door met de control knop ingedrukt er op te klikken. Vervolgens kies je “hyperlink” en daarne “edit hyperlink”.

Of je kunt de namen van de andere bestanden veranderen met een utility als A Better Finder Rename http://www.publicspace.net/ABetterFinderRename/. Met deze utility kun je in alle 52 bestandsnamen “%20” vervangen door " " of omgekeerd.

Groeten,

Jan

P.S. Ook voor links tussen word documenten geldt mijn eerdere opmerking: vermijd spaties en bijzondere tekens.

OK Jan

het is zo dat de naam%20.doc link, linkt naar naam.doc

De oplossing die je me stuurde lijkt me heel goed.
Ik heb de demo al even bekeken.

Thanx
Theo