Wat betekent de foutmelding 'naam te lang'

Probeer onder OSX 10.3 te kopieeren naar een externe FW-schijf, en krijg dan deze foutmelding.

Iemand een oplossing?

[img:9886a38098]http://www.sitewinder.nl/macosx.nl/foutmelding.jpg[/img:9886a38098]

Het is een file die geen naam heeft of een file die alleen een spatie of een ander raar teken als naam heeft.

Kopieer je van een Mac naar een Mac schijf? Of van Win naar Mac of zo?

[quote:f0368316cc="colpolyp"]Het is een file die geen naam heeft of een file die alleen een spatie of een ander raar teken als naam heeft.

Kopieer je van een Mac naar een Mac schijf? Of van Win naar Mac of zo?[/quote:f0368316cc]

Is van Mac naar MS-DOS geformateerde schijf.

IK heb hetzelfde met iSynk die meldt iets dergelijks bij het backuppen op een externe FAT-32 USB2.0 harde schijf.

Bij de mac mag een bestandsnaam meestal niet langer zijn dan een x-aantal tekens (32 incl. extensie ofzo?). Hoewel hij geen problemen heeft met het weergeven van dergelijke namen, zowel op de interne als externe harddisk…

Je kopieert naar een windows indeling -DOS, FAT16,FAT32-, dus. In windows mogen heel veel leestekens (&#@$% enz.) niet voorkomen en een bestand als alleen een spatie mag ook niet.

Je kan het nog proberen met een DOS/Windows machine te doen, en dan hopen dat hij de foute tekens er uit filtert.

Of een speciale tool gebruiken die de bestandsnamen van mac naar pc omzet alvorens te kopieren.

[quote:5cbb6ac9da="appleholic"]Probeer onder OSX 10.3 te kopieeren naar een externe FW-schijf, en krijg dan deze foutmelding.

Iemand een oplossing?

[img:5cbb6ac9da]http://www.sitewinder.nl/macosx.nl/foutmelding.jpg[/img:5cbb6ac9da][/quote:5cbb6ac9da]

Ja… zie je die: ’ ’ bestand ?

zo noem je geen bestand… das zo zielig voor dat file :evil:

tis zo simple soms 8)

200 mapjes doorgespit, en één had geen naam. dus dat is opgelost. Nu alleen nog alle MP3 bestanden omzetten die een #, ? of ! bevatten. Wordt een leuk klusje :?

Om die rare tekens te vervangen in de file-namen zijn er utilities te vinden, zoek op versiontracker maar eens op "rename"

[quote:9722370eff="appleholic"]...en één had geen naam...[/quote:9722370eff] Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? Heb net een mapje aangemaakt en geprobeerd om dat geen naam te geven, maar dat lukt me niet. Een enkele spatie als naam lukt wel.

[quote:6f16efbd95="appleholic"] Nu alleen nog alle MP3 bestanden omzetten die een #, ? of ! bevatten. Wordt een leuk klusje[/quote:6f16efbd95] tip 1: maak er een .zip archief van (kan met OS X 10.3), dan kan je het later weer openen en ont-zippen op een andere Mac zonder alle namen te wijzigen. tip 2: sommige files (b.v. keynote files) zijn eigenlijk folders (zg packages). Als er in de package een file staat met een volgens FAT 'foute' naam kan je de keynote 'file' (die gewoon preso.key kan heten) niet kopieren. Ook dan is zippen (of .dmg maken) de oplossing.

maurits

[quote:08f697cf67="appleholic"]200 mapjes doorgespit, en één had geen naam. dus dat is opgelost. Nu alleen nog alle MP3 bestanden omzetten die een #, ? of ! bevatten. Wordt een leuk klusje :?[/quote:08f697cf67]

Daar komen de Unix commando’s van pas. Dan kan je in een keer alle bestanden met bijvoorbeeld een # eruit filteren en een andere naam geven.

[quote:4625ec9ecb="boekeloo"]Foutje zie volgende[/quote:4625ec9ecb] Waarom zet je dat dan in een nieuwe post :? sommige mensen.....

Maar goed, om terug te komen op je post :slight_smile: Welk commando bedoel je dan precies?

[quote:1e671c738e="Tomaat"][quote:1e671c738e="boekeloo"]Foutje zie volgende[/quote:1e671c738e] Waarom zet je dat dan in een nieuwe post :? sommige mensen...[/quote:1e671c738e]

Misschien gewoon per ongeluk dubbel gepost. Heb de overbodige post al gewist…

[Back-on-Topic]

Ik gebruikte een jaartje geleden op mijn Wintendo 2000 doos op het werk een programma “Macdrive 2000”, wat er trouwens ook voor andere Windows versies is. Daarmee kun je een Wintel wrak gewoon Mac schijven laten lezen en schrijven en heb je dat ge-emmer niet meer met karakters die niet zijn toegestaan enzo.

Het probleem van lange namen kwam ik tegen toen ik een bestand naar een zip wou kopieren. Lange bestandsnamen worden niet door de zip ondersteund. Dus de naam korter gemaakt (zoals in os9) en probleem opgelost. Vreemde teken was geen probleem...