Wat doet osascript?

Toegegeven, ik heb er weinig verstand van, ik ben maar een jarenlange gebruiker die plezier in zijn Mac heeft :wink:

Zo nu en dan zie ik dat mijn Dual G4 het zeer druk heeft, beidde processoren zijn zo druk bezig dat iets ander doen bijna niet meer mogelijk is. In mijn widget “iStat pro” zie ik dan dat er wel eens 3 of 4 osascripts bezig zijn.
Soms laat ik de boel wel uitwerken, dan kom ik een paar minuten later wel weer terug en is de Mac weer normaal te gebruiken, maar ik heb ook wel eens de Mac een herstart gegeven om weer normaal te kunnen werken.

Velen hier zullen mij vast en zeker wel een antwoord hierop kunnen geven.

Ook gebruik ik nog steeds naar tevredenheid OSX 10.4.11 Ik zou ook niet weten of het waard is up te graden naar 10.5, gezien ik denk dat die meer gericht is op de intel Macs, en 10.6 is al helemaal alleen maar voor intel Mac’s (dank je Apple, voor het in de steek laten van miljoenen PPC gebruikers).

http://www.google.nl/search?q=osascript

Als we toch met linkjes gaan rondstrooien... :P

http://docs.info.apple.com/article.html?path=AppleScript/2.1/nl/as164.html

En dan vooral dit gedeelte:

[quote:ed3e6781d2]Raadpleeg voor meer informatie over ‘osascript’ de handleidingspagina’s (man-pagina’s) in Terminal. Voer hiervoor het volgende commando uit: man osascript[/quote:ed3e6781d2]

Op zich heb ik er niet veel aan, voor velen is het technische geschrijf in de terminal normaal, of die personen die zelf ook scripts schrijven.

Mocht er weer eens scripts zo erg bezig zijn dat ik bijna niets meer doen kan op de computer ga ik hem dan maar opnieuw herstarten. Tevens merk ik dan ook dat er data verkeer van en naar internet gaat (met dank aan het MenuMeters programma die dat laat zien) en dat vertrouw ik ook al niet. Na herstart werkt het wel weer goed, maar ik zou niet weten waarom OSX dat doet. Als het wat maintenance doet, dan doe ik het wel handmatig via Onyx of het schijf hulp programma.

Je zou je natuurlijk kunnen afvragen waarom je je drukt maakt over wat die tooltjes laten zien als je het toch niet begrijpt. Of zelfs waarom je die tooltjes dan eigenlijk hebt.

Macs functioneren in mijn beleving gewoonlijk heel goed zonder tooltjes. Dus als ze met de hele toolkit erop dan niet zo goed functioneren… en een clean install zelfs nodig wordt. Dan heb ik zo mijn vraagtekens. (En ideeën over waar die scripts vandaan komen ook trouwens. :wink:

Maar goed, ik zal me er verder niet mee bemoeien. Succes.

[quote:708a1fee8f="Tweety"]Ook gebruik ik nog steeds naar tevredenheid OSX 10.4.11 Ik zou ook niet weten of het waard is up te graden naar 10.5, gezien ik denk dat die meer gericht is op de intel Macs, en 10.6 is al helemaal alleen maar voor intel Mac's (dank je Apple, voor het in de steek laten van miljoenen PPC gebruikers).[/quote:708a1fee8f]

Even voor de duidelijkheid: OS-X 10.5 (Leopard) is dus niet Intel gericht hoor (hij is er gewoon in twee smaken). En een update van Tiger Naar Leopard is zeker de moeite waard. De vraag is alleen wat zijn de specs van jou G4? Je hebt minimaal een CPU nodig van 867 MHz en minimaal 512MB RAM. Maar om er lekker mee te kunnen werken is 1GB of meer aan te raden.
Leopard kan echter geen oude OS 9 programma’s meer openen. Dat is ook de reden dat ik Tiger nog op een externe drive heb staan.

Verder ben ik het helemaal met je eens wat het in de kou laten staan van PPC gebruikers (ik ben er één van) betreft.
Maar niet alleen van wege 10.6 maar omdat er tevens steeds meer [i:708a1fee8f]programma’s[/i:708a1fee8f] van derden er “intel only” van maken i.p.v. een universal binary terwijl daar vaak helemaal geen (technische) reden voor is.

[quote:bf5b0e1d02="hendrik ijzerbroot"]omdat er tevens steeds meer [i:bf5b0e1d02]programma's[/i:bf5b0e1d02] van derden er "intel only" van maken i.p.v. een universal binary terwijl daar vaak helemaal geen (technische) reden voor is.[/quote:bf5b0e1d02] De reden is doorgaans het feit dat het programma niet getest is op een PPC omdat de ontwikkelaar zelf geen Mac met PPC heeft. In de software-ontwikkeling geldt: "If it's not tested, it's broken." Je kunt er natuurlijk over discussiëren of dit een technische reden is. Testen is onderdeel van het development-proces dus ik vind van wel.

[quote:b00002ee5b="iJoost"] Macs functioneren in mijn beleving gewoonlijk heel goed zonder tooltjes. Dus als ze met de hele toolkit erop dan niet zo goed functioneren... en een clean install zelfs nodig wordt. Dan heb ik zo mijn vraagtekens. (En ideeën over waar die scripts vandaan komen ook trouwens. ;-)[/quote:b00002ee5b]

Clean install is echt niet nodig hoor :slight_smile: Maar zo nu en dan doet de Mac dat en vroeg me af waarom, het zou wel een bepaalde nut hebben, virus scanners geven ook geen trojans of virussen aan, dus…

[quote:1072081d0e="Tweety"]virus scanners geven ook geen trojans of virussen aan, dus....[/quote:1072081d0e]

Hee? Hoe zou dat nu komen? :smiley:

[quote:280d165675="hendrik ijzerbroot"]Hee? Hoe zou dat nu komen? :D[/quote:280d165675] Dat zeg ik ook altijd tegen mijn collega's die Windows gebruiken. :bigsmile: