Wat heb je nodig

Hallo beste macers,

Wat voor Mac heb je nodig om een film soepel te monteren van ongeveer een half uur??
Ik bedoel de hardware voor Imovie.
hoeveel ram
hardisk groote.
processor welke snelheid.
enz…

groeten van Ilja 8)

Hou er rekening mee dat 5 minuten film 1 Gb op je harddisk vragen. Voor een film van een half uur dus 6 Gb. Een minimum geheugen van 128 Mb, en beeldschermresolutie van 800x600, maar 1024x768 wordt aanbevolen. Op een G3 met min minimaal 300 MHz moet het werken. maar sneller wordt aanbevolen. Dus ik weet niet welke computer je hebt, maar dit zijn zo'n beetje de minimum vereisten voor iMovie 2. lees in dit forum de problemen met iMovie 3. Zelf heb ik een iMac G4 met 512 Mb en 700 MHz. En met iMovie 2 werkte dat goed. Inmiddels heb ik Final Cut Express en dat werkt ook heel behoorlijk, hoewel bij het renderen je wel even geduld moet hebben.

Nou zelf heb ik een Desktop G3 433Mhz met 320 Mb geheugen,met systeem 9.1. Ik wou namelijk een firewire kaartje kopen en daar een externe harddisk aan hangen van 80GB en dan met Imovie werken onder systeem 9.1, en dan zou je er ook een digi camera aan kunnen hangen teminste dat word mij verteld door verchillende mensen maar ik hoor het liever van iemand die daar ervaring mee heeft.

groeten Ilja

als je computer firewire heeft, dan kunt ge er alle camera's met firewire-output/input aanhangen..

[quote:122d3c73a1="bijker"]Hallo beste macers,

Wat voor Mac heb je nodig om een film soepel te monteren van ongeveer een half uur??
Ik bedoel de hardware voor Imovie.
hoeveel ram
hardisk groote.
processor welke snelheid.
enz…

groeten van Ilja 8)[/quote:122d3c73a1]

De genoemde G3 is eigenlijk te traag. Het zal werken, maar niet soepel. En het zal onder OS9 regelmatig crashen. Ik ken veel mensen die jarenlang met extra firewire kaartjes hebben gerommeld. Eigenlijk loopt het pas leuk vanaf een G4/400 chip. Veel recente videoprogramma’s leunen op de altivec-instructies. En vergeet iMovie3. Dat is op die G3 helemaal niet vooruit te branden. iMovie2 zou wel kunnen. Kortom: Met een grote en snelle HD en een FW kaartje kan het, maar het is niet ideaal. En een 433 MHz G3 chip ken ik niet. Wel een 233 MHz.

oke bedankt voor de tips het word dus tijd voor een nieuwe Mac maar ik hoorde dat Imovie 3 nog al traag is en crascht of is dit een fabeltje.

graag een reactie van gebruikers :roll: :innocent:

[quote:ef2e2f9867="bijker"]...maar ik hoorde dat Imovie 3 nog al traag is en crascht of is dit een fabeltje.[/quote:ef2e2f9867]

Ik heb sterk de indruk dat je met iMovie gewoon “geluk” moet hebben. Ik heb inderdaad op http://discussions.info.apple.com/ (afdeling iMovie) heel veel negatieve reakties gelezen over iMovie 3. Persoonlijk draai ik 't op een iBook 800 met 640 MB RAM en een externe 120 GB FireWire drive en ik moet zeggen dat het als een zonnetje loopt. Eerlijk is eerlijk, het is wel eens gecrashed, maar kwam er al snel achter dat ik dat kan voorkomen door regelmatig op te slaan en de (iMovie) prullenbak te legen.

Het is natuurlijk ook zo dat je wel een klein beetje vertekend beeld krijgt voor fora te lezen met klachten over iMovie. Zodra het niet lekker werkt gaan mensen daar natuurlijk posten in de hoop een oplossing te vinden. Als het gewoon goed werkt en je hebt verder weinig vragen ga je natuurlijk niet op een forum zetten: “ik gebruik iMovie 3, het loopt goed, ik heb geen vragen.” Ik bedoel maar te zeggen, waarschijnlijk zijn er honderden keren meer tevreden gebruikers dan mensen met klachten, maar ik zou zeggen, probeer het gewoon eens uit, wat heb je te verliezen?

Nogmaals bedankt voor dit eerlijke antwoord en ik denk toch dat het tijd word voor een nieuwe G4 al moet ik nog even sparen maar kan wel alvast een beetje proef draaien op mijn oude G3.

Groeten van Ilja

Nogmaals bedankt voor dit eerlijke antwoord en ik denk toch dat het tijd word voor een nieuwe G4 al moet ik nog even sparen maar kan wel alvast een beetje proef draaien op mijn oude G3.

Groeten van Ilja

ik lees net hier dat iMovie 3.03 uit is.

[b:c85a7b7bf9]CITAAT:[/b:c85a7b7bf9]

iMovie 3.0.3 provides [b:c85a7b7bf9]improved performance and stability, especially on G3 processor Macs[/b:c85a7b7bf9], for rendering, audio, and the Ken Burns Effect. Refinements to the Ken Burns Effect allow greater control over pan and zoom of digital images, and make it easier to crop digital stills. QuickTime 6.3 is required for improvements to audio sync and audio integrity

:wink: