Wat heb je voor een iBook nodig om draadloos te internetten?

Ik ben op dit gebied een n00b, maar wat heb je allemaal nodig voor een standaard iBook om draadloos te kunnen internetten buiten je huis... Hoe gaat dit in zijn werk want ik heb gehoord dat er bepaalde spots in een stad zijn waar je dan draadloos kan internetten, waar zijn die plekken..

alvast vriendelijk bedankt… :roll:

Waar die plekken zijn dat weet ik niet. Maar wat je nodig hebt is eigenlijk niets. Als je hotspot onbeveiligd is natuurlijk. Hier in België zijn er verschillende soorten - Hotspots van een bepaalde operator (bv Skynet) waarbij je ofwel gratis kunt op surfen als je daarbij klant bent ofwel surfkaarten kopen - Hotspots van bepaalde instellingen (zoals de universiteit hier) waar je dan op kunt surfen als je lid bent - Volledig gratis hotspots

Bovendien weten er heel veel niet dat ze hun netwerk moeten beveiligen. Als ik mij op een zonnige dag in het park zet dan kan ik kiezen tussen 5 onbeveiligde netwerken waar ik gratis en voor niets kan op surfen.

Je ibook zoekt dit allemaal automatisch. Het makkelijkste is gewoon zorgen dat je icoontje van draadloos internet aanstaat dan kan je gewoon het netwerk van je keuze aanklikken

zou wel ff checken of the airport op je ibookje hep. ik weet dat de standaard 12" het niet heeft. En zo ja dat die aan staat. :lol:

Oh ja en die hotspots… forget about it… nederland loopt wat dat betreft nog achter op andere landen… je moet overal betalen op schiphol bijvoorbeeld iets van 12 euro voor 2 uurtjes… de MoFos

Hier in BCN zijn er verschillende restaurants en gelegenheden waar je surfen voor nikkes. Starbucks bijvoorbeeld… alleen jammer dat ze daar vieze koffie uit papieren kopjes serveren… een lekker grolsche zou beter zijn …

alle Ibooks hebben dat voor het moment standaard

De eerste optie is een thuisnetwerk aanleggen met een draadloze router, een switch en een airport extreme cart in je ibook. Tweede optie is naar hotspots te gaan. Waar die zitten?? Kijk eens in dit draadje of typ het eens in google...

http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=47201
spothotspot vind ik een erg goede!
Probeer maar eens!

[quote:bd1f159e62="AdmiralFreezbee"]

Bovendien weten er heel veel niet dat ze hun netwerk moeten beveiligen. Als ik mij op een zonnige dag in het park zet dan kan ik kiezen tussen 5 onbeveiligde netwerken waar ik gratis en voor niets kan op surfen.[/quote:bd1f159e62]

Heb ik geen kaartje of zoiets nodig hiervoor…
Ik lees ook dat je airport moet hebben…
dat heb ik niet want ik heb een iBook G3 standaard…

is een Airport kaart dan het enigste wat ik moet aanschaffen en is deze ook compatible met een iBook G3?

@freezebee

en welk park is dat dan ? :wink:

Behalve een Airport Extreme kaart moet je ook een Airport Extreme basisstation hebben die je aansluit op je internetverbinding dan kun je buitenshuis internetten binnen een straal van ik meen ik 50 meter (tot 11 Mbps) en binnen een straal van 15 meter 54 Mbps

Wel is belangrijk dat je dus zodra je een netwerk maakt dat je deze beveiligd want anders kan, zoals eerder is vernoemd, jan en alleman op jou kosten internetten…
Je zult zlef zien dat er zat mensen zijn zodra je met je ibook ergens bent die hun netwerk niet hebben beveiligd en waar jij gratis via kan internetten…

Succes ermee en natuurlijk veel plezier!!

[quote:aa130e1f50="monsterke"]@freezebee

en welk park is dat dan ? :wink:[/quote:aa130e1f50]

Citadelpark in Gent. Wel alleen maar overdag proberen hé :wink:

[quote:8385c6a9d0="MNM"]Behalve een Airport Extreme kaart moet je ook een Airport Extreme basisstation hebben die je aansluit op je internetverbinding dan kun je buitenshuis internetten binnen een straal van ik meen ik 50 meter (tot 11 Mbps) en binnen een straal van 15 meter 54 Mbps

Wel is belangrijk dat je dus zodra je een netwerk maakt dat je deze beveiligd want anders kan, zoals eerder is vernoemd, jan en alleman op jou kosten internetten…
Je zult zlef zien dat er zat mensen zijn zodra je met je ibook ergens bent die hun netwerk niet hebben beveiligd en waar jij gratis via kan internetten…

Succes ermee en natuurlijk veel plezier!![/quote:8385c6a9d0]
een basisstation is toch overbodig als je ver buitenshuis gaat internetten en of heb ik het verkeerd…
want het is niet mijn bedoeling om thuis draadloos te internetten maar op andere locaties in Amsterdam

[quote:5657055898="TurkishDelight"][quote:5657055898="MNM"]Behalve een Airport Extreme kaart moet je ook een Airport Extreme basisstation hebben die je aansluit op je internetverbinding dan kun je buitenshuis internetten binnen een straal van ik meen ik 50 meter (tot 11 Mbps) en binnen een straal van 15 meter 54 Mbps

Succes ermee en natuurlijk veel plezier!![/quote:5657055898]
een basisstation is toch overbodig als je ver buitenshuis gaat internetten en of heb ik het verkeerd…
want het is niet mijn bedoeling om thuis draadloos te internetten maar op andere locaties in Amsterdam[/quote:5657055898]

Inderdaad, dat klopt, een gewoon simpel Airport Extreme kaartje is dan voldoende

in dat geval kan ik niet meer dan beamen wat freezbee zei, een Airport Extreme kaart is dan inderdaad voldoende

Amsterdam, ja daar kan je zat gratis internetten. Als je Tiger hebt op je iBook is er een leuke widget om (commerciele) hotspots te vinden genaamd JiWire WiFi en zoeken naar open kanalen kan je Air Traffic Control gebruiken. Prijzen van deze hotspots verschillen nogal. Toch valt het nog erg tegen in Nederland met de hotspots, het bereik valt erg tegen, hopenlijk schiet KPN een beetje op om meer hotspots in telefooncellen te bouwen. Ikzelf heb het al opgegeven, en gebruik nu GPRS, en hopenlijk snel een UMTS telefoon :)

jullie zijn zo behulpzaam, maar ik heb nog 2 vraagjes he:

1. Als je met je iBook + Airport kaart buitenshuis gebruik kan maken van bepaalde netwerken om gratis te internetten dan kan hij dus ook connecten naar andere soort basisstations (bv van een windows netwerk voor windows PCs) en dit hoeft dus niet altijd een Airport of een mac basisstation te zijn…

2. Heb je voor die hotspots ook een abonnement nodig van een telecommunicatiebedrijf…
    is dat een must? of zijn er ook hotspots waarbij je zeg maar een bepaald vast tarief betaald voor een uurtje internetten…

even een heel belangrijke opmerking, als je een iBook G3 hebt, moet je een airport kaartje kopen en geen (!) airport extreme, deze werken namelijk niet in een G3

airport kaartje zal je ergens tweedehands op de kop moeten tikken, want apple verkoopt ze niet meer (alleszinds toch niet meer in de store)

[quote:ac9c0d46e4="TurkishDelight"]jullie zijn zo behulpzaam, maar ik heb nog 2 vraagjes he:

1. Als je met je iBook + Airport kaart buitenshuis gebruik kan maken van bepaalde netwerken om gratis te internetten dan kan hij dus ook connecten naar andere soort basisstations (bv van een windows netwerk voor windows PCs) en dit hoeft dus niet altijd een Airport of een mac basisstation te zijn…[/quote:ac9c0d46e4]

Ja dat is geen probleem. Mijn basisstation hier is ook een gewone alcatel router

[quote:ac9c0d46e4=“TurkishDelight”]2) Heb je voor die hotspots ook een abonnement nodig van een telecommunicatiebedrijf… is dat een must? of zijn er ook hotspots waarbij je zeg maar een bepaald vast tarief betaald voor een uurtje internetten…[/quote:ac9c0d46e4]
Ik weet niet hoe de situatie in Nederland is maar hier kan je gewoonweg een uur internet kopen in alle Belgacom hotspots

vriendelijk bedankt allemaal voor jullie info..... jullie hebben me een heel eind op weg geholpen.....

groetjes… :wink:

Kijk hier eens: http://www.jiwire.com/ Hier kan je meteen opzoeken of er 1 in je favoriete park zit, welke aanbieder, wat de prijzen zijn. Ik heb het zelf nog nooit gebruik, maar je kan soms via telefoon bestellen, of een kaartje kopen voor een uurtje in een cafe en dergelijke, maar je heb ook dagkaarten of zelfs maandabbonomenten.

Overigens geeft http://www.wardrivemap.nl/ een leuke kaart van particulieren wifi netwerken.

[quote:ed581cbbdc="MedahOSX"]Kijk hier eens: http://www.jiwire.com/ Overigens geeft http://www.wardrivemap.nl/ een leuke kaart van particulieren wifi netwerken.[/quote:ed581cbbdc]

Erg handig, en het klopt nog ook. Niet ver van mij zit er een onbeveiligd netwerk van een computer winkel (zonder paswoord op hun router om 't nog makkelijker te maken) en die staat ook op de kaart. Fantastisch dus! :evil:

[quote:eadd4bfa4f="MedahOSX"]Kijk hier eens: http://www.jiwire.com/ Hier kan je meteen opzoeken of er 1 in je favoriete park zit, welke aanbieder, wat de prijzen zijn. Ik heb het zelf nog nooit gebruik, maar je kan soms via telefoon bestellen, of een kaartje kopen voor een uurtje in een cafe en dergelijke, maar je heb ook dagkaarten of zelfs maandabbonomenten.

Overigens geeft http://www.wardrivemap.nl/ een leuke kaart van particulieren wifi netwerken.[/quote:eadd4bfa4f]

lekker handig hoor…

dank je wel medah zal goed van pas komen… :wink: