Wat houden de 'generaties' in bij een iPod?

Hallo,

Ik overweeg een ipod aan te schaffen. Op zich heb ik niets tegen een 2dehands, en 5GB lijkt me ook al wel even voldoende.

Nu lees ik overal over 1ste, 2de en 3de generatie iPods. Wat is het verschil? Kunnen 3de generatie ipods meer?

Ik hoop dat ik in de toekomst ook op kan nemen op de iPod (stereo, met externe microfoon), zoals ik dat nu doe op mijn minidisk. Kan het zijn dat dat straks bv. met een 2de gen. onmogelijk is? Weet iemand trouwens wanneer dat opnemen echt serieus een optie is? (dus niet dat kleine microfoontje dat je nu kunt kopen?)

Alvast bedankt!

Marcel

Elke nieuwe generatie iPod heeft meer nieuwe mogelijkheden. Zo is er in de nieuwere bijvoorbeeld de mogelijkheid voor spelletjes, iets wat in de eerste niet meer mogelijk is.

Dus wil je je mogelijkheden zo uitgebreid mogelijk houden, dan adviseer ik je toch een laatste generatie iPod.

op een 2de generatie iPod kan je in ieder geval geen audio via een microfoon opnemen, daar heb je toch al een 3de generatie voor nodig. Er staat specifiek over deze optie een leuk stukje in de laatste MacFan (blz 34-35). Ik weet niet binnen welk tijdsbestek je een iPod wilt aanschaffen, maar ik zou zeker even wachten tot na de WWDC die maandag begint: er komen na of tijdens zo'n bijeenkomst allerlei leuke nieuwe versies van hard- en software op de markt :)

1e generatie iPod: - 4 knoppen rond scrollwheel - scrollwheel is draaiend plastic, geen touchpad - bovenzijde is vlak/recht, achterzijde afgerond - normale firewire 400 ingang - tot 5GB

2e generatie:

• 4 knoppen rond scrollwheel
  • scrollwheel is touchpad
  • bovenzijde is vlak/recht, achterzijde afgerond
  • normale firewire 400 ingang
  • tot 20GB

3e generatie:

• 4 knoppen boven scrollwheel
  • scrollwheel is touchpad
  • boven- en achterzijde afgerond
  • nieuwe platte ‘dock connector’ ingang
  • introductie van de dock
  • tot 40GB

4e generatie (geruchten):

• 4 knoppen geintegreerd met touchpad scrollwheel (zoals iPod mini)
  • boven- en achterzijde afgerond, nog platter
  • scherm met kleur
  • airportexpress kaart
  • nieuwe externe accessoires
  • tot 60GB (en zes maanden later tot 80GB)

Ik denk dat ik maar even wacht tot na de WWDC... wat is dat eigenlijk? Ik hoop namelijk vooral op die nieuwe opnamemogelijkheden, en weet nu dat dat dus op oudere ipods niet gaat werken.

Wel heel erg top dat er zo snel zoveel reacties komen… bedankt.

Marcel

[quote:8e99814d67="studiormk"]Ik denk dat ik maar even wacht tot na de WWDC... wat is dat eigenlijk?[/quote:8e99814d67]

soort van presentatie van Apple… aankomende dinsdag.

Foto van [url=http://www.ipodlounge.com/faqs_more.php?id=1362_0_10_0_C]iPodLounge.com[/url]:

[img:a6af18838a]http://www.ipodlounge.com/images/uploads/ipodscompare.jpg[/img:a6af18838a]

[quote:affd4ff455="studiormk"]Ik overweeg een ipod aan te schaffen. Op zich heb ik niets tegen een 2dehands, en 5GB lijkt me ook al wel even voldoende. [/quote:affd4ff455]En eigenlijk is het ook zo. Als je een goeie tweedehands 5GB kunt krijgen, moet je het gewoon doen. Ze zullen niet meer zo heel erg duur zijn. Maar pas op: ik heb zelf een 5GB gehad die grote problemen had met de batterij. En ik was niet de enige. [quote:affd4ff455="studiormk"]Nu lees ik overal over 1ste, 2de en 3de generatie iPods. Wat is het verschil? [/quote:affd4ff455]Het grootste verschil is capaciteit. Alle andere verschillen vind ik marginaal. Spelletjes en zo. Wat moet je ermee. Voor de opties zou ik geen nieuwere iPod kiezen. Als die 5GB van me het niet opgegeven had, was ik nog steeds prima tevreden geweest. [quote:affd4ff455="studiormk"]Kunnen 3de generatie ipods meer? Ik hoop dat ik in de toekomst ook op kan nemen op de iPod (stereo, met externe microfoon), zoals ik dat nu doe op mijn minidisk. Kan het zijn dat dat straks bv. met een 2de gen. onmogelijk is? [/quote:affd4ff455]Als je kiest voor een oudere generatie, loop je dat risico, ja. En ik heb het net proberen op te zoeken, maar volgens mij heeft er ooit een draadje gelopen over opnamemogelijkheden met de iPod. Generatie 1 en 2 hebben die mogelijkheid niet.

Wat wellicht ook een overweging waard is, voor de 3e generatie iPod zijn verreweg de meeste accesoires op de markt... wie weet wil je ooit de functionaliteit uitbreiden.