Wat is beter? HDMI-port of Display-port?

Ehh, nee, er zijn helemaal geen overeenkomsten tussen HDMI en Thunderbolt. Wat je hier waarschijnlijk bedoelt is dat HDMI en DVI nagenoeg hetzelfde zijn. De stekker voor Thunderbolt 1 en 2 is nagenoeg gelijk als mini-DisplayPort (wat itt velen denken echt alleen maar een stekker is; het protocol is DisplayPort). De Thunderbolt poort op een Mac kan ook fungeren als een DisplayPort++ poort wat wil zeggen dat je daar middels verloopjes ook gewoon HDMI/DVI en VGA apparatuur op aan kunt sluiten.

HDMI is vooral voor multimedia devices bedoelt, DVI is voor de computerschermen. DisplayPort is de opvolger van DVI en dus ook alleen maar voor computerschermen bedoelt.

Als je geen 4k (of hoger) scherm hebt dan maakt het niet uit of je nou HDMI/DVI of DisplayPort gebruikt. Dan kun je beter datgene pakken wat het handigst is: heb je wel een HDMI kabel maar geen kabel met een normale DisplayPort en een mini-DisplayPort connector dan is HDMI dus handiger. Datzelfde geldt ook wanneer je alle Thunderbolt poorten wil gebruiken om daar Thunderbolt devices op aan te sluiten en je niet kunt doorlussen.
Mijn voorkeur ligt bij DisplayPort omdat ik merk dat dit vaker veel beter door besturingssystemen wordt ondersteund (stabieler, geen raar gedoe met kleuren en de juiste resoluties zijn beschikbaar).

Lekker Apple weer… net nieuwe MacBook pro binnen (en ja hij is mooi) maar alle kabels van vroeger… kan ik weer weg gooien. Heb een bureau vol met oude kabels.
En nog gekker ik heb dus gelijk een dure conversie kabel bij Apple besteld - Van USB-C naar Thunderbolt… wat denk je. Sluit t aan op 2 monitoren… geen beeld. Alles geprobeerd… Apple gebeld. Weten het ook niet. Wordt ik toch wel moe van.

Zoals op de pagina van de adapter zelf staat: het is een verloopje voor Thunderbolt 2 naar Thunderbolt 3. Daarmee kun je TB2 apparaten op een TB3 computer (of andersom) aansluiten. Als jouw monitoren geen Thunderbolt schermen zijn is het nogal logisch dat die niet gaan werken.

Er is niet echt een betere, het een is een multimedia kabel en het andere is een videoaansluiting.

HDMI heeft 4k beeld maar ook audio, een audio return channel en ethernet. Van dat laatste maakt weinig apparatuur gebruik. Een display port kan digitale audio ondersteunen maar doet dit helaas zelden. In het protocol is vastgelegd dat display port HDMI, DVI en VGA video signaal moet ondersteunen; met een simpele adapter kan je oudere en multimedia apparatuur aansluiten.

Oftewel sluit je de Mac aan op je receiver of TV (lees: audio is ook belangrijk) gebruik je HDMI, wil je het aansluiten op een monitor gebruik dan display port.

In dit geval Intel. Apple heeft zelf niets met thunderbolt te maken, ze implementeren gewoon de laatste versie van Intel.