Wat is de beste setup?

Goedendag allemaal,

Ik ben kort geleden aangenomen bij een berdijf met als doel daar de grafische afdeling op te gaan zetten. Nu is mij de vraag gesteld of ik me eens wou gaan verdiepen in de mogelijke aanschaf van hardware en software. Ik moet een stuk of twee a drie mogelijke combinaties op papier zetten.

Nu wil ik aan jullie vragen of jullie “kenners” met mij mee konden denken"

[b:19d623f31e]Het bedrijf is heden in het bezit van een 20inch iMac 1.6 met 1gig RAM en CS1. Wat is nu verstandig? Ik noteer de mogelijkheden en de voor- en nadelen en vragen![/b:19d623f31e]

[b:19d623f31e]- Een MacBook PRO met de nodige RAM[/b:19d623f31e]
Handig van de Macbook PRO is dat deze mobiel is wat handig is voor presentaties en thuiswerk, maar hoe zit het met de grafische paketten op deze Intel? Zal dit naar behoren meedraaien qua snelheid? En kan ik het scherm van de iMac gebruiken als extern scherm voor de Macbook PRO?

[b:19d623f31e]- Een Dual 2.3G PowerMac G5 + Scherm[/b:19d623f31e]
Niet portable maar wel een stabiele en snelle workstation voor de grafische processen.

[b:19d623f31e]- De nieuwe Intel iMac 20inch met de nodige RAM[/b:19d623f31e]
Eveneens hoe zit het met de grafische paketten op deze Intel? Zal dit naar behoren meedraaien qua snelheid? En kan ik het scherm van de iMac gebruiken als extern scherm voor de Macbook PRO?

[b:19d623f31e]Software[/b:19d623f31e]
Is het nodig om CS2 aan te schaffen als CS1 al in huis is?

Ik zie graag jullie meningen en opmerkingen tegemoet en sta open voor alle mogelijke suggesties en alle denkbare combinaties!

Thanks,
Chow

:wink:

Die grafische (Adobe) pakketten profiteren zeker niet optimaal van die Intel Macs. En het scherm van de iMac kun je niet gebruiken als extern scherm. Als je NU een optimaal werkend systeem wilt hebben, is er eigenlijk maar één optie...

scherm van imac gebruiken kan niet, spijtig genoeg (zijn ook al tig andere topic over geweest)

Ik zou gaan voor een quad G5 met Apple schem. 2 Gig ram minimaal, en CS2 is een aanrader

Een Dual 2,3 GHz G5 lijkt mij snel zat, wel met minimaal 1,5-2 GB RAM. CS2 is aan te raden, er zitten een hoop verbeteringen in, vooral wat vastlopers betreft. Een 23" Apple scherm is groot zat voor de meeste dingen, maar als je net iets meer wil dan kan 2 x een 20" ook.

Om te beginnen; cs2 geeft de nodige extra's tegenover cs1, maar is niet noodzakelijk. Als die mensen prima kunnen werken met cs1 is een upgrade niet direct noodzakelijk (als ze nog in v9 zouden zitten dan zou ik het wel aanraden).

Maar voor professioneel gebruik zou ik (nog) geen Intelmac kpoen.
De pro-apps (Adobe e.d.) draaien daar nog niet helemaal optimaal op
vanwege Rosetta. Als de hardware er op de korte termijn zou komen, dan zou
ik gewoon nog een PPC kopen. Heeft de hardware geen haast, dan zou ik
tot het einde van het jaar wachten.
Voor het einde van het jaar zijn alle Macs over op Intel, en zijn ook een hoop
developers al over op Intel (waarschijnlijk Adobe ook tegen die tijd).

Qua hardware hangt het er een beetje vanaf wat ze daar doen. Als het om
produktiewerk gaat (drukkerijen die alleen kaartjes ontwerpen, uitgeverijen
die kranten in elkaar knallen), dan heb je ruim voldoende aan een instapmodel
Powermac, met minimaal 1Gb ram. Zit je bij een ontwerpstudio, dan moet je er
rekening mee houden dat die ontwerpers niet tegengehouden willen worden
door de “traagheid” van de Mac. Een middenklasse/topmodel Mac is dan
mooi meegenomen. Doen ze veel renderwerk (3d, filmmontage e.d.), dan zou
ik zeker voor het hogere segment Mac gaan.

Overigens; zorg in ieder geval voor minimaal 1Gb ram. Dat zorgt hoe dan ook
voor een prettige soepele machine. ALs het om uitgeverijen e.d. gaat, dan moet
je ze eens vragen wat er allemaal op die Macs worden aangesloten, en hoe lang
ze er verwachten mee te doen. Want in principe is een iMac dan ook voldoende.

Mvg,
Joram

P.s.: of je het portable moet houden of niet ligt ook maar net aan wat ze er zelf mee doen.
Doen ze alleen wat simpele presentaties, dan zou je voor een 12" iBook
kunnen gaan. Zijn die presentaties van hogere kwaliteit (denk aan produktpresentaties
op een Beamer), dan zou je voor een PowerBook kunnen gaan vanwege de DVI-aansluiting
(eigen ervaring, want dat werkt perfect met een beamer). Maar als ze niet zo nodig
mobiele presentaties geven op een computer, maar gewoon op karton, dan zou
ik geen laptop voor ze nemen hoor :wink:

[quote:6aac82cf7d="samheijens"]scherm van imac gebruiken kan niet, spijtig genoeg (zijn ook al tig andere topic over geweest)[/quote:6aac82cf7d] Dit is gewoon afhankelijk van wat je doet. Het scheelt enórm als je je beeldscherm gewoon calibreert, dus daar zou ik me nog niet écht op vastpinnen. Buiten dat, die discussies gingen over de eerdere modellen iMac G5's. Met de laatste PPC iMacs zijn de schermen ook wat beter geworden.

De melding dat ze voor een Quad moeten gaan is een beetje té :wink:
Dat hangt van hun werkzaamheden af natuurlijk

Bedankt voor al jullie reacties tot zover!! Lijkt me dus duidelijk om even te wachten met de Intels en gewoon voor een PPC moet gaan met waarschijnlijk toch wel CS2! Wordt nu dus duidelijk shoppen voor een goede aanbieding!

[quote:f7beef21f3=“joram”]Om te beginnen;
Qua hardware hangt het er een beetje vanaf wat ze daar doen. Als het om
produktiewerk gaat (drukkerijen die alleen kaartjes ontwerpen, uitgeverijen
die kranten in elkaar knallen), dan heb je ruim voldoende aan een instapmodel
Powermac, met minimaal 1Gb ram. Zit je bij een ontwerpstudio, dan moet je er
rekening mee houden dat die ontwerpers niet tegengehouden willen worden
door de “traagheid” van de Mac. Een middenklasse/topmodel Mac is dan
mooi meegenomen. Doen ze veel renderwerk (3d, filmmontage e.d.), dan zou
ik zeker voor het hogere segment Mac gaan.[/quote:f7beef21f3]

Het is zeker hogere ontwerp werk dus wordt het toch maar een PPC!
Thanks voor je goede en uitgebreide uitleg!!! :wink:

Je kunt kijken naar een Dual 2.3 met een Nvidia 7800 GT, of een oudere dual 2.7 met een ATI Radeon X800 XT In beide gevallen heb je een krachtige Mac met een prima grafische kaart.

Ram kun je beter bij Mail-a-Mac scoren dan bij Apple zelf,
van dat prijsverschil kun je die dikkere grafische kaart kopen.

Beste setup dat nu te koop is: PowerMac G5

Beste keuze: Even wachten op de nieuwe Intel Mac die de PowerMac gaat vervangen zodat dat je niet over 2 jaar weer nieuwe systemen moet kopen…

Software: Wachten op de CS2 update (of wellicht CS3) zodat het allemaal lekker native op Intel Mac’s draait.

Het feit dat de Intels er aan komen betekend echt niet dat de huidige PowerMacs over 2 jaar ingeruild moeten worden. Als ze nu prima CS2 kunnen draaien, kunnen ze dat over 4 jaar ook nog. Tevens heeft Adobe al aangegeven dat CS 3 waarschijnlijk pas native op de intels zal draaien, en het gaat nog wel even duren eer die uit is.

Ik denk nog steeds dat een nieuwe dual 2.3 of een oude dual 2.7 een goede koop is.

Voor presentaties is de Mini ook ideaal. Toch 2kilo lichter dan een powerbook en een simpele heb je al voor 400 euro.

Hangt er van af wat je op je computer doet. Uren per dag zware beeldbewerking? Dan is een Intel-Mac nog niet voldoende.

Een alternatief? Een Power Mac kopen, wachten op CS 3 met integratie van Flash én een Universal Binary. En dan een Intel-Mac kopen. Jammer genoeg heb je wel een licentie van CS 3, dus dan moet die G5… weg!

als cs3 uitkomt kan die ook prima draaien op PPC. ze zijn universal.d

Uren per dag zware beeldbewerking... Er zitten hier op het forum vormgevers die 8 uur per dag prachtig werk maken op een G4 400. Een modale Dual G5 is snel zat voor alle 2D werk.

Intel-macs zijn er nog niet klaar voor, bij problemen sta je in de kou want niemand die het antwoord op je probleem heeft. Was ook bij de introductie van de G5 zo. En eigenlijk bij elke radicaal nieuwe lijn.
Power/ProBooks zijn imho ongeschikt als werkstation in een bedrijf. Relatief duur, relatief kwetsbaar en relatief snel afgeschreven.

CS2 is meer dan de moeite waard. Als CS1 op de plank ligt is een upgrade best betaalbaar (en verdient zich terug)

De aandacht voor een goed systeem zou volgens mij meer moeten gaan naar betrouwbare apparatuur, een goed beeldscherm en een stevige stoel.

En wat met (grootformaat kleuren)printer, hardware-calibrator, wacom-tablet en dataopslag?

[quote:508131d22b="Deskman"]En wat met (grootformaat kleuren)printer, hardware-calibrator, wacom-tablet en dataopslag?[/quote:508131d22b]

Er staat een zeer goede Canon EDOX kleuren printer tot A3! Alleen is het inderdaad handig om een Wacom en extra dataopslag mee in overweging te nemen! Weet niet of er een Hardware-Calibrator nodig is, wat zijn hier de voordelen van?

[quote:2bddf9dbca="Chowmin"]Weet niet of er een Hardware-Calibrator nodig is, wat zijn hier de voordelen van?[/quote:2bddf9dbca] In combinatie met een goede monitor de basis voor voorspelbare reproductie 8)

[quote:2462b56658="FreekMac"][quote:2462b56658="Chowmin"]Weet niet of er een Hardware-Calibrator nodig is, wat zijn hier de voordelen van?[/quote:2462b56658] In combinatie met een goede monitor de basis voor voorspelbare reproductie 8)[/quote:2462b56658]

Alzo… duidelijk! Kleurcalibratie!!! Dacht bij Hardware Calibrator aan een Norton achtige tool!! :stuck_out_tongue:

LOL, ga je mond spoelen :wink: Weg met Norton!

eating soap right now!! :mrgreen: