[quote:c8021280b7="Level42"]He Pietje Puk............tsja er is er altijd wel eentje :)
Ik heb inderdaad een Intel Mac Mini, de snelste (1,83 Mhz).
Neo Office is in ieder geval al een HEEL stuk sneller dan MS Office 2004, wat een drama is dat. Sorry maar als ik Word op mijn PC start staat hij er letterlijk in een flits, hier duurt het een halve minuut minimaal.
Neo Office is daar iets beter in omdat het Universal is. Natuurlijk gooit MS de handrem (hee…waar heb ik dat meer gehoord) op Office voor Mac nu Vista er aan komt en Apple het zo goed doet (30% meer Macs verkocht…)
Maar ook zoiets simplels als Stuffit duurt een “eeuwigheid” om te starten. (Is er trouwens iets beters dan dat ? Wat als het ff kan ook nog gratis is…hee we blijven Nederlanders he).
Ik heb inmiddels in de Hulpprogramma’s de Activiteitenweergave ontdekt, maar ik vind de omschrijvingen van de type geheugen nogal aan de vage kant. Ook de help helpt hier niet echt…wat bedoelen ze bijv. met een zin als:
“Inactief geheugen is gebruikt en kan worden verwisseld.”
Nee lekker duidelijk…
Ik wil gewoon weten hoeveel physiek RAM er in gebruik is…
Maar het lijkt me wel duidelijk dat het RAM de grootste handrem is…Zelfs als ik maar een paar programmaatjes heb draaien zit ik denk ik al tege de 512 grens aan…
Nog even over 2x dezelfde module gebruiken: scheelt dat nou echt zo veel ? Ik vind 1,25 GB eigenlijk wel zat. Scheelt me toch de aanschaf van 1 1 GV module (die 256’s moet ik nog maar kwijt zien te raken…)[/quote:c8021280b7]
om eerlijk te zijn heb ik hetzelfde een beetje, ik gebruikte vroeger een redelijke “patser pc” en gebruik nu eigenlijk altijd de mac mini 1.66Ghz 512 MB ram.
en vind ook dat het erg langzaam gaat met een paar apps open.
maargoed om je vragen te beantwoorden 1GB ram erzin zetten (2x 512MB) doet wonderen en staat ook al op mijn verlang lijstje (zal de goede sint luisteren?)
mac os x gebruikt eigenlijk altijd zo veel mogelijk geheugen zodat je zo min mogelijk hoeft te swappen. dus je “phisieke gehuegen” dat in gebruik is “512 - 64(video geheugen) - free geheugen”
onder wired wordt het video geheugen verstaan en nog wat andere dingetjes die niet verplaatst kunnen worden. active is wat nu door programma’s gebruikt wordt en het graag willen houden en inactive zijn de programma’s die je al enige tijd niet meer hebt gebruikt en het eerst opgeofferd worden als je iets nieuws op start.
maar om het te vergelijken met windows moet je kijken naar “wired + active” bij mij zit dat vaak rond de 400MB
Maar ja ram scheelt erg veel, en bij aankoop van mijn mac mini wist ik dat… maar ik was zo eigenwijs dat ik direct de mac wilde meenemen en niet weken wilde wachten.
1GB is wel een must en 2GB is “nice to have” maar misschien met leopard ook wel goed om te hebben.
Wat ook al eerder is gezegt… schop alle ppc programma’s de deur uit tenzei je niet anders kan.
je kan bij utils → activity monitor zien welke apps je draait met ppc ipv intel.
wat ook een “quick win” is door de widgets niet te laden. en de apps die je niet gebruikt echt te sluiten ipv te laten runnen in de achtergrond.
Voor alle switchers hier die zitten te twijfelen, koop geen mac mini maar direct een IMac met 1 GB ram