Wat is de juiste kleurtemperatuur van mijn beeldscherm ?

Na al het gewauwel over de pros en cons van digitale fotografie t.o.v. film, nu eens een serieus en praktisch onderwerp, te weten de kleuremperatuur van de monitor als onderdeel van het totale colormanagement.

Wie heeft er iets zinnigs te melden ?

http://groups.yahoo.com/group/Diamontnet-CM/message/1135

en dan bedoel ik in gewoon Nederlands......

bv waarom 5000K en niet 6500K (zoals toch veel gebeurt in de grafische industrie).

[quote:6fe94f8bf5="g. boot"]http://groups.yahoo.com/group/Diamontnet-CM/message/1135[/quote:6fe94f8bf5] Hier zijn mensen die daar antwoord op geven, en soms is Erik Koldenhof hier actief. Maar hij is vaak erg druk.

En als Erik Koldenhof het te druk heeft kun je een deel van zijn wijsheid op zijn site raadplegen:

http://www.colormanagement.nl/index_norm.html

Even in 't kort:

D50 (5000K) is de officiële norm om kleur onder te beoordelen.
Zeker wanneer je kleur vergelijkt waarbij verschillende pigmenten een rol spelen (bijv. drukwerk en digitale proef), is dit heeeeeel belangrijk. Dat heeft te maken met het feit dat verschillende pigementen anders reageren onder verschillende lichtomstandigheden (metamerie).
Onder D50 heb je hier het minste last van.

D65 (6500K) is een oude drukkerij norm, uit de tijd van ‘analoge’ natte drukproeven.
Het iets blauwere licht (tov. D50) geeft een hoger contrast tussen papier en Yellow inkt,
waardoor je beter je gele drukgang op het papier kon zien.
Overigens is sinds enkele jaren D50 de norm in drukkerijen, ipv. D65.

Maar goed, dit is even kort door de bocht, er zijn omstandigheden te bedenken waarin je het witpunt van je monitor anders wilt stellen.

Dan nog even dit:
Niet alle monitoren zijn in staat om D50 goed weer te geven.
In dat geval is D55 meestal heel goed te doen (D55= gemiddeld daglicht), en voor heel veel gebruikers een goed alternatief.

Succes en groeten,

Erik

Bedankt Erik,

e.e.a. geldt natuurlijk onder ‘ideale omstandigheden’ maar wat bij vreemd omgevingslicht of
menglichtsituaties ?
Toch volharden in 5500 ?

Ook hier lijkt een (opfris-) cursus ColorManagement op z'n plaats. EriK blijft het maar geduldig uitleggen. Zoek 't op 't forum of check oa: http://www.nidf.nl http://www.colormanagement.nl http://www.isi.nl

Opfrissen kan nooit kwaad, ik zou alleen een eind willen maken aan een langdurige discussie met een collega over deze kwestie, 5500K altijd, of is 6500K toch in bepaalde situaties gerechtvaardigd ? Wie biedt uitsluitsel ?

Probleem met de officiële norm is dat het resulteert in vrij belabberde werkomstandigheden.

In een halfduistere kamer met “normlicht”, het liefst zonder daglicht (mag niet eens van de ARBO) zit je naar een scherm te kijken waar je fraaie ontwerp eruitziet als een vergeelde krant.

Na een tijdje schijnen je ogen zich aan te passen waardoor je niet meer ziet dat het wit op je monitor eigelijk geel is. Ik heb het ooit geprobeerd om te werken met een beeldscherm met een witpunt van 5000 K maar ik kon er niet aan wennen. Het ziet er niet uit. Bovendien ben je niet de hele dag bezig met kleurcorrectie, althans ik niet.

Ik heb de helderheid van mijn scherm aangepast en het scherm gecalibreerd met het "native whitepoint . Ik heb profielen van mijn printer. De kleurinstellingen van Photoshop, Illustrator, Indesign en Acrobat staan hetzelfde. Als ik iets op mijn scherm zie weet ik hoe het er in drukwerk uit komt te zien. Misschien kan het beter maar voor mij is het goed genoeg. Het is maar net hoever je wilt gaan, en waar je prioriteiten liggen. Ik ben in ieder geval tevreden en heb geen last van onzekerheid over het gedrukte resultaat.

[quote:2ccea0a367=“FreekMac”]Zoek 't op 't forum of check oa:
http://www.nidf.nl
[/quote:2ccea0a367]

Freekmac, ik heb even bij de nidf gekeken, maar er staat een hoop onzin en tegenstrijdigheden onder het hoofdstuk onderzoek/NIDF norm…

Ja ik heb ook vol verbazing het pdf-je gedownload en gelezen wat te denken van:

2 . Het ins t ellen v an de kleur w eer g a v e v an de monit or zelf. Monit or kalibr atie, witpunt 6500K, lic hts t erkt e maximaal 1 00 cd/m 2 ; g amma w aar de afhank eli jk v an het g ebr uikt e com put erplatf or m; 1 ,8 op Apple, 2,2 op W indo w s.

en ik maar denken dat dat nou juist niet de bedoeling was…?!

[quote:6f70d6eb69="mekkie"]Opfrissen kan nooit kwaad, ik zou alleen een eind willen maken aan een langdurige discussie met een collega over deze kwestie, 5500K altijd, of is 6500K toch in bepaalde situaties gerechtvaardigd ? Wie biedt uitsluitsel ?[/quote:6f70d6eb69]

Ik zou me als ik die collega was ook niks van een menneke van 13 aantrekken… :stuck_out_tongue: 8) :lol: :x

......jazz is not dead, it just smells funny......

[quote:b8f77151d3="mekkie"]......jazz is not dead, it just smells funny......[/quote:b8f77151d3] Ouwe bok... :wink:

Overigens heb ik ook wel eens het een en ander op het NIDF gelezen en een jaar hun blaadje ontvangen. Het lijkt er inderdaad op dat ze niet altijd even diep graven om de waarheid boven tafel te krijgen. En een van de 4 nummers er een vullen met een overzicht van digitale apparatuur lijkt ook niet altijd even zinvol.

Ik zal eens kijken of ik er iemand te pakken kan krijgen…

[quote:9196248d02="mekkie"]......jazz is not dead, it just smells funny......[/quote:9196248d02]

bij sommigen gaat de leeftijd harder omhoog dan het aantal berichten :smiley:

Nou Bob, als je die snor afscheert, zie je d'r gelijk 25 jaar jonger uit !!! :mrgreen:

(rij je nog op je Harley ?)

[quote:b4436f3161="EagerB0bNerd"] [quote:b4436f3161="FreekMac"]Zoek 't op 't forum of check oa: http://www.nidf.nl [/quote:b4436f3161]

Freekmac, ik heb even bij de nidf gekeken, maar er staat een hoop onzin en tegenstrijdigheden onder het hoofdstuk onderzoek/NIDF norm…[/quote:b4436f3161]

Ja, sta ik ook van te kijken. Ze hebben vaak goeie info… Heb hier zijdelings ook op gereageerd in ‘RGB versus CMYK’-draad. :wink:
Zouden deze 2 draadjes bijna kunnen samenvoegen en hernoemen naar ColorManagement. :?