Wat is de snelste en beste web-browser voor macosx 10.3.9?

Wat is de snelste en beste web-browser voor macosx 10.3.9? Ik heb nu safari & firefox, maar zijn er nog snellere?

safari vin dik de fijnste snelste en beste.

Safari werkt wel lekker... Camino (ook van Mozilla) werkt ook erg lekker...

Safari is zeker de snelste en de beste. Hoewel hij/ze wel wat meer plugins zou mogen hebben (realplayer, ...) en ebay zou mogen ondersteunen, want dat werkt nu nietmeer bij safari RSS

Het gebruik van webbrowsers is inderdaad volledig afhankelijk van het besturingssysteem.

Mac OS X:

Mijn voorkeur:

1. Safari
  2. Camino

Zeker niet:

1. Opera
  2. Internet Explorer
  3. Firefox

Voor Windows is dat mijn voorkeur:

1. Opera
  2. Firefox
  3. Internet Explorer

waarom zeker niet firefox voor apple? ik gebruik hem nu ook niet zo vaak omdat alles vlot loopt via safari, maar als ik iets moet testen van webdesign doe ik ddat altijd in firefox, en dat levert altijd de juiste diagnose op...

en safari is de beste om zo wat te surfen, maar eenmaal je begint met zelf te designen merk je snel dat safari héél traag vernieuwingen inleest - slaat veel te veel op in het geheugen en ik krijg het er ook niet altijd uit… terwijl bij firefox alles metéén vernieuwt.

En je 3de plaats bij windows is ook raar: internet explorer??? Koste wat het kost altijd die internet explorer vermijden → alle virussen en alle wormen en alle popups en alle… hangen samen met internet explorer… al die vervelende balken zijn allemaal ontworpen om vast te klitten aan ie, dusu zou’k die explorer maar snel van m’n lijstje wissen.

Firefox is wel ok, start wel wat trager op dan Safari maar wat ik het meeste mis dat je met maximice niet kunt scrollen.

volledig mee akkoord - en mijn touchpad is ook niet zo bruikbaar met firefox :) maar dat maakt het geen slechte browser. Dat is een ongemakje...

[quote:bc35d2fd09="ThinkApple"]waarom zeker niet firefox voor apple? ik gebruik hem nu ook niet zo vaak omdat alles vlot loopt via safari, maar als ik iets moet testen van webdesign doe ik ddat altijd in firefox, en dat levert altijd de juiste diagnose op...

en safari is de beste om zo wat te surfen, maar eenmaal je begint met zelf te designen merk je snel dat safari héél traag vernieuwingen inleest - slaat veel te veel op in het geheugen en ik krijg het er ook niet altijd uit… terwijl bij firefox alles metéén vernieuwt.

En je 3de plaats bij windows is ook raar: internet explorer??? Koste wat het kost altijd die internet explorer vermijden → alle virussen en alle wormen en alle popups en alle… hangen samen met internet explorer… al die vervelende balken zijn allemaal ontworpen om vast te klitten aan ie, dusu zou’k die explorer maar snel van m’n lijstje wissen.[/quote:bc35d2fd09]

Wel op mijn Windows PC werkt Firefox héél slecht. Eerst onder Windows XP Home Edition SP2 en nu onder Windows XP Pro SP2. Constant memory leaks of wat het ook mag zijn. Zodra er een paar vensters open staan verbruikt Firefox zowat +200MB geheugen. Firefox loopt ook constant vast en het is echte bucht. 'k Snap niet waarom iedereen er zo zot van is!

Opera doet het iets beter met meestal tussen de 60 en 100MB geheugen.

Internet Explorer is de stabielste webbrowser op m’n PC, je hebt gelijk dat deze browser te gevaarlijk is. Maar ik gebruik die soms nog om naar bekende en veilige sites te surfen.

Alles onder Windows is gewoon een ramp! :frowning: Over enkele weken komt hopelijk mijn nieuwe iMac G5 binnen want voorlopig heb ik geen Mac :frowning:

[quote:3742891a08="ThinkApple"]waarom zeker niet firefox voor apple? ik gebruik hem nu ook niet zo vaak omdat alles vlot loopt via safari, maar als ik iets moet testen van webdesign doe ik ddat altijd in firefox, en dat levert altijd de juiste diagnose op...

En je 3de plaats bij windows is ook raar: internet explorer??? Koste wat het kost altijd die internet explorer vermijden → alle virussen en alle wormen en alle popups en alle… hangen samen met internet explorer… al die vervelende balken zijn allemaal ontworpen om vast te klitten aan ie, dusu zou’k die explorer maar snel van m’n lijstje wissen.[/quote:3742891a08]
Ik gebruik alleen safari (in combo met de W3C validator) om te designen, een harde refresh en alles is zoals het zou moeten zijn, geen problemen dus hier met cache die blijft hangen.
Het enige nadeel aan safari is dat hij als er veel tabs open staan dat hij dan wat traag is. (ik heb wel maar 256mb ram)

En voor diegenen die safari willen uitbreiden:
www.pimpmysafari.com
vooral de PDF lezer is handig

1 browser moet je hebben :wink:

Camino :smiley:

[quote:21c5e57907="tomfeys"]1 browser moet je hebben :wink:

Camino :D[/quote:21c5e57907]

I second that…

Waarbij ik moet aantekenen dat de [i:21c5e57907]nightlies[/i:21c5e57907] vele malen leuker zijn dan de officiele. Van Camino zijn bovendien geoptimaliseerde versies hier te downloaden, die veel sneller zijn.

28 maart was een hele stabiele versie. Nu heb ik de ‘7-mei’-editie en die bevalt ook erg goed (vooral de forward/back is veel sneller geworden!)

[quote:87325c6618="tomfeys"]1 browser moet je hebben :wink:

Camino :D[/quote:87325c6618]

Waarom?
Camino zie dat veel mensen een plaatje van Camino in hun sing hebben staan maar wrm is Camino zo goed :P?

het ziet er trouwens wel vet uit :stuck_out_tongue:

Camino combineert twee hele fijne dingen...

1. Gecko, de grafische motor die Firefox en Mozilla zo ontzetend fijn maakt;
  2. Cocoa: Het is een ‘native’ OSX programma. Firefox is een ‘port’ van een Windows programma. Daardoor is ffx niet al te efficient: traag starten, veel systeebronnen gebruiken, gezeik met eventuele skins…

Camino heeft al die gekke problemen dus niet. Bovendien slaat het wachtwoorden niet in een eigen bestandje op (zoals Ffox) maar in de 'keychain). Andere ‘native’ grapjes (spellchecker etc). worden gewoon uit het eigen OSX geleend in plaats van dat het zelfde wiel opnieuw wordt uitgevonden.

De ‘officiele’ releases maakt voor de ‘tabs’ van het tabbeld browsen gebuik van ‘tabs’ die uit de standaard apple-weergave komen (ga maar eens naar de systeemvoorkeuren, daar heb je bij netwerk (et cetera) van die tabs). De ‘nightlies’ bouwen voort op de 0.9 versies, die quasi-Safari-look-tabs krijgt.

Safari werkt super. Vooral als je [url=http://www.scifience.net/safarispeed.html]SafariSpeed[/url] er over heen gooit. Hij is al eens eerder langsgekomen een tijdje geleden maar wellicht kennen velen 'm nog niet. Gordels vast 8)

heb niets meer toe te voegen aan de uitleg van Pieces, fantastisch uitgelegd ;)

Draai hier zelf Mozilla (1.7.7.) en ben daar best tevreden mee. Okay, het opstarten duurt ff, maar goed, dat hoef je maar 1x te doen.

Ik draai ook camino, maar soms gaat typen in een venstertje een beetje raar en ik mis in mijn bookmarks bar sommige icoontjes, zoals bijvoorbeeld die van macosx.nl!! Ook maximaliseert Camino niet in The Apple Way en dat is zeeeeer irritant en ik zit me nu alweer te irriteren aan Camino: ik typ te snel voor dit ding, hij kan mij niet bijhouden!

[img:6bebf4bddb]http://forum.macosx.nl/album_pic.php?pic_id=6696[/img:6bebf4bddb]

Ohja, de knopjes waarmee je kunt posten in het “plaats reactie” venster worden ook lelijk gerenderd…

Dat moest ik even checken... Die verdwijnende icons... maar daar heb ik hier geen last van. Probeer eens een laatste [i:5144a7c1e9]nightly[/i:5144a7c1e9]... Die zijn een stuk verder doorontwikkeld. Ook de tekstboxen gaan een stuk beter.

De geoptimaliseerde versie van 7 mei werkt hier prima, 28 maart werkte nog iets beter (daarna heeft het Mozilla-ontwikkelingsteam allerlei code in ffx en Mozilla-ontwikkelingen veranderd en ontstonden er opnieuw wat strubbelingen met de tekstvelden). Hier gaat het tiepen op een antique- Pobo G3 met te weinig geheugen (128 Mb) prima.

En die rare rendering… Dat klopt… Camino gebruikt de ‘native’ OSX buttons, ook waar andere sites ‘zelf’ een button ontworpen hebben. Soms is dat wel storend, zeker omdat die ‘overname’ niet helemaal goed gaat, soms.

Maar toch hè… Als je geen al te nieuw appletje op je bureau hebt staan, is Camino léuk!

Ik heb de optimized en de nightly geprobeerd, maar ik blijf met die rare icoontjes zitten en typen zoals ik dat nu in Safari doe, in een venstertje gaat heel raar in alle versies van camino. Snel knipperende cursor en het ziet er gewoon crappy uit. Ik zal nog een voorbeeld geven.

Dit zijn de buttons van Safari:
[img:5f2d0721d8]http://forum.macosx.nl/album_pic.php?pic_id=6697[/img:5f2d0721d8]
en dan die van Camino
[img:5f2d0721d8]http://forum.macosx.nl/album_pic.php?pic_id=6698[/img:5f2d0721d8]

Nu vraag ik je: welke wil jij graag zien?

Misschien moet ik mijn prefs dumpen. Ik heb geupgrade naar Tiger, dus misschien dat het daar aan ligt, want dat van die icoontjes is pas sinds ik Tiger heb, maar dat van dat niet kunnen typen in webmail/fora is echt iets van Camino…