Wat is de toegevoegde waarde van een Apple TV

Heb sinds kort de LG Oled65CXPLA6, geweldige TV. Heb ook een Apple TV.

Maar kan iemand mij uitleggen wat de toegevoegde waarde tegenwoordig van een Apple TV is?

Waarom moeten wij jou dat uitleggen?

Je hebt er immers zelf een.

https://www.apple.com/nl/apple-tv-4k/i

Nou, daar komt 'ie.

Ik heb een LG TV. Met daaraan een Chromecast Ultra èn een Apple TV.

Streamen kan je in principe meestal ook wel rechtstreeks naar de TV, en die gebruik ik ook voor de Plex app.

Verder is hier de Apple TV in gebruik voor het streamen van iTunes naar de stereo (AirPlay).

De nieuwe generatie Apple TV’s heeft uiteraard ook de mogelijkheid om games op te spelen, en is wat meer in je Apple Eco systeem geïntegreerd dan je LG TV. Maar als je verder geen apps (of games) op de Apple TV gebruikt kan je ook zonder. Je TV heeft namelijk gewoon zelf AirPlay en Apple HomeKit.

Klopt. En voor enkele exclusieve series op AppleTV+ app als je dat gratis jaarabonnement hebt van Apple.

En sommige mensen vinden bediening op Apple TV fijner dan op de TV zelf. Die keuze is er.

Ik heb ook een smart TV (Android) mét ingebouwde Chromecast. Ik heb alleen met zowel de applicaties als met de chromecast vrijwel altijd gezeur.

En met een Apple TV werkt het gewoon. Nooit gezeur. Scheelt een hoop frustraties. Dát is voor mij de toegevoegde waarde…

en niet vergeten, dat de apps in de TV heel vaak minder goed worden onderhouden.

ook de processor in de TV heeft veel minder capaciteit dan een Apple TV 4K.

daardoor kun je in de problemen komen als er iets getranscodeerd moet worden.

de kans dat een TV dat kan is minimaal, terwijl een Apple TV 4K daar best nog iets mee kan doen.

soms heb ik een serie met mkv’s die Plex niet aan kan, maar VLC wel.

Hier ook een TV met AndroidTV, maar het werkt zo bagger dat we altijd kijken via de AppleTV.
Bovendien ben je met je ‘smartTV’ altijd afhankelijk van de grillen van de TV fabrikant. Het aantal updates is beperkt en apps werken heel vaak niet goed of worden niet meer geupdate. Zo’n smartTV het blijft behelpen.

Een AppleTV is in dat opzicht gewoon een uitkomst en superhandig in het gebruik.

Alles wat in een TV zit ingebouwd (voor wat betreft OS en apps) gaat op een gegeven moment problemen geven.

Dat is met een Apple TV niet anders, maar die is wat goedkoper te vervangen.

Vroeg mij het ook af, heb volgens mij versie 2 of 3 en het wordt hier eigenlijk nooit gebruikt.

Het streamen van Prime gaat via iOS, lekker snel en geen gezeur, Netflix gaat gewoon via de tv.

Foto’s of YouTube gaat automatisch, de AppleTV streaming (series) gaat ook gewoon via AirPlay, lekker makkelijk en werkt altijd.

Ik denk eerder aan de vraag wat doen jullie met je Apple TV?

Nou, dit dus…

Verder is hier de Apple TV in gebruik voor het streamen van iTunes naar de stereo (AirPlay).
Dat werkt heel fijn, en verder gaat alles naar de Chromecast, of via de TV (ik heb ook geen 4K Apple TV).

Dus eigenlijk alleen music streamen.

In mijn geval: ja.

Ik gebruik al jaren de Chromecast. Veel fijner, omdat je niet de zoveelste interface voor je neus hebt, maar gewoon ALLES via je telefoon kan doen.

Allen muziek afspelen van de Mac (iTunes/Muziek) naar de Chromecast had wat tussenstapjes nodig, en dat gaat met AirPlay gewoon veel eenvoudiger. En ik hoef daar verder de Apple TV niet voor te ‘gebruiken’. Dat scherm heb ik na het installeren nooit meer gezien.

Precies dat bedoel ik nou ook, gewoon via de iPad, geen extra afstandsbediening of tv HDMI instellingen etc.

Ja, maar dat is natuurlijk slechts een deel van het verhaal.

Het kan ook handig zijn als:

• je een TV hebt met een slecht werkend smart gedeelte

• je een TV hebt die helemaal niet ‘smart’ is

• je TV geen streaming-mogelijkheid heeft

• je apps wilt spelen op je Apple TV

• je graag foto’s en films vanuit Muziek/Foto’s e.d. wilt streamen

Karel-Willem: +1.

<p class="cite">KarelWillem op 1 juli 2020 om 12:20</p> Alles wat in een TV zit ingebouwd (voor wat betreft OS en apps) gaat op een gegeven moment problemen geven.

Dat is met een Apple TV niet anders, maar die is wat goedkoper te vervangen.

Dat klopt ongetwijfeld, maar tot nu toe geeft elke smart tv binnen een jaar of 2 problemen, en m’n Apple TV 4 doet het al 5 jaar probleemloos, en is qua OS en software helemaal up to date.

Het is maar net wat je er van verlangt.

Wat voor de een up-to-date is, is dat voor de ander misschien niet.

Die 4 is natuurlijk ook niet echt up-to-date. Maar als het werkt voor je, dan werkt het.

Volgens mij werken alle apps op mijn LG UHD TV b.t.w. toch ook al meer dan twee jaar probleemloos (niet dat ik die gebruik overigens, maar Netflix, Plex, Disney+, etc. is er allemaal op te draaien). En ik krijg zeer regelmatig updates voor de TV.

Dus als dat voor je werkt heb je ook alles wat je wilt hebben (behalve de integratie in je Apple workflow, en de games op de Apple TV). Mocht je TV na een aantal jaren dan toch helemaal waardeloos worden, kun je altijd een Apple TV kopen.

Anyway… we hebben tegenwoordig keus genoeg. En ik houdt het nog even fijn bij mijn Chromecast Ultra.

Boven heb ik nog een oudere TV waar ik wel internet op kan krijgen via ethernetkabel maar geen wifi. Met de Apple TV4 heb ik wifi.

Wil met de iPhone met de AppleTV App streamen naar de Chromecast.

We hebben geen creditcard maar Apple wil graag dat we een creditcard toevoegen om op het web te bekijken.

Hebben jullie hier een alternatief voor?

JJmac op 19 oktober 2020 om 21:06 Wil met de iPhone met de AppleTV App streamen naar de Chromecast.
Ja, dat willen er wel meer. . ;) Maar dat werkt niet.

Of je nu wel of niet een creditcard toevoegt.