Wat is een alternatief voor een Mac Pro

Beste mensen,

Ik was benieuwd naar de Mac-configuratie waarmee professionele gebruikers op dit forum werken. En dan bedoel ik gebruikmakend van CreativeSuite (met daarbij ook After Effects en Premiere) en Final Cut Pro X.

Gebruiken jullie een Mac Pro, iMac of een Macbook Pro met meerdere schermen?

Ik hoor graag van jullie en jullie ervaringen hiermee.

Gr.
Marcos

Het beste alternatief voor een Mac Pro, is een classic Mac Pro 5.1.

Als je After Effects en Premiere Pro fatsoenlijk wil draaien heb je weinig keuze trouwens, want de Prullenbak draait op OpenCL.
Je doet ook 3D zie ik, zeer CPU afhankelijk, als die iMac op 98% gaat draaien, gaan de fans voluit, de temperatuur zal dicht tegen de 90C zitten en dan mag je je afvragen hoelang een iMac of MacBook dat volhoud!!

Velen hebben het oudere model Mac Pro 5.1 ontdekt, waar je wel opties hebt om er een bv Nvidia GPU in te zetten en CUDA beschikbaar komt.
Een 6 of 12-core uitvoering dus. Ik draai zelf een 6-core 3.46Ghz met 48Gb ram en flashblades, een GTX Titan, met 2 schermen idd.

Een dikke MP 5.1 kost daarbij minder dan een nieuwe iMac 5K, die voor dat geld zelfs zonder SSD word geleverd, schandalig eigenlijk.

Mijn oplossing is uiteindelijk toch de overstap naar een Windows pc geweest. Een zelf samengestelde met 2 Dell Ultrasharp beeldschermen. Ik snap dat een overstap naar een ander OS niet makkelijk is, als je Windows niet gewend bent, maar Apple heeft zijn focus niet meer op de Pro gebruiker. Natuurlijk is een MacBook Pro met 1 of 2 beeldschermen ook een hele goede mogelijkheid, maar met een huidige MacPro of een MBP blijft je het euvel houden van heel veel rand apparatuur wat eraan moet. In een goede kast, zoals de oude MacPro of een zelfbouw pc kan je behoorlijk wat opslagruimte kwijt.
Daarbij is het ook zo dat de huidige MacPro uit 2013 stamt. De hardware mag wel een keer een upgrade gebruiken. Een oudere MacPro geldt min of meer hetzelfde voor als het gaat om snelheid van de CPU en het RAM. Het voordeel is wel dat de GPU daarvan nog te upgraden is, maar tot hoe ver dat nog ondersteunt gaat worden, is de grote vraag.

Hoezo? Adobe CC ondersteunt al heel lang zowel CUDA als OpenCL, maar je moet wel even opletten of je de juiste GPU hebt.
https://helpx.adobe.com/premiere-pro/system-requirements.html

Hoi Carp,

De “prullenbak” (ik vind het een waanzinnig mooi ding trouwens) draait prima. Ook After Effects en Premiere. Geen problemen!

Maar ik zit meer op de langere termijn te denken. Ooit moet je weer eens je systeem updaten (vernieuwen) en dan vind ik het een kwalijke zaak dat ik zou moeten investeren in “oude spullen”. Dus een Mac Pro 5.1.
Ik wil met de tijd mee, niet terug in de tijd.

Hoi Mac Daddy,

Ik werk op mijn huidige werk met een pc (Autodesk 3ds Max), dus werken op een pc is niet zo’n probleem.
Maar ik werk voor mijn eigen al sinds 1996 met Mac en wil niets anders.
Een pc zelf in elkaar knutselen vind ik helemaal niets. Geen zin in en geen tijd voor. Het moet uit de doos werken en verder wil ik daar geen tijd in steken. Met alle drama van dien.

After Effects en Premiere Pro (CUDA en OpenCL) = geen probleem met Mac Pro 2013

Ik snap je punt over de hardware maar al te goed. Ik heb mij inmiddels ook behoorlijk verdiept in zelfbouw pc’s en dat kost je tijd. Als je dat niet wilt, moet je dat niet doen, maar ook daar zit ontwikkeling in en wordt ook steeds eenvoudiger.
Ik denk dat het even wachten is wat Apple met de MacPro gaat doen. Komt er nog een volgende generatie of niet? De iMac zal nog wel blijven bestaan, maar ook daarbij is het kijken wat Apple gaat doen. De MacBook Pro’s weten we nu. Een mooie ontwikkeling en ik denk dat je met een sterke 15inch nog heel lang kan doen als hoofdmachine.

Want stel dat de Mac Pro zou verdwijnen, wat gaan dan al die studio’s (met o.a. Final Cut Pro X) doen? Want het merendeel werkt met Mac’s
Ik kan mij toch niet voorstellen dat die dan maar overstappen op Windows.
En zou een MacBook Pro als hoofdmachine een beetje werken voor klussen als grafisch ontwerp, maar ook klussen in Premiere, After Effects en Final Cut Pro X.?

(Voor het 3d werk zou ik dan een HP werkststion aanschaffen)

Ik heb een aantal jaar met een MacBook Pro gewerkt. Ik werk voornamelijk in After Effects en Cinema 4D. Dat was prima te doen. Als je echt serieus 3D werk wilt doen, dan kan een laptop zijn beperkingen hebben. Maar ja, 1 goede desktop zou dat ook kunnen zijn.
De huidige i7 skylake processors die erin zitten zijn sterke CPU’s. Die GPU’s is nog even wachten op de benchmarks, maar Apple liet zien dat 4K montage daarmee wel te doen is.

Maar als je het hebt over vaste editing suites bij studio’s en dergelijke is dat inderdaad een goed vraag ja. Toen destijds Final Cut X uitkwam, hebben een boel mensen ook de overstap naar Premiere gemaakt. De overstap van Premiere op Mac OS naar Windows is uiteraard kleiner dan van Final Cut naar Premiere.

Maar je kan ook discussieren over hoeveel de studio’s met editing suites het nog waard zijn. Er was een tijd dat die zware machines echt vereist waren, maar ook die eis wordt steeds kleiner.

Ja, werkt dat een beetje met een MacBook Pro?
Ik heb altijd mijn bedenkingen erop. Maar dat komt omdat mijn laatste MacBook Pro nog zo’n 17inch model was.
Ik kan mij er weinig bij voorstellen dat je daarop lekker met Final Cut Pro, Premiere of After Effects werkt. (wel in combinatie met meerdere schermen natuurlijk)

Of heb ik het nou mis?

De reclame bij dit topic komt zelfs met een oplossing. hp z80 werkstation.

z80?

http://applesupport.me/product/custom-made-mac-i7/