Wat is er beter aan MSN t.o.v. ICQ?

Ik heb met iemand een kleine discussie over dat ICQ beter is dan MSN (naar mijn mening dan). Zij vind MSN beter, maar kan geen goede reden noemen. Weet iemand hier een voordeel van MSN boven ICQ, anders dan dat er meer mensen zijn die MSN gebruiken dan ICQ? Volgens mij is dat laatste namelijk gewoon een ketting-reaktie. Omdat er meer mensen zijn die MSN gebruiken gaan er ook steeds meer anderen het gebruiken. Stupid... De voordelen van ICQ boven MSN vind ik:[list:7063508387][*:7063508387]Je kan bij ICQ ook berichten naar iemand sturen die op dat moment niet online is en deze zal het bericht dan gewoon ontvangen als hij/zij online komt.[*:7063508387]Je kan bij ICQ ZELF bepalen onder welke naam een contact in je lijst komt te staan, erg fijn bij mensen die het nodig vinden iedere dag een andere naam te bedenken, bij voorkeur dan een complete zin die nergens op slaat.[*:7063508387]Bij ICQ krijg je veel minder vaak spam binnen. MSN is wat dat betreft echt een ramp.[*:7063508387]ICQ is niet van Microsoft en crasht derhalve ook veel minder vaak. Dit laatste is natuurlijk vooral een issue bij de Mac, op de PC schijnt MSN niet vaker te crashen dan andere Windows apps.[/list:u:7063508387] Geheel buiten deze discussie valt natuurlijk het feit dat iChat / AIM nog beter is dan ICQ, maar dat is helaas helemaal een zeldzaamheid onder de PC gebruikers. Ik wil gewoon eens weten of iemand hier een voordeel van MSN boven ICQ kan bedenken.

Met iChat schijn je ook te kunnen chatten met ICQ'ers door gewoon het ICQ nummer in te vullen bij de AOL naam. Ervaring mee?

waarschijnlijk het enige grote voordeel is (voorzover dat een voordeel is) , dat bijna iedereen die ik ken msn gebruikt.

Maar ik ben niet zo’n msn lover, ik gebruik liever iChat! Icq gebruik ik al lang niet meer…

mja msn wordt gewoon gebruikt omdat microsoft de gratis email goed promote bij het lanceren van internet voor dumies...dat kon je ook direct gebruiken met msn messenger...zie hier, elke chat***t gebruikt msn :P

als die standaards nou es onderling uitwisselbaar werden :slight_smile:

vroeger was ik ook fervent icq'er met inderdaad de voordelen van berichten offline te zenden en invisible modus vond ik ook leuk, als je niet gestoord wilde worden(kun je ook users selecteren die je wel konden zien)

maar soit… overgeschakeld op msn omdat meeste mensen die ik ken niet allemaal mac’ers zijn en dus op msn zitten…jammer!!!

Het grote voordeel van MSN boven ICQ is dat iedereen die ik ken MSN gebruikt en niet ICQ. Ik kan niet anders dan dat crashende hoopje code gebruiken. ;]

Misschien maakt onbekend onbemind, maar Yahoo messenger is ook best goed. Je kan ermee wat je met MSN kan en meer: bericht versturen naar iemand die niet online is, en videochat, werkt met een webcam.

MSN mag dan hier in Nederland populair zijn, ik betwijfel of dat internationaal ook zo is. Volgens mij is AIM/AOL heel populair en Yahoo ook in andere delen van de wereld.

[quote:7b832b9456="PeterK"]Misschien maakt onbekend onbemind, maar Yahoo messenger is ook best goed. Je kan ermee wat je met MSN kan en meer: bericht versturen naar iemand die niet online is, en videochat, werkt met een webcam.

MSN mag dan hier in Nederland populair zijn, ik betwijfel of dat internationaal ook zo is. Volgens mij is AIM/AOL heel populair en Yahoo ook in andere delen van de wereld.[/quote:7b832b9456]

Daar heb je wel gelijk ik maar wat moet je met Yahoo als je niemand kent die 't gebruikt…

kan je trouwens met yahoo messenger isighten met andere windowsusers met andere webcam?

Ja dat kan, Yahoo messenger werkt met de iSight en je kan ook met windows gebruikers cammen.

Ik als PC gebruiker heb in de beginjaren van mijn internetleven (98-99) nog veel gebruik gemaakt. Het was zeer goed stukje software! Je kon er lekker mee chatten, sms'jes zenden naar Mobistar en Proximus... Het werd toen door de meeste vrienden die toen internet hadden ook gebruikt. Maar ICQ had een paar grote nadelen. Het was een overladen programma met een hele boel functies en het was nu niet wat je zegt het gebruiksvriendelijkste programma op de markt. Ook het werken met een nummer ipv een e-mailadres om je te identificeren is niet echt een pluspunt. MSN daarentegen had een paar sterke troeven! Het was simpel en gebruiksvriendelijk en had enkel de functies die je nodig had! Het was gekoppeld aan Hotmail (wat een zeer sterke troef is, ook al heb je er nu veel spam). Ook de functies die er in de jaren zijn bijgekomen (zoals vernieuwde emoticons, beter groepen indeling... en sinds msn6 nog veel meer) hebben MSN messenger geen slecht gedaan. Ook stond MSN messenger bijna standaard op iedere windows pc, dus was hij in scholen en bedrijven zeer eenvoudig om je aan te melden. Natuurlijk heeft het kettingreactie effect er ook mee te maken, maarja zo zijn de mensen nu eenmaal.

Ik zelf heb nog lange tijd ze simultaan gedraaid, maar een paar jaar terug ben ik toch definitief met ICQ gestopt.

Greetz
Tom

Ik persoonlijk vind ICQ onhandig met al die commando's en een nummer als ID.

Bovendien kan je met andere MSN programma’s zoals Proteus of Fire gewoon wel zelf bepalen hoe iemand in je lijst staat etc. Die programma’s zijn niet van M$ en veel beter dan MSN Messenger.

Of er SPAM binnenkomt doet er niet toe als je het over de chat functie hebt. MSN en Hotmail zijn voor mailen uitermate slecht en onbruikbaar.

Duszemeeh… ik ben voor iChat met een AIM account!

[quote:c205412a6c="lucasraggers"]Met iChat schijn je ook te kunnen chatten met ICQ'ers door gewoon het ICQ nummer in te vullen bij de AOL naam. Ervaring mee?[/quote:c205412a6c]

Ik heb het zojuist even geprobeert en het werkt zowaar! Gewoon in iChat het ICQ nummer opgeven en je contact staat erbij, dat is dus WEER een extra pluspunt voor ICQ t.o.v. MSN, het is blijkbaar compatible met iChat.

Ik vraag me alleen af hoe een ICQ contact een iChat account toe moet voegen, want voor zover ik weet kan je bij ICQ alleen nummers opgeven toch?

het is inderdaad zo dat MSN in Nederland als uitzondering extreem veel gebruikt word... Ik las ergens dat nederland de hoogste dichtbeid van MSN gebruikers kent...(in vergelijk met andere messengers)

@iRuben, bij andere MSN-Clients dan die van MS zelf zijn er alternatieven gevonden op de "offline-messaging", zie hiervoor onder andere MacMessenger.

Zelfde geld voorde namen, die zijn bij alternatieve clients gewoon aan te passen.

Je spam argument vind ik onzin, ik krijg op mijn hotmail account nauwelijks spam binnen en op MSN zelf al helemaal niet, terwijl ik bij ICQ om de haverklap rotzooi berichten binnenkrijg op mijn nummer van andere nummers en vroeger via “system”.

Je crash argument gaat in ieder geval voor mij niet op, zowel 3.5 als 4.0 draaien op Panther bij mij als een zonnetje.

Voor de features gebruik ik aMSN, maar geen enkele client voldoet aan mijn wensen voor gebruiksvriendelijkheid en msn functies.

Het echte voordeel vind ik de “real offline messages”, werkt perfect, ook als je offline bent en gaat >> bij msn-clients moet jezelf online zijn om offline messages te kunnen bezorgen. probleem is gewoon dat de meesten MSN gebruiken en je daaraan vast zit, je kunt er ook leuke dingen mee doen zoals webcam, voice, display pictures, moving emoticons etc… het is leuk, vooral voor jongeren en de toegang is makkelijk, aangezien het vaak al op computers staat en bij het meeste bekende emailadres van de wereld hoort…