Wat is het beste beeldscherm voor beeldbewerking?

Vraagje. Ik ben ontevreden over mijn Apple Cinema Display 23". Als je veel in grijstinten werkt of gewoon nauwkeurig wilt werken is deze display hopeloos. Er zit een groot verloop in. Moet je hem maar eens op een egale middengrijze kleur zetten ( grijskaart-grijs) dan schrik je je dood. Ook in de mac- winkel stonden ze daar van te kijken. Vandaar dat Apple ze verkoopt met een leuk bont plaatje erop. Het maakt dus ook heel veel uit waar je je calibratie oog hangt. Met andere woorden, je kunt maar een klein stukje gebruiken van je monitor. De rest is te licht of te donker. Wat is nu een goede monitor en heeft iemand ervaring met de ColorEdge CG220 of de CG210 Alvast Bedankt

LaCie is erg goed ... en de 20" van Apple is ook een goeie ... de 23" van Apple staat bekend om hun afwijking.

Ik heb de 20" van Apple en zag laatst dat ie ook een afwijking heeft. Ik was foto's aan het uitzoeken en opende twee foto's naast elkaar op het scherm. De ene was een beetje roze en de andere een beetje groen. Tot ik zag dat de foto's dezelfde naam hadden, en dat het precies hetzelfde beeld was. Het heeft er mee te maken waar op het scherm je ze ziet, zoals de topicstarter ook al constateerde bij de 23". Op zich is het een prettig scherm maar de kleur is niet constant over het hele beeld. Ik heb er thuis ook een staan zal daar ook eens controleren of die het ook heeft.

nog geen enkel probleem gehad met LaCie, heb de electron19 en electron22blueIV .... zeer goede schermen :D

ik heb een Lacie photonvision 20"

daar werk ik erg plezierig mee, verloopjes en ongeziene kleurverzadigingen die mijn collega’s niet op hun schermen zien, (Een oude CRT monitor en apple 20 ") zie ik gelukkig wel en kan ik die fijner retoucheren.

Kleurechtheid etc vind ik altijd bijzonder doeltreffend.
Er zijn vast ook grotere schermen van LaCie dan mijn 20 inchje

succes

Op plat gebied is ook Eizo erg goed. Maar een CRT blijft toch nog steeds niet verkeerd voor beeldbewerking.

De Eizo ColorEdge 220 is denk ik op dit monet het beste dat je kunt krijgen. Maar dan praat je wel over 3500 a 4000 Euro. Eizo (Flexscan) en LaCie (Electron22BlueIV) leveren voor iets meer geld dan de studio disply veel betere kwaliteit.

Ikzelf heb er twee jaar geleden voor gekozen om twee schermen te kopen, een kleinere (doorzichtige in de aanbieding) studio display en een 19" LaCie CRT scherm. Daar kon toen voor dat geld geen LCD tegenop. En ik ben er nog steeds erg tevreden over, ook al is het een lompe bak.
Ik vind de apples wel een aangenaam rustig beeld hebben.

Verder kost kwaliteit gewoon geld ben ik bang

[quote:59a11b61e4="R_van_Heukelum"]LaCie is erg goed ... en de 20" van Apple is ook een goeie ... de 23" van Apple staat bekend om hun afwijking.[/quote:59a11b61e4] Ik dacht dat alleen de eerste lading 23inchers daar last van hadden en dat het nu opgelost is.

Ook van deze serie Apple schermen hebben wij een (Int'l) rapport online gezet: [url=http://www.colormanagement.nl/reports/index.php?reports]www.colormanagement.nl[/url]

In onze testen kwam juist op puriteit de 23HD als beste naar voren. Wel is het zo langzamerhand duidelijk dat er verschillen kunnen zitten in verschillende partijen. Ik heb overigens betere en slechtere exemplaren gezien.

Erik

Geef het beeld niet de goede kleuren weer die uit je printer komen of wat? Anders kalibreren (met een spyder) of misschien drivers downloaden van je printer en je scherm daarop instellen als dat mogelijk is..?

[quote:80bbc93668="strigoi"]Geef het beeld niet de goede kleuren weer die uit je printer komen of wat? Anders kalibreren (met een spyder) of misschien drivers downloaden van je printer en je scherm daarop instellen als dat mogelijk is..?[/quote:80bbc93668]

Als je het eerste bericht goed leest blijkt dat het scherm gecalibreerd wordt en dat het om het verloop in helderheid gaat…

Stond een half jaar geleden voor de keus van nieuwe schermen. Was eerst, door allerlei berichten vanaf internet, wat argwanend tegenover de mooie Apple's en had een voorkeur voor de betere LaCie's en Eizo's (behalve die ene dan...). Ging eigenlijk overstag door het artikel van Koldenhoff en een collega gebruiker (2x 20").

Eerlijk gezegd weet ik niet waar ik meer spijt van heb: dat ik het artikel gelezen heb of dat ik de 2 schermen gekocht heb. Met m’n oude Barco vertelde ik aan iedereen die het wilde horen over colormanagement etc., aan de hand van de praktijk op de Barco. Nu echter ben ik stil, want na een aantal keren de, meer dan terechte, opmerking: hoe mijn schermen toch zo’n verloop hadden en dat de schermen zoveel en duidelijk verschilden, stopte ik ermee.

1 scherm is redelijk tot goed, het andere scherm is, laat ik zeggen, wat minder… (Al is het wel een creatief verloop van neutraal rechtsonder naar iets magenta achtigs linksboven)

En oja, wie heeft er eigenlijk verzonnen dat er een kijkhoek is van bijna 180 graden. Als je voor het een scherm zit (oog-scherm afstand ± 70 cm) en je schuift (opgemeten!) 50 cm op dan blijft er niets van de met name donkere kleuren over. (Als je tenminste de norm aanhoudt van kleurbeoordeling van een gecalibreerd en geprofileerd beeld in een exact volgens de norm ingerichte werkkamer.)
Of zouden ze bedoelen dat je het beeldscherm nog kan zien op bijna 180 graden. Tja in dat geval hebben ze gelijk.

Leuk als klanten willen meekijken. Vooral leuk als je ze uitnodigt om bij je op schoot te gaan zitten.

Samengevat: Kijk niet te veel op internet, maar kijk wel zelf naar de Eizo’s en LaCie’s

[quote:d6ddca45b9="MGFotostudio"]Stond een half jaar geleden voor de keus van nieuwe schermen. Was eerst, door allerlei berichten vanaf internet, wat argwanend tegenover de mooie Apple's en had een voorkeur voor de betere LaCie's en Eizo's (behalve die ene dan...). Ging eigenlijk overstag door het artikel van Koldenhoff en een collega gebruiker (2x 20").

Eerlijk gezegd weet ik niet waar ik meer spijt van heb: dat ik het artikel gelezen heb of dat ik de 2 schermen gekocht heb. [/quote:d6ddca45b9]

Misschien ben ik (nog steeds) niet helemaal wakker - maar welke schermen heb je dan gekocht - waarvan je blijkbaar spijt hebt en welke schermen had je achteraf willen kopen?

(trouwens mooie foto van die poedel op je site…)

Ik heb toen 2 apple's 23" gekocht. Nu zou ik toch op z'n minst nog een keer heel goed/beter kijken naar de LaCie's en Eizo's.

Groet

PS. 1 scherm gaat terug naar de dealer om te kijken of die buiten de norm valt. Ben benieuwd

Ben ondertussen toch benieuwd naar de kwaliteit van de vernieuwde 30" displays van Apple. En hoe lang het duurt voordat de 23" een update krijgt.

een Sony P234 - 23"

Héél tevreden van

ik ben ook een draadje begonnen in Hardware over monitoren, omdat ikzelf voor dezelfde moeilijke keuze sta.

Voor mij persoonlijk wordt het denk ik een Eizo Coloredge. Ik betaal liever iets meer voor zekerheid want kennelijk is de kwaliteit van Apple schermen niet gebalanceerd stabiel als ik alle verhalen bij elkaar voeg ter beoordeling. (Ik lees dat veel mensen verschillen en/of misstappen hebben met hun levering en kwaliteitshandhaving). Alhoewel ik de nieuwe Apple 30 & 23’ displays wel erg mooi vind.