Wat is het verschil tussen Mac OS X en Jaguar??

Misschien is dit een heel erg domme vraag.. Maar en vriend vroeg vandaag aan mij wat nou precies het verschil is tussen Mac OS X en jaguar. En wat je erbij krijgt als besturingssysteem als je een nieuwe Mac koopt.

En ik kwam niet echt veel verder dan te zeggen dat Jaguar een vernieuwde en verbeterde versie van Mac OS X was…
[size=9:e506200d29]en dat als je al een jaar mac en OS X gebruikt, durf t bijna niet te vragen… :oops: [/size:e506200d29]

Wie o wie kan voor mij dan echt duidelijk even het verschil weer geven??
dan zal ik en deze vriend jullie erg dankbaar zijn, ik wil het nu ook wel eens precies weten.

Bij voorbaat erg dank,

• The Photographer -

(Als er al een draadje over deze topic is mag je deze ook neerzetten, ik kon niks vinden…)

Jaguar is de naam van OSX versie 10.2. Zo wordt Panther de naam van OSX versie 10.3. Allemaal OSX dus, maar iedere grote update krijgt vaak een naampje mee. Sterk staaltje van personificatie. C'est tout.

Als ik het goed heb...

10.1 = Puma
10.2 = Jaguar
10.3 = Panther

Dennis

[quote:68bc6a8c9b="dennis"]10.1 = Puma 10.2 = Jaguar 10.3 = Panther[/quote:68bc6a8c9b]

En ook nog:
10.0 = Cheetah

Nooit geweten dat dat zo’n langzame kat is :wink: .

Als je trouwens een overzicht zoekt van de verschillen tussen Jaguar en eerder versies, kijk dan op http://www.apple.com/macosx/features/compare.html

10.0 nooit gehad, tnx dat je em even erbij zette, ik wist hem daarom niet! Ik ben benieuwd naar de nieuwe features van Panther! Nog 6 nachtjes slapen! :wink: Komt er dan ook nieuwe software uit? (van apple of van andere software makers?)

Dennis

p.s. zijn er nog kat-achtige namen voor 10.4? of gaan we over naar 11.0?

Nieuwe software? Je bedoelt misschien updates? Als Apple doet zoals het altijd gedaan heeft, dan zullen de huidige versies nog steeds draaien onder 10.3. Tenminste dat hoop ik toch, want anders zullen wij flink in de kosten zitten.

[quote:e356d3ee83="Geedee"]Nieuwe software? Je bedoelt misschien updates? Als Apple doet zoals het altijd gedaan heeft, dan zullen de huidige versies nog steeds draaien onder 10.3. Tenminste dat hoop ik toch, want anders zullen wij flink in de kosten zitten.[/quote:e356d3ee83]

Het zou me anders niet verbazen als:
iChat anders gaat heten, namelijk iPhone en vervolgens videotelefonie via internet (met de nieuwe mp4 variant .3gp) (vooral leuk voor bellen met of naar mobiele telefoons) mogelijk maakt. 99 dollarcent per minuut. Systeemeisen MacOSX 10.3

iWorks de nieuwe naam wordt voor Appleworks met veel echt heel veel nieuwe mogelijkheden. De tekenmodule maakt nu airbrush mogelijk. En, ook leuk, de nieuwe boekhoud module voor een klein bedrijf of huishouden. Overzichten van de postbank kunnen geimporteerd worden…
Systeemeisen MacOSX 10.3

Dus:
Het hoeft niet, het wordt zo leuk dat je wel in de buidel wil tasten. Kopen dus. Echt waar. Of nog leuker; Koop zo’n nieuwe machine. Krijg je voor de prijs van een besturingssysteem met dure applicatie de machine bijna gratis !!!. Reken maar na. 500 euro voor 10.3. 500 euro voor iPhone. 500 euro voor iBrush. 300 euro voor iWorks. 500 euro voor iAccount. Tezamen een bedrag waarvoor een ander een computer koopt !!!

Mensen heel erg bedankt!!!!!

had ik het toch een beetje goed dat Jaguar een verbeterde update is…
Nu maar hopen dat ze na maandag meteen gratis Panther bij alle nieuwe machines doen… :stuck_out_tongue:

Heb ik er ook nog voordeel van… Was het maar maandag… :x

[quote:d9b08abd25="The Photographer"]Nu maar hopen dat ze na maandag meteen gratis Panther bij alle nieuwe machines doen... :P[/quote:d9b08abd25]

Ik ben bang dat dat niet zal gebeuren. Panther komt waarschijnlijk aan het einde van de zomer uit.
Bovendien, toen ik twee weken geleden mijn eMac kocht, stond daar 10.2.4 op terwijl 10.2.6 al uit was. Je moet er altijd wel een paar updates overheen halen.

[quote:1aee059cd3="lucasraggers"][quote:1aee059cd3="The Photographer"]Nu maar hopen dat ze na maandag meteen gratis Panther bij alle nieuwe machines doen... :P[/quote:1aee059cd3]

Ik ben bang dat dat niet zal gebeuren. Panther komt waarschijnlijk aan het einde van de zomer uit.
Bovendien, toen ik twee weken geleden mijn eMac kocht, stond daar 10.2.4 op terwijl 10.2.6 al uit was. Je moet er altijd wel een paar updates overheen halen.[/quote:1aee059cd3]

Bij nieuwe machines krijg je ook altijd 3 coupons. Vaak heb je er niets aan. Soms geeft het recht op een gratis nieuwe systeem versie.

Daar heb ik er nog 9 van, dat was toch voor gratis reparatie? (En bewijs van aanschaf van een Mac?)

Dennis

[quote:8d9415b41b="dennis"]...dat was toch voor gratis reparatie? (En bewijs van aanschaf van een Mac?)[/quote:8d9415b41b]

Nee, die bonnen zijn gewoon bewijs van aanschaf van EEN Apple product. Er is niet een van tevoren bepaalde waarde of service aan verbonden. Maar als Apple BIJVOORBEELD zou besluiten dat mensen die de volle mep voor Jaguar hebben betaald korting krijgen op Panther, dan neem je zo’n bonnetje mee naar de winkel.

M.a.w.; in de praktijk heb je er niet veel aan want ze nemen je toch wel van achteren, met of zonder bonnetjes. :oops:

het blijft een duur grapje he?

Zo heb ik drie weken geleden Jaquar aangeschaft omdat op mijn ibook macos 9 niet meer geinstalleerd kon worden. Maar toen moest ik ook weer mijn andere software updaten want dat werkte niet met Jaquar.

Ik hoop nu dat Jaquar redelijk lang ontwikkeld blijft want ik ben van plan om dat lang te gebruiken om de winst er uit te halen, voor zover dat kan.