Wat is jullie werkervaring met Affinity?

Beste OMT-ers,

Hoe gaat het werken met Designer, Photo en Publisher? Wat gaat goed, en wat kan beter? Wat missen we nodig? Hoe gaat het met aanleveren bij de grafische industrie? Benieuwd naar jullie bevinden?

Heb ze alle drie aangeschaft met 50% corona korting met het doel er uitgebreid naar te kijken. Overgang is goed te doen, de programma’s lijken best wel op illustrator, photoshop en Indesign. Hoop dingen zijn slimmer en handiger dan Adobe, al zijn niet alle slimmigheden gelijk duidelijk. User interface is ook goed doordacht, maar ook hier moet je bereid zijn er wat tijd in te steken, documentatie bestuderen, filmpjes bekijken etc.

Designer vond ik fijn werken, curve tool bijvoorbeeld is fijner/beter dan Illustrator.

Photo is een krachtig en slim programma maar heeft voor mij toch wat beperkingen, namelijk geen “save for web” waar je je origineel naast de gif/png/gecomprimeerde JPG kan bekijken. Verder een vervelende bug in Photo waar Photo het verkeerde kleurprofiel aan een mac screenshot hangt. Wat voor mij heel vervelend is, ik gebruik veel screenshots als ik aan websites werk.

Publisher heb ik één document mee gemaakt, lijkt erg op Indesign. Mooie is ook dat je “templates” kan maken die klanten dan kunnen invullen met tekst en afbeeldingen. Dit werkt prima en de klant is superblij. Die heeft het programma ook gekocht voor 27 euro.

Enige waar ik in Publisher naar zat te zoeken, en wat er denk ik (nog?) niet in zit zijn nested styles zoals je die in Indesign hebt.

Al met al best indrukwekkend. Ook fantastisch is dat je geplaatste documenten (bijvoorbeeld designer illustratie of een foto) rechtstreeks kan bewerken vanuit een ander programma. Je hoeft publisher of designer dus niet te verlaten om een foto te bewerken. Het is zonder meer professionele software, al zitten er misschien nog wat haken en ogen aan. Die bug heb ik gemeld maar weet niet of ze daar wat mee gaan doen, ben eigenlijk bang van niet, anderen hadden hem al eerder gemeld. Zelfde met het “save for web” feature request, dat hebben anderen ook al gevraagd en is er ook nog niet.

Ben er wel blij mee maar zolang ze dat “save for web” niet toevoegen en die bug niet fixen blijft Photoshop Cs6 nog op mijn computer staan. Illustrator en Indesign heb ik er wel al afgegooid.

EagerB0bNerd,

Hartelijk dank voor je uitvoerige reactie. Waar gebruik je ‘nesten styles’ voor in Indesign?

voor zoiets:

Je hoeft dan niet onderdelen te selecteren en een tekststijl mee te geven, je laat de tekst inlopen en alles krijgt volledig automagisch de juiste opmaak. Bespaart voor dit soort opsommingen, inhoudsopgaves etc ontzettend veel tijd.

Even googelen “indesign nested styles” en je weet meer.

Dank voor de uitleg. Ga op zoektocht.

Ik heb een paar maanden geleden een poosje zitten spelen en proberen met Designer Publisher, en hoewel het volgens mij best een goed programma is, mis ik er dingen in waar ik toch echt niet zonder kan: kruisverwijzigen bijvoorbeeld, is er eentje die ik me zo snel kan herinneren. In de dingen die ik in DTP-software maak, is het heel vaak nodig om te verwijzen naar een andere bladzijde, en aan een programma dat dat niet voor me kan doen, heb ik erg weinig.

GREP-stijlen (liefst dan ook nog wat beter geïmplementeerd als in InDesign :slight_smile: ) zouden ook leuk zijn. Ik wil niet zeggen dat ik niet zonder kan, maar … liever niet :slight_smile:

Een index maken was ook iets dat zwaar voor verbetering vatbaar was, schiet me nu te binnen. De mogelijkheden daarvoor waren zo beperkt dat je bijna beter af was om een index met de hand te maken. InDesign is niet ideaal in dit opzicht, maar Affinity Designer haalde dat niveau nog niet eens.

Jakko Westerbeke,

Hartelijk dank voor je bevindingen. Hoop dat Affinity deze signalen oppikt. Zorgt dat het er komt of de bestaande gaat verbeteren.

EagerB0bNerd,

Heb even op mijn manier het voorbeeld nagemaakt in Publisher.

Ja, maar dan heb je zelf elke keer die koppen en de tekst eronder zitten selecteren en een stijl meegegeven etc. neem ik aan?

Klopt. Eerst uit tekstdocument tekst geplaatst. Dan twee Text Styles aangemaakt. Vervolgens elke regel geactiveerd.

<p class="cite">EagerB0bNerd op 10 juni 2020 om 16:03</p> Je hoeft dan niet onderdelen te selecteren en een tekststijl mee te geven, je laat de tekst inlopen en alles krijgt volledig automagisch de juiste opmaak. Bespaart voor dit soort opsommingen, inhoudsopgaves etc ontzettend veel tijd.

Even googelen “indesign nested styles” en je weet meer.

Nooit geweten hoe dat moet. Laat maar… Affinity rulezzz… :wink: Het werkt erg fijn, inderdaad in begin even zoeken en wennen. Andere workflow. Fijn dat je in opmaakprogramma aan geplaatste content kunt wijzigen in Persona Designer/Photo in Publisher zelf.

Hier bevalt het goed! Aanleveren gaat nu ook vnl. via Affinity / PDF. Alleen best ‘kut’ dat de drukkerijen nog steeds PDF/X-1a:2001 ondersteunen en Affinity gaat voor PDF/X-1a:2003 en nieuwer. Opmaak gebouwd uit vele lagen met ingewikkelde structuren/transparanties/verlooptinten/ƒx groepeer ik dan tot 1 laag → pixel (met vectorized logo en text erbovenop natuurlijk) en dan uploaden maar… dat gaat altijd toch wel goed. Boekwerk maak ik weinig, maar ik weet dat daar nog wel verbeteringen nodig zijn.

Wat ook beter kan, is opslaan als. Ik wil opslaan in hetzelfde map waar document al in zit, niet in ‘laatst opgeslagen map’. (geldt dus eveneens voor exporteren als PDF / JPG /…) Er moeten meer opties komen bij de instellingen over het bewaren/exporteren.

SvS,

Dank voor het delen van je ervaringen met Affinity. Het is duidelijk dat er nog verbeteringen moeten worden toegepast. Adobe InDesign 1.0 was ook het begin. Bij versie 1.5 ben ik overgegaan van Quark XPress naar InDesign. Alle documenten toen omgezet. Elke versie InDesign werd steeds beter. Laten we hopen dat dit ook met Affinity die zelfde kant opgaat.

Bij mij hetzelfde, zit dus ook zo lang in het vak. :slight_smile:

Ze zijn in elk geval goed bezig, dus ik heb er alle vertrouwen in. Ook kijk ik uit naar iPad versie van Publisher. Wel vraag ik me af hoe ze het doen met hun upgrade-beleid. We hebben het tegen ‘budgetprijzen aangeschaft’, ik vermoed dat voor grote updates naar versie 2.0 weer opnieuw betaald moet worden, en dat is prima. Zolang het maar geen abonnementsvorm gaat worden, want dat is een van de redenen van mijn overstap vanuit Adobe.

SvS,

Mee eens.

Nadeel van Photo is dat je geen animated gifjes kan maken, een goeie alternatieve app heb ik nog niet kunnen ontdekken.

Oh ja die vergat ik ook even, idd een nadeel.

Betinker en SvS,

Hartelijk dank voor jullie reactie. Nu maar hopen dat Affinity ook dit gaan aanpassen.

Vanmiddag weer een dingetje gemaakt in Publisher. Wat niet kan is een item op een pagina wat meekomt met een masterpage deleten. Althans, ik heb niet ontdekt hoe. Bij Indesign is het command shift en kan je het selecteren/deleten.

Page numbers is ook wat beperkter. Je kan niet aangeven op welke pagina de nummering moet beginnen. Maar goed, Publisher is er net en zal ongetwijfeld verder ontwikkeld worden.

Ik heb alle versies, voor Mac, iPad en Windows. Echt goede software, waar helaas een eigen leercurve voor geldt. Designer gaat voor mijn toepassingen verder dan Photoshop en Illustrator. Wat ik mis is het vector is eren in Design. Wat gaaf is dat alle pakketten met een universeel bestand werken. Je kunt met Photo een Designerbestand of een Publisher bestand openen en bewerken. Kom je dingen tegen, dat gebeurt, dan is het forum prima. Er wordt snel gereageerd. Je kunt de programma’s testen. Ik ga niet meer terug naar Adobe.

Adobe heeft Lightroom, fijn de foto’s beheren, RAW ontwikkelen, patchen etc.

Hoe doe ik dat dan in Affinity?