wat is naast itunes een goede audio-ripper ?

zoals onderwerp al aangeeft: wat is een goede ripper?

Ik hoor dat LAME wel een goede ripper zou zijn, maar heb er zelf geen ervaring mee.

Audio Hijack

edit:
whoops… jij bedoelde een andere soort van ripper :oops:

blacktree, de makers van quicksilver hebben een dingetje waarmee je de lame-encoder kan bedienen vanuit itunes. LAME is onwaarschijnlijk traag, maar HEEL erg goed klinkend.

Zijn bovengenoemde rippers sneller dan iTunes? Ik erger me een beetje aan de snelheid waarmee iTunes cd's ript: 2x tot 2,5x. Ik heb een iMac DV+ 450 Mhz G3 en 256 mb geheugen. Zou het aan het geheugen liggen of zit het echt in iTunes?

Ik denk dat het aan jouw configuratie (mac) ligt, want ik heb een G4 350mhz met 512mb ram, overigens ook geen powerbeest... maar in itunes ript hij wel een cd binnen 10 - 15 minuten...

Hoe sneller de Mac... hoe sneller een iTunes import.

Het encoderen van een audio cd op mijn Power Mac G5 gaat in een paar minuten… zeker als ik de externe 52x lezende LaCie machine gebruik als bron (soms 23.9x).

Met de LAME plugin zou je inderdaad een mooiere kwaliteit moeten krijgen. Ik heb er diverse artikelen over gelezen. Wel schijnt het langer te duren om de boel te rippen. Volgens mij is het een plugin voor iTunes...

ja maar ik bedoel buiten itunes om , zadat ik beveiligde cd's kan rippen, dus geen plugin

Sinds wanneer heeft iTunes last van beveiligde CD's ? :?

Daar heb ik in iTunes ook nooit last van gehad, ondanks allerlei lelijke copycontrol logo's op het hoesje!

Audion 3 is wel goed en als je LAME wil gebruiken zou ik niet die iTunes plugin nemen, maar een standalone alternatief zoals lamebrain. Die plugin vind ik niet echt geweldig.

Goede tip :) Voor de geïnteresseerden nog ff een [url=http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/18091]link van LameBrain[/url].

Waarom is lamebrain dan beter dan de iTunes plugin?

[quote:425a93fdc4="macpro"]Waarom is lamebrain dan beter dan de iTunes plugin?[/quote:425a93fdc4]

Omdat je bij LAMEBrain gewoon dingen kunt instellen, als je bij de itunes plugin setting wil veranderen moet je de flags instellen zoals op de command prompt. Dit verneukt natuurlijk nogal het gebruiksvriendelijke van iTunes. En ik heb een Mac om gebruiksvriendelijkheid, EN ik wil zelf bepalen hoe ik muziek rip, dat bepaalt Apple niet en ook de makers van LAME niet. Ik weet zelf prima wat goede instellingen zijn, maar via de plugin werkt dat omslachtig.

Ik gebruik overigens gewoon iTunes om muziek te rippen want dat werkt naar mijn mening prima en erg gebruiksvriendelijk. Zijn er hier echt mensen die een LAME mp3tje beter vinden klinken dan een iTunes mp3tje?

Ik heb o.a. in de Amerikaanse MacAddict gelezen dat de LAME encoder beter zou zijn. Waarom weet ik niet. Zelf spreek ik nog niet uit ervaring...

Beetje late reactie:

LAME klinkt erg goed! Vooral de stereo-encoding is bij normale mp3 encoders ver te zoeken, en bij lame nog redelijk in orde. Ik vond lame wel erg traag: ripte bij mij op 1.6 speed (iBook G4 933MHz). Nu heb ik 'em zelf gecompileerd, lame ript nu op 3.4 speed. Door hercompileren dus 2x zo snel geworden!!

Hoe je lame zelf compileert staat hier:
http://www.macosxhints.com/article.php?story=20050217074716445

Succes Bart

Cool. Dat ziet er gaaf uit. Ga ik straks proberen. Tnx!

Om nog even terug te komen op de vraag in de titel :)

[quote:f7fcfdb128=“Hbbtleon”]wat is naast itunes een goede audio-ripper ?[/quote:f7fcfdb128]
Helaas hebben we op Mac OS X nog niet zoiets als EAC voor de PC. Maar er zijn wel een paar alternatieven.

Als je genoeg hebt aan een ‘Terminal’ programma, kan ik cdparanoia of cdda2wav aanbevelen—beide beschikbaar in DarwinPorts. Deze programma’s kunnen van de meeste gekraste CD’s nog hoge kwaliteit audio halen, zonder tikken of sprongen. iTunes geeft het in mijn ervaring veel sneller op.

Wil je een grafische applicatie, dan zou je kunnen kijken naar xAct of Firestarter FX.

Voor mij persoonlijk is momenteel cdda2wav via DarwinPorts de eerste keus. Enige vertrouwdheid met werken in de UNIX omgeving is wel vereist.

Met xAct heb ik goede ervaringen, maar deze heeft momenteel nog moeite met het verwerken van tracks met accenten en andere vreemde tekens in de titel.

Met FireStarter FX werkt audio extractie niet goed op mijn Powerbook; heb nog niet echt uitgezocht waarom niet. Maar anderen zijn er zeer over te spreken.

Succes,
Roeland.