Wat is nou goede scan-software?

Beste apple-liefhebbers,

Misschien een wat algemene vraag, maar kan geen specifiek antwoord vinden;
Wat is nou goede scansoftware? En dan bedoel ik niet alleen voor letterherkenning(OCR).

Heb vd week een Epson all-in-one apparaat gekocht, maar daar zit dus het programma “Scan” bij,
(om gewoon afbeeldingen te scannen)
uit 2002, dat lijkt me toch wat oud…
Of is dat dan niet zo erg? Op mij komt het wat gedateerd over.

Misschien dat jullie tips hebben van software die de moeite waard is? :apple:

Ik kan je in ieder geval vertellen dat ik de scan software van hp 3x niks vind.

Vuescan is gratis en schijnt wel goed te zijn, ik gebruik zelf Silverfast Ai...dat is een top programma, maar niet gratis ..de mijne werd bij de diascanner geleverd.

Vuescan is in principe gratis maar zet volgens mij een watermerk op je scans. Om dit te voorkomen moet je het programma kopen:

VueScan changes nothing on your system, installs nothing in your operating system and all other scanner software will continue to function. You can purchase VueScan at any time and instantly get a serial number that disables image watermarking

silverfast is gewoon een heel goed programma!!

In MacOSX zelf zit ook een scan-programma. Het is niet zo heel erg uitgebreid, maar het werkt wel. Het heet [i:9a2e1d8d0c]fotolader[/i:9a2e1d8d0c] en het staat in je Applications-map.

Dr. Rengers

[quote:0ba58ee313="Dr. Rengers"]In MacOSX zelf zit ook een scan-programma. Het is niet zo heel erg uitgebreid, maar het werkt wel. Het heet [i:0ba58ee313]fotolader[/i:0ba58ee313] en het staat in je Applications-map.

Dr. Rengers[/quote:0ba58ee313]

dat is wel wat nieuws, bedankt!!

De scansoftware van Epson is erg goed, en wellicht kunje van de site van Epson een nieuwere verise downloaden. Epson is zeker wat mogelijkheden altijd vooruitstrevend geweest, en vooral Epsons filters voor onder andere het inscannen van drukwerk e.d. zijn erg goed.

Mmm, dus dan is Epson zo gek nog niet?

Ik stond eigenlijk nooit echt stil bij die sofware vandaar,
hiervoor had ik een (inmiddels wat oude) agfa scanner, daar zat “agfa scanwise” bij en werkte op zich prima.

Vandaar dat ik nu dus afvroeg wat er zoal te krijgen is.
Zal de anderen zo ook eens gaan proberen!

Welk model scanner heb je ? Het lijkt me namelijk sterk dat er een programma uit 2002 bij zit, ik denk eerder dat het jaartal 2002 erbij staat omdat toen dat programma gestart is, en dat de software zelf veel nieuwer is...

EPSON Scan is prima software en wordt vrij regelmatig bijgewerkt. De 'Professionele modus' is echt heel goed. [list:a4bbf7b324][img:a4bbf7b324]http://img148.imageshack.us/img148/5283/afbeelding15lg.png[/img:a4bbf7b324][/list:u:a4bbf7b324]Zoals je hier ziet is de software bijgewerkt op 30/09/05 en is versie 2.65.

Nou ik heb een HP PSC950 en die software die erbij zat is ook ruk te noemen. (de all in one eigenlijk ook wel). Geen HP meer voor mij.

Heb een Epson dx4250 (all-in-one-geval) Heb zonet via de Epson website de nieuwste versie gedownload. (Idd dus met melding 2002, dus dat zal de reden zijn)

Overigens heb ik net die professionele modus ontdekt, die is idd stukken beter! :apple:

Die Epson Scan Software is inderdaad prima (zoals unSOUND) al vertelde. Gebruik het met enige regelmaat op de iMac van m'n pa. Er is een recht-toe-recht-aan-instelling, maar ook een mogelijkheid om je scan helemaal in te stellen.

Ik kan me echter voorstellen dat je je Agfa Scanwise software gaat missen. Ik heb hier een SnapScan Touch staan. Gekocht om te werken onder OSX10.2 en doet het nog steeds probleemloos. De software is niet meer ge-update sinds 10.3.3 ofzo, maar maakt nog steeds mooie scans bij tijd en wijle.

[quote:2b1493cb92="Dr. Rengers"]In MacOSX zelf zit ook een scan-programma. Het is niet zo heel erg uitgebreid, maar het werkt wel. Het heet [i:2b1493cb92]fotolader[/i:2b1493cb92] en het staat in je Applications-map.

Dr. Rengers[/quote:2b1493cb92]

Werkt niet met mijn SCSI Agfa snapscan 600… moet maar eens een nieuwe scanner kopen vrees ik.

VueScan is zeer goed. Maar gratis??? Nooit geweten.

Vuescan kost volgens hun eigen website nog steeds $ 49,95.

Silverfast SE kost $ 49,00.

Fotolader van OS X samen met de Epson driver kost $ 0,00

heb ik nog 1 scan vraagje..

Hoe kan je in hemelsnaam meerdere pagina’s scannen en deze als 1 bestand (tiff/pdf) opslaan?

Alle software verkopen ze met de melding “nu kan je zelfs meerdere documenten scannen als losse bestanden” … Maar ik wil juist meerdere pagina’s in 1 bestand.

heb hier een HP AIO 7130.
aanwezige software
Readiris 9.0 Pro
HP director (de eigen scan software van HP)

met HP director kan ik wel meerdere pagina’s scannen naar “preview” maar als je deze wilt opslaan maakt ie er meerdere documenten van…

Alvast bedankt!

Heb hier een Epson Perfection 1240U, die perfecte scans maakt. Was leuk, 2e hands gekocht voor € 25,00, de OSX scanning software opgehaald (ziet er perfect uit!) en werkt geweldig goed. Alleen, inderdaad kan ik een scan als pdf opslaan en ik kan ook nog kiezen voor resolutie etc. maar slechts 1 pagina en niet een document inscannen. Vroegâh kon ik met m'n HP Scanjet 3400 C onder windows gewoon kiezen voor PDF, die gelijk de voor PDF gewenste resolutie koos en me ná de 1e scan vroeg 'nog meer documenten of stoppen' . De Scanjet wordt echter niet ondersteund door OSX en is verkocht voor €20,00, dus no harm done, maar kan dus niet 2 of meer pagina's scannen. Opeens had ik het! Open een Writer document in NeoOffice/OpenOfficeorg en scan de documentjes als tiff of jpeg. Voeg vervolgens de plaatjes in het Writer document en sla op als pdf. Resultaat: Meer pagina's PDF! 8) Achteraf kom ik erachter, dat je in NeoOffice zelfs gelijk een scan kan maken, dus dit lijkt mij dé weg om PDF's te maken. Wil je overigens [i:165f5fd9b1]achteraf[/i:165f5fd9b1] wat pdf's samenvoegen, is daar het gratis proggie PDF lab, uiterst handig en eenvoudig! Ik ben gèk op dat soort proggies, je zou er alleen gelijk mee moeten kunnen scannen.