Wat is 't verschil in RAM stripjes

Hoi, ik ben er achter gekomen dat ik voor mijn Imac 333mhz een sodimm PC100 144pins nodig heb. Dus zag ik bij pc-handel een 256 MB PC100 met 144pins te koop staan voor 33.- Euro, koopie :mrgreen: Maar toen kreeg ik een mailtje terug dat deze niet voor een Apple is, want geheugen voor Apple's zijn anders zij de man. :x

Maar is dat wel zo, hij kon 't niet vertellen.

hmm volgens mij niet. Mijn ram voor mijn imac G3 komt ook gewoon van een of andere pc boer. Maar bedenk wel dat niet alle ram de zelfde kwaliteit heeft!!!!!!! ik vind het erg goedkoop

[quote:981b58071b="sammerman"]hmm volgens mij niet. Mijn ram voor mijn imac G3 komt ook gewoon van een of andere pc boer. Maar bedenk wel dat niet alle ram de zelfde kwaliteit heeft!!!!!!! ik vind het erg goedkoop[/quote:981b58071b]

idd hier juist hetzelfde gewoon ram bestelt op memoryX.com en in men imac gestoken en nog nooit problemen gehad

EDIT: ik zie juist op de site dat er ook apple geheugen is maar nog niet voor de iMac dus hebben we gewoon wat ram bestelt.

het is dan wel ex btw. maar toch :)

[quote:989f72d787="bruin"]het is dan wel ex btw. maar toch :)[/quote:989f72d787]

gewoon kopen zou ik zeggen is 33*1,19= 39,27 incl btw lijkt me een mooi prijs

suc6
Sam

http://www.transintl.com/

heb ik ze vandaan
Je betaald in Dollars ( dat scheelt dus al een hele hoop ) en je betaald invoerrechten.
4x1 GB strip is $ 469,- ( DOLLAR!) x 0,8 = 375 EURO!!
Maar voor 4x1 GB was ik in totaal ( inclusief importheffing ) 435 euro kwijt.
Dat scheelt heeeeel veeeeel euri’s in vergelijking met Nederland.

Dus.[/b]

in mijn enthousiasme om mijn goeie deal te vertellen zie ik dat het helemaal niet om een G5 gaat... 8) ach ja... toch leuke info. niet dan?

435 euro voor 4 x 1Gb is best duur... kijk hier maar eens.

ff zoeken op de site van www.alternate.nl

ValueRAM DIMM 2 GB
(DDR400, Kingston dual channel kit) voor PC PC3200 EUR 209,00

Die prijs is incl. BTW.

Why bother om dat helemaal uit de VS te halen…

:evil:

hoi

Wat is het merk? Indien de specs gelijk zijn zou ik het gewoon proberen.

http://www.crucial.com/promo/index.asp?prog=desktop2

dit is de eigen winkelfront van een geheugenfabrikant, een klant…

in principe liggen de geheugen specificaties vast voor elk type geheugen, d.w.z. dat apple gewoon standaard pc geheugen kan gebruiken.

Maar nu de truc.

er zijn verschillende criteria om een geheugen te specificeren.
The usual suspects, zoals aantal pinnen, aantal bankjes, verdeling van de bankjes, voedingsspanning frequentie etc.

The unusual suspects zijn pariteit, CAS, latency, en nog wat anderen.
wat ze allemaal betekenen is niet zo belangrijk, punt is wel dat Apple ervoor kiest om ‘strikt’ alle geheugenspecificaties te volgen.

wat is het probleem?

Enerzijds `zijn er geheugenfabrikanten die het niet zo nauw nemen met de specificaties. Dat kan financiële, technische redenen hebben of een een slechte QA. (its a bitch). Het geheugen is meestal goedkoper omdat bv. een spec niet helemaal gehaald wordt. Of omdat daar niet in is voorzien.

De andere zijde van het verhaal is dat een geheugencontroller in de computer soms wat ‘losser’ met die specificaties om kan gaan. In de pc wereld komt dat nogal eens voor.

Voor Apple betekend dat dat het geheugen echt vlgs spec moet zijn, daarmee kan Apple ook de werking van de hele machine beter garanderen. Slecht geheugen (wat misschien op 1 of 2 criteria de spec niet haalt) zal dus niet werken in een mac omdat ie wat kritischer is.

Geheugen van gerenommeerde fabrikanten is wat duurder, maar de kwaliteit is ook hoger

bedenk dat componenten zoals geheugen ook een prijs/kwaliteitsverhouding hebben, de processen die de chipjes maken kunnen ook een onderscheid maken in de kwaliteit van het geheugen zonder dat dat direct zichtbaar is. (merk A geheugen werkt duidelijk sneller dan merk B ondanks exact gelijke specificaties)

obi

Crucial doet het best goed... maar Kingston is een van de betere merken. Ik heb er dus echt nog nooit problemen mee gehad.

:mrgreen:

Dat is duidelijk! Bedankt voor deze info. Ik denk dat ik toch voor de wat duurdere ga :finderoud: Mazzel