Wat is verstandig?

Hallo,

Ik ben sinds een maand of 3 de gelukkige eigenaar van een macbook pro. Ik heb deze aan geschaft voor school, en sinds ik mijn laptop heb, zit ik eigenlijk nooit meer op mijn “normale” computer. :o

Dus, nu heb deze verkocht, en ik heb mijn zinnen op een mac pro gezet :lol:

Maar… ik ben er toch nog niet helemaal uit met wat ik kan het beste kan nemen, en dan bedoel ik met de kwaliteid/prijs verhouding. Ik ben van plan om het volgende te bestellen:

Een Mac Pro
ATI Radeon X1900 XT 512 MB (2 x dual-link DVI)
Zowel Bluetooth 2.0+EDR als AirPort Extreme
Apple Keyboard en Mighty Mouse (draadloos)
Twee Intel Xeon dual-coreprocessors van 2 GHz
1 GB (2 x 512 MB)
Twee SuperDrives met 16-voudige snelheid
160 GB 7200-rpm seriële ATA met 3 Gb/s

Verder een Elgato EyeTV 250,
een M-Audio Keystation 49e USB-MIDI-keyboard,
een iPod 30 gb zwart,
SDI iHome iH5 iPod-wekkerradio (zwart),
een Apple Cinema HD Display (23-inch),
Bose Companion 5-multimedialuidsprekers,
en een Canon printer mp600r

Nu is mijn vraag, ben ik wat vergeten? Is dit een goede keuze? Of is er mischien iets goedkopers, wat net zo goed/beter is?

En ik ben nog niet uit over het beeldscherm; Ik vind het een schitterend beeldscherm, alleen ook vrij prijzig. Nu ben ik gewend om op 2 monitoren te werken, en ik vind dit heerlijk werken! Nu zit ik te twijfelen om of,

een apple display 23 inch te kopen, die helemaal macstijl is en past bij de rest of (1200 euro),
twee 24"(mischien groter) schermen te kopen waarmee ik een groter bureaulad heb, alleen niet echt bij de rest past ( -/+ 800 euro).

En als ik besluit om 2 schermen te kopen, welke passen een beetje bij de mac?

Verder twijfel ik nog over de speakers, is het het geld waard? Of is een setje van altec lansing (verschil 150 euro) eigenlijk net zo goed?

Ik wil TV kunnen kijken op mijn Mac, dus heb ik gekozen voor de eyeTV 250. Ik weet niet echt wat dit anders is ten opzichte van de andere setjes? Is dit een goed keus voor bij de mac pro?

Ik denk dat het keyboard wel ok is, om wat te pingelen in garageband, en de ipod spreekt ook voor zich.

Dan hebben we alleen de ihome iH5 over. Heeft iemand ervaring met dit? Kan je het ook op je Mac aansluiten voor synchronisatie? En is de kwaliteid een beetje goed?

Ik heb er verder nog voor gekozen om de Mac pro zo “langzaam” mogelijk te kopen, om hem later te upgraden met schijfruimte, geheugen, en 2 quadcores.

Wat vinden jullie hiervan, en hoe denken jullie hierover? Is het al verstandig om deze set te kopen, of is het mischien verstandig om nog even te wachten?

Overkill, dat vind ik ervan.

:o OMFG! Welke supermarktvakken vul jij dat je zo'n budget hebt op je 16e? Besef je wel dat alleen de Mac Pro zelf (zonder beeldscherm) al op €2609,- komt? Om nog maar te zwijgen van de andere toys die daar bijkomen...

Maar een relevanter vraag is wat je precies van plan bent te gaan doen met je nieuwe werkplek?

Ik heb de bank overvallen 8)

:stuck_out_tongue: nee, ik werk niet als vakkenvuller. Ik denk ook niet dat je dan dit bedrag zo 1 2 3 bij elkaar heb. Ik werk bij mijn vader na schooltijd zo’n 2 avonden per week, en voor de rest bouw ik websites, computers, en onderhoud ik computers.

Daar komt bij dat ik de computer op de zaak van mijn pa bestel, zodat hij de helft van de belasting terugkrijgt. Daardoor betaal ik maar de helft.

En wat ik ermee doe? Tsjaa, echt van alles. Flash, photoshop, muziek en videobewerking, gewoon nutteloos internetten, afentoe een spelletje, ik wil gaan werken met 3d programma’s, after effect, ik download het een en ander, en wat ik vooral heel belangerijk vind: Ik wil lekker kunnen werken zonder dat ik moet wachten. Op normale computers heb ik dat al zo vaak moeten doen. Ik ben dat zat, en daarom kies ik voor deze configuratie. En over de rest, ik hou van gadgets :evil: 8)

Loop eens 20x rond je huis, sla je hoofd keihard tegen de muur en kom eens tot rede zeg :?

Hoezo?

Kansloos...

[quote:784afc75c5="reposte"][quote:784afc75c5="Tom Goedhart"](...)En over de rest, ik hou van gadgets :evil: 8)[/quote:784afc75c5]Kansloos...[/quote:784afc75c5]

Middenindenachtrick Fan?

[quote:51fa5b95f5="Tom Goedhart"]Middenindenachtrick Fan?[/quote:51fa5b95f5]Je ne comprends pas...

Maar we schuiven off-topic, dames en heren…

kerel, Waarom heb jij een Mac Pro nodig?????? Doe normaal zeg, dat is echt gewoon kapitaal vernietiging. Koop een 20" of 24" iMac. Meer dan genoeg! Daar kun je probleemloos op photoshoppen, internetten, spelletjes op spelen etc! De Mac Pro is voor bedrijven die aan grotere photoshops werken dan jij zal, of met professionele films bezig zijn. Niet om een spelletje te draaien of je mail te checken.

Ik heb dit ff voor je samengesteld. Heb je echt al een brute computer!:

Prijs: Eur 2.108,39
BTW: Eur 400,59
Subtotaal: Eur 2.508,98

Gegevens

2,16-GHz Intel Core Duo 2
2 GB 667 MHz DDR2 SDRAM - 2x1 GB
NVIDIA GeForce 7600 GT met 256 MB SDRAM
500 GB Serial ATA-schijf
Toetsenbord (Nederlands) en Mighty Mouse + Mac OS X (Nederlands)
24-inch TFT-beeldscherm
SuperDrive met 8-voudige snelheid en double-layer-ondersteuning (dvd±r-w/cd-rw)
AirPort Extreme
Bluetooth 2.0 + EDR

Tom, het lijstje wat jij neertypt is een configuratie die men in veel professionele werksitiuaties nieteens kan aanschaffen. Ja, het is een rete-snelle config maar ook ik vind dit absolute overkill voor iemand van 16.

Je hebt je MBP verkocht? Dat is dom want qua prestaties is die machine behoorlijk rap. Nee niet zo rap als die MacPro maar wel zeer geschikt voor Photoshop, FCP en het standaard werk.
Wachten op bewerkingen moet je ook op de Mac Pro. Dus zet dat ‘niet wachten’ maar snel uit je hoofd. Software gaat strengere eisen stellen aan de hardware en hoemeer programma’s je open hebt staan des te langer moet je wachten op zware bewerkingen in programma’s die veel RAM en andere resources opsnoepen. Dat probleem blijf je houden. Als jij merkt dat je Mac Pro door alle bewerkingen heen vliegt ga je verwend worden en steeds meer programma’s draaien. En op een gegeven moment heb je de hele Adobe CS draaien plus Garageband en weet ik veel wat je draaien wil. Dan kom je met je Mac pro ook in de problemen.
Ga je dan een nieuwe Mac kopen en zeuren dat deze traag is?

Jij had je MacBook Pro moeten houden, je oude PC verkopen, de MBP vol geheugen moeten duwen en een 23 inch ACD moeten kopen voor aan de laptop.
Dat is een stuk goedkoper. En jongen, je bent 16… leer met geld om te gaan! Dat wil ook zeggen dat je grenzen moet stellen aan je budget en niet meteen alles moet uitgeven voor een systeem dat echt behoorlijk overkill is voor wat jij wil doen.

Omdat je een macpro kan blijven upgraden, een iMac niet. Ik wil geen externe Harde schijven aan mijn iMac hangen. En ook kan je met een iMac geen 1:1 kopie van een cd of dvd maken. Je kan geheugen niet echt upgraden, en mocht ik met 2 monitoren willen gaan werken, dan ziet dat er niet uit op een iMac.

Als ik iets koop wil ik het graag in een keer goed doen.

Zucht, laat die jongen toch lekker, als hij het kan betalen mooi toch? Hij zal er vast goed over nagedacht hebben...

[quote:5e69fcb27f="Tom Goedhart"]Omdat je een macpro kan blijven upgraden, een iMac niet. Ik wil geen externe Harde schijven aan mijn iMac hangen. En ook kan je met een iMac geen 1:1 kopie van een cd of dvd maken. Je kan geheugen niet echt upgraden, en mocht ik met 2 monitoren willen gaan werken, dan ziet dat er niet uit op een iMac.

Als ik iets koop wil ik het graag in een keer goed doen.[/quote:5e69fcb27f]

Wat wil je upgraden dan? Je kan geheugen RAM en HardeSchijf bij een iMac probleemloos upgraden. Een 1:1 kopie maken, nou wellicht heb je gelijk, maar dat is echt een luxe probleem. Hoeveel cd’s kopieer jij 1:1?

En waarom wil jij/heb jij het nodig om op 2 beeldschermen te werken? Enig idee HOE GROOT 24" is? En is estetica 2000 euro waard? Gast kom eens bij je zinnen. Als ik je vader was had ik je allang terug op aarde gefloten! Kan me niet schelen hoe rijk je bent.

[quote:e5a7660632="G-Force"]Zucht, laat die jongen toch lekker, als hij het kan betalen mooi toch? Hij zal er vast goed over nagedacht hebben...[/quote:e5a7660632]

nou dat denk ik dus niet. Jongen is in mijn ogen niet goed aan het overwegen van Prijs/Kwalitiets verhoudingen. Zelfs een 24" iMac kun je als overkill beschouwen voor een 16jarige, maar dat hij dat zou willen kan ik inkomen. Maar 2 Xeon processoren in een Mac Pro, omdat je 1:1 kopien kan maken??? HALLLOOOOOO!!!

Nee ik heb mijn Macbook pro niet verkocht. Ik tik er nu op, en ik vind hem idd behoorlijk snel, alleen met flash, photoshop en illustrator open, komt hij in de problemen. Ik heb nu 2 Gig in mijn macbook pro, en een 2.33 Ghz core. Ik heb er idd goed over nagedacht, en ik heb uiteindelijk gekozen voor de macpro. Waarom kan je hierboven lezen.

Het enige wat ik verkocht heb is mijn computer, omdat ik er niet meer opzat, omdat mac zo veel lekkerder werkt.

[offtopic]@MacBeer: dat was precies je 12500e post, gefeliciteerd![/offtopic] Maar als koop dan toch van het geld van je oude pc een ACD en een zwik geheugen (of kan de MBP maar tot 2GB?). Echt waar, daar heb je waarschijnlijk net zo veel lol van als van dat renderpark waar jij je oog op hebt laten vallen!

[priestermode]Er zijn heel wat jongens van jouw leeftijd die hun hele leven hard hebben moeten werken in (bijna-)dodelijke mijnen, en die niet eens weten wat een zakjapanner, laat staan een Mac is…[/priestermode]

[quote:8923459483="Juch"][quote:8923459483="G-Force"]Zucht, laat die jongen toch lekker, als hij het kan betalen mooi toch? Hij zal er vast goed over nagedacht hebben...[/quote:8923459483]

nou dat denk ik dus niet. Jongen is in mijn ogen niet goed aan het overwegen van Prijs/Kwalitiets verhoudingen. Zelfs een 24" iMac kun je als overkill beschouwen voor een 16jarige, maar dat hij dat zou willen kan ik inkomen. Maar 2 Xeon processoren in een Mac Pro, omdat je 1:1 kopien kan maken??? HALLLOOOOOO!!![/quote:8923459483]
Het is wel duur, maar is het aan jou om het hem compleet af te raden?

[quote:0468d23464="G-Force"][quote:0468d23464="Juch"][quote:0468d23464="G-Force"]Zucht, laat die jongen toch lekker, als hij het kan betalen mooi toch? Hij zal er vast goed over nagedacht hebben...[/quote:0468d23464]

nou dat denk ik dus niet. Jongen is in mijn ogen niet goed aan het overwegen van Prijs/Kwalitiets verhoudingen. Zelfs een 24" iMac kun je als overkill beschouwen voor een 16jarige, maar dat hij dat zou willen kan ik inkomen. Maar 2 Xeon processoren in een Mac Pro, omdat je 1:1 kopien kan maken??? HALLLOOOOOO!!![/quote:0468d23464]
Het is wel duur, maar is het aan jou om het hem compleet af te raden?[/quote:0468d23464]

hij vraagt ons toch of het verstandig is; NEE, verstand is er verre van! Ik zal het m niet verbieden, hell ik zal m zelfs helpen uitpakken, maar kom op. Kan me niet schelen hoe rijk papa is, Het is alsof je een Mercedes S-500 koopt als eerste auto op 18jarige leeftijd, maar dan niet Long en 6 liter versie zodat je wat meer geld overhoudt om er een tweede navigatie systeem in te zetten! Koop gewoon de duurste Golf, of een mooie A3 2.0 liter. Heb je nog steeds een mooie auto!

Ja wat ik al zei, ik vind het erg duur, maar het mag allemaal wel wat minder overdreven en wat minder schreeuwerig als je het mij vraagt. :wink: