Wat is wijsheid?

Op een dag ben je toe aan een nieuwe computer. Ik draai nu een triple boot PC met W-XP-Pro, Xandros 3.0 en Ubuntu. Het is het allemaal net niet. Toen de nieuwe Mac Mini uitkwam, was het YES! Dát wordt mijn nieuwe compie! In de tussentijd werd ik echter ontslagen en is er ook ged*nder met m'n uitkering. Dus nog maar ff wachten. Dan wéér een grote vraag: Apple gaat over op Intel en [i:8b59c04adc]mogelijk[/i:8b59c04adc] komt er volgens jaar een mini met Intel M processor. Misschien ook niet? Moeilijk, moeilijk. Om het nóg ingewikkelder te maken, zie ik een leuke advertentie dat ik in m'n eigen woonplaats een Power Mac G5 1.6 kan ophalen voor E 498,- met het volgende aan boord: [i:8b59c04adc]512 L2 Cache,1.024GB geheugen, 200GB Serial ATA geheugen, 7200 rpm, superdrive, NVIDIA geForceFX 5200 Ultra with 64MD DDR SDRAM, software(reeds geinstalleerde FCP/premiere/AEFX/muziek programma's etc, three fire wire ports, optical in/out, modem, airport, bluetooth option[/i:8b59c04adc] Voordeel: snellere processor, éérst goedkoper (maar geen Tiger/iLife?), meer uitbreiding indien nodig, indrukwekkender uiterlijk, geen losse dvd brander op bureau, FW 800 ter beschikking (of ik het ga gebruiken?) Nadeel: geluid? 2e hands, kopen problemen van ander? Verouderd??

Kortom, ik weet het ff niet meer. Ben wel een vrij intensieve pc gebruiker (staat hele dag aan/on line), mag graag cd branden en later dvd’s, muziekfreak dus, maar ook filmliefhebber, maar e-mail veel, zit op nieuwgroepen, forums, etc…
Wie kan hier zijn/haar licht eens over doen schijnen?

Welkom Johan...

De eerste consumer Mac’s met een Intel-processor aan boord zullen pas in 2007 het licht zien. Daarnaast worden de software-ontwikkelaars aangespoord om hun software in hybride te ontwerpen voor zowel de Intel als de IBM processor-Mac’s.

Je bent een heavy user met de PC. Een Mac mini zal ik je daarom afraden. Je zal toch heel gauw het plafond van de machine zien en daardoor vastlopen.
Een iMac G5 is toch wel het minimum waar ik in jouw geval voor zou gaan.
De Mac mini is ontworpen voor de PC bezitten die eens wil snuffelen aan een Mac of voor de Maccers die goedkoop een 2e Mac erbij willen hebben. De prijs is zeer belangrijk: voor 400 euro heb je er eentje. Verwacht daarom niet de meest actuele hardware in de Mac mini.

De iMac G5 heeft een G5 processor aan boord plus een 17 of 20 inch TFT beeldscherm welke van een zeer goede kwaliteit is! Stop behoorlijk wat RAM en de Mac en je bent zowat klaar.

edit/ de prijs van de single G5 in je woonplaats klinkt bijna te mooi om waar te zijn… waarom verkoopt iemand een G5 met een gig aan RAM voor een prijs die nét boven een Mac mini zit? Als het zaakje niet stinkt zou ik er zeker achteraan gaan.

Voor de prijs van een mini een dual G5 met 1 GB aan geheugen? Ik had het wel geweten: Doen.

Als het toch in je eigen woonplaats is zou ik wel eerst even zorgen dat je hem even mag bekijken en gebruiken, zodat je zeker weet dat het goed spul is. Je weet het maar nooit tegenwoordig.

Uhm, het is een Power Mac G5, 1.6, geen iMac of een dual G5! Ook zit er geen scherm bij, dus ik zal het moeten doen met mijn 15 inch TFT scherm van Lite On (zonder DVI ingang), ik wil nog wel een (witte) Apple toetsenbord aanschaffen, met usb ingangen. Iemand er nog een over voor een zacht prijsje?

als het goed spul is dan moet je het echt doen. Lijkt mij geweldig spul. :wink:

[quote:61d00cff14="James T. Kirk®"]Uhm, het is een Power Mac G5, 1.6, geen iMac of een dual G5![/quote:61d00cff14] Een single zou ik ook nog steeds doen. :). [quote:61d00cff14] Ook zit er geen scherm bij, dus ik zal het moeten doen met mijn 15 inch TFT scherm van Lite On (zonder DVI ingang),[/quote:61d00cff14]Verloopjes zijn her en der nog wel te krijgen natuurlijk. :).

Ff wachten op m'n uitkering :( En dan nog, zou het legaal spul zijn, ik weet, ik kan op de 2ehandsmac-site kijken of het geen gestolen goed is, maar ik kan moeilijk eerst om 'n serienr. vragen, natuurlijk. Of er illegaal spul op is gezet is mij dan voorlopig worst, zo te zien staat er geen Tiger of iLife op en dat zal ik 'moeten' aanschaffen. :?

[quote:b843a125f3="James T. Kirk®"]....maar ik kan moeilijk eerst om 'n serienr. vragen, natuurlijk....[/quote:b843a125f3]

En waarom niet? lijkt mij in deze situatie een volkomen normale vraag.

..

[quote:955b4600bc="roblemmen"]Nou op [url=www.tweedehandsmac.nl]2ehandsmacpuntnl[/url] hebben ze heus geen illegale troep hoor. Voor die prijs zou ik t gewoon doen. '

Maar als hij in je woonplaats woont, waarom ga je niet eventjes langs en kan je hem werkend zien en miss ff openschroeven :mrgreen:[/quote:955b4600bc]

Nou hij staat niet op www.tweedehandsmac.nl en zoals je kon lezen, kan ik het voorlopig even niet betalen. Overigens had iemand een bod gedaan van 400, daar ga ik overheen met 425 om in ieder geval interesse te tonen. :mrgreen: