Wat kan een 12" iBook (of PowerBook) allemaal aan?

Hallo

Dit is mijn eerste post op het forum nadat ik eerst al dagelijks de site bezocht, maar hopelijk stel ik de juiste vraag in het juiste forum…

Dus, na een tijdje te sparen zou ik eindelijk eens een Apple willen kopen, het moet draagbaar zijn dus heb ik de voorkeur op de 12" modellen van de iBook en de PowerBook.
Maar omdat ik nooit met een Apple heb gewerkt (wel goede dingen gehoord en gelezen) weet ik dus niet wat ik juist mag verwachten, gaat de voorkeur echt fel uit naar een PowerBook of maakt het niet zoveel uit? En wat kan hij dan allemaal verwerken, want ik zou hem soms willen gebuiken om een site in flash wat te bewerken terwijl ik bij een klant zit of wat kleine dingetjes in Photoshop te maken, maar gaat dit? En wat gaat er niet op?

Alvast bedankt
Niels T.

Het verschil tussen een powerbook en een ibook is ten eerste de prijs! Dus laten we er vanuit gaan what you pay is what you get! De powerbook is dus gewoon luxer en sneller. En heb je al die snelheid en rekenkracht nodig en heb je de poen ervoor... ga ervoor! Heb je wat minder poen (net zoals ik) en wil je toch lekker maccen dan ga voor de ibook! die zal al jouw wensen (weliswaar iets langzamer)ook kunnen waarmaken. Tip lees wat meer in het forum en daarin(met de zoekfunktie ) kun je nog veeeeel meer te weten komen.

J

Een nieuwe iBook is verkrijgbaar met 1 of 1,2 Ghz G4 processor. Ruim voldoende voor je flash-wensen en af en toe (of vaker) een Photoshop-klus.

Wat kan er niet op?

Ehm…
eieren bakken?

Hoewel, op een omgekeerde PowerBook schijnt dat nou juist wel weer heel goed te gaan. :lol:

Eigenlijk kun je er dus alles mee.

ik zie die noodzaak van de 12" powerbook niet zo t.o.v. ed 12"iBook, zeker nu met 512kB 1GHz G4. Je moet het dubbele betalen voor 20% meer cpu power, dat klinkt mij als een heel erg slechte deal. Grotere harddisk kost amper iets (kostte mij een week langer levertijd), en geheugen is ook niet zo duur... Doe mij voor die 1000 euro meer maar een 20" TFT

[quote:8b19ddbe58="hanzwillem"]ik zie die noodzaak van de 12" powerbook niet zo t.o.v. ed 12"iBook, zeker nu met 512kB 1GHz G4. Je moet het dubbele betalen voor 20% meer cpu power, dat klinkt mij als een heel erg slechte deal. Grotere harddisk kost amper iets (kostte mij een week langer levertijd), en geheugen is ook niet zo duur... Doe mij voor die 1000 euro meer maar een 20" TFT[/quote:8b19ddbe58]

Dat vind ik dus ook. Ik vraag me af of het uberhaupt nog veel nut heeft om een PowerBook te kopen op dit moment. Het gat in prestaties is simpelweg te klein denk ik. Toen de iBook vorig jaar nog een G3 had kon je nog wel verschil merken maar nu kun je met een iBook ook bijna alles doen lijkt mij. Het enige voordeel is de betere videokaart, twee DIMM-sloten voor geheugen en het grotere scherm wat de 15 en 17 inch PowerBooks bieden maar de CPU is niet veel sneller dan dat van de 1.2 Ghz iBook. En de 12 inch PowerBook heeft een videokaart die niet sneller is dan dat van de iBook. Afgezien van meer Video-RAM (64 MB) en 133 Mhz hogere kloksnelheid is hij nauwelijks de moeite waard. De meeste fratsen (S-Video uit, PC Card slot, FireWire 800) die op een PowerBook zitten heb je vaak niet eens nodig. En geheugen kun je op iedere straathoek kopen tegenwoordig en is het is veel goedkoper dan bij Apple. Ik wilde ook eerst een PowerBook maar ga nu denk ik voor de iBook met Superdrive. De PowerBook wordt in mijn ogen pas weer interessant als er een G5 in komt te zitten want een G4 is voor een professionele laptop niet meer van deze tijd.

Is het gewoon niet mooier om een 14" iBook te kopen! Voor het werken met flash en photoshop lijkt mij een groter bureaublad(scherm) met al die venster ook een prettige bijkomstigheid. En is gelijk deze discussie de kop ingedrukt. :?

Ik heb een Ibook samengesteld zoals ik hem zou willen (met 512MB RAM, AirPort extreme kaartje, 60GB harde schijf, en .mac abonnement) en dan kan ik er nog een leuke iPod bijdoen en dan pas kom ik aan het bedrag van de PowerBook dus als de kloof echt zo klein is kies ik voor de twee leuke toestelletjes (iBook & iPod) ipv PowerBook.

Thx!

[quote:ecd6bdb0f2="olbo"]Is het gewoon niet mooier om een 14" iBook te kopen! Voor het werken met flash en photoshop lijkt mij een groter bureaublad(scherm) met al die venster ook een prettige bijkomstigheid. En is gelijk deze discussie de kop ingedrukt. :?[/quote:ecd6bdb0f2]

voor demonstratiedoeleinden wel ja. De resolutie van die 14" is hetzelfde, dus er gaan evenveel vensters op als de 12".
Daar zit natuurlijk meteen de meerwaarde van de 15" en 17" PB met hun hogere resoluties.

Ja maar... wat iedereen altijd vergeet is het volgende:

De iBook kan alleen maar een extern beeldscherm gebruiken in ‘mirroring mode’. Ik had dit ook over het hoofd gezien toen ik mijn iBook kocht. Wat het wil zeggen is dat je op een extern scherm alleen maar hetzelfde kan weergeven als op het LCD scherm, wat dus betekend dat je slechts een resolutie van 1024x768 kan draaien!! En dat is natuurlijk niks, daar kan je niet lekker mee werken. Ook heeft de PowerBook een ADC aansluiting waardoor het mogelijk is om de Apple LCD Studio Displays aan te sluiten (dit kan niet op een iBook). Ik weet niet of je dit wilt, maar toch…

Overigens is er voor de eerste issue een oplossing. Een firmware hack zodat het toch mogelijk is een volledig extern beeldscherm te gebruiken. Let op! Dit kan alleen op eigen risico en in principe vervalt je garantie (als je hem bij Apple brengt voor reparatie en ze zien dat je de hack gebruikt hebt, zou dit een probleem kunnen zijn… Maar volgens mij kan je middels een PRAM zap de hack weer ongedaan maken.) De genoemde hack werkt wel op de laatste generatie G3 modellen, geen idee wat betreft de G4.

Check it out:
http://www.rutemoeller.com/mp/ibook/ibook_e.html

en of die hack werkt op G4 modellen! ik heb m meteen toegepast op mn 12". Dual monitor met mn 17" tft

[quote:8ff63d4f17="Pink Grapefruit"]Ook heeft de PowerBook een ADC aansluiting waardoor het mogelijk is om de Apple LCD Studio Displays aan te sluiten (dit kan niet op een iBook). [/quote:8ff63d4f17] De PowerBooks hebben geen ADC aansluiting maar een DVI of Mini-DVI aansluiting. Om een Studio of Cinema Display aan te sluiten heb je nog een Apple DVI-naar-ADC-adapter nodig ter waarde van € 117,81.

Toen ik destijds voor dezelfde keuze stond om te kiezen tussen een iBook of PowerBook was de mogelijkheid een tweede scherm aan te sluiten, ik heb graag de ruimte. Uiteindelijk ben ik toch maar voor de iBook gegaan omdat ik het prijsverschil toch te groot vond voor alleen maar dat tweede scherm als extra (er was natuurlijk wel meer extra, maar niets waar ik iets aan had).

Achteraf heel blij geweest met die beslissing omdat bleek dat met een simpele hack/patch ook de iBook gewoon een tweede scherm kon hebben.

Voor de rest heb ik nog niet echt een moment gehad dat ik dacht; “goh, had ik nu maar een powerbook”. Met wat jij er mee van plan bent zou ik fijn voor de iBook gaan en geld over houden voor andere dingen.

Een PowerBook is wel veel sexier!!! Dat is een feit!

:smiley: :smiley: :smiley:

Ongeacht of je een iBook of Powerbook koopt, zet er gewoon meteen meer RAM in. Je hebt twee mogelijkheden, meteen bij aanschaf meer RAM erin laten zetten door Apple of later er zelf bij prikken, dat is een fluitje van een cent. Als je nu 512 Mb koopt en je wilt later uitbreiden dan kun je 256 weggooien/weggeven.

[quote:c1565153db="papa"][quote:c1565153db="hanzwillem"]ik zie die noodzaak van de 12" powerbook niet zo t.o.v. ed 12"iBook, zeker nu met 512kB 1GHz G4. Je moet het dubbele betalen voor 20% meer cpu power, dat klinkt mij als een heel erg slechte deal. Grotere harddisk kost amper iets (kostte mij een week langer levertijd), en geheugen is ook niet zo duur... Doe mij voor die 1000 euro meer maar een 20" TFT[/quote:c1565153db]

Dat vind ik dus ook. Ik vraag me af of het uberhaupt nog veel nut heeft om een PowerBook te kopen op dit moment. Het gat in prestaties is simpelweg te klein denk ik. Toen de iBook vorig jaar nog een G3 had kon je nog wel verschil merken maar nu kun je met een iBook ook bijna alles doen lijkt mij. Het enige voordeel is de betere videokaart, twee DIMM-sloten voor geheugen en het grotere scherm wat de 15 en 17 inch PowerBooks bieden maar de CPU is niet veel sneller dan dat van de 1.2 Ghz iBook. En de 12 inch PowerBook heeft een videokaart die niet sneller is dan dat van de iBook. Afgezien van meer Video-RAM (64 MB) en 133 Mhz hogere kloksnelheid is hij nauwelijks de moeite waard. De meeste fratsen (S-Video uit, PC Card slot, FireWire 800) die op een PowerBook zitten heb je vaak niet eens nodig. En geheugen kun je op iedere straathoek kopen tegenwoordig en is het is veel goedkoper dan bij Apple. Ik wilde ook eerst een PowerBook maar ga nu denk ik voor de iBook met Superdrive. De PowerBook wordt in mijn ogen pas weer interessant als er een G5 in komt te zitten want een G4 is voor een professionele laptop niet meer van deze tijd.[/quote:c1565153db]

eerst en vooral:
wa veel mensen vergeten :stuck_out_tongue: : het voordeel zit hem in de bus en de RAM deze zijn sneller dan bij de iBooks en dat is in deze tijden een groot voordeel. Ik ga niet in details treden maar geloof me de PB12" is een pak sneller dan de ibook 1,2GHz.

Waarom hebbe de G5 zo’n snelle bus denkt ge ? 8)

tweede:
prijsverschil is maar 215 euro

derde: (mms ni zo belangrijk in dit geval)
als je perse een 12" wilt: dan is de PB 330Mhz sneller !!! (das 33% sneller)

[quote:d8daaead90="Granny Smith"]

tweede:
prijsverschil is maar 215 euro

derde: (mms ni zo belangrijk in dit geval)
als je perse een 12" wilt: dan is de PB 330Mhz sneller !!! (das 33% sneller)[/quote:d8daaead90]

pardon? ik zie eerder een verschil van 1200 voor de iBook met 1780 voor de PB, dat reken ik uit als een kleine 600 euro

dat klopt

maar…
we hadden het over de ibook 14" aan 1,2Ghz en de PB12" aan 1,33GHz (1599 vs 1814 = 215)

dacht ik toch :?

(en ik schreef nog: als je perse een 12" wilt… dit omdat ik dan de cpu snelheid ook kon vergelijken: want 1,2 en 1,33 valt bijna niet te vergelijken… omdat het we het daarvoor over de 14" hadden)

edit: heb het nog is nageleze… gaat inderdaad eerder over de 12"chers en niet de 14" in deze topic… sorry verkeerd van mij

(ik reageerde eigenlijk op papa’s opmerking:
“Afgezien van meer Video-RAM (64 MB) en 133 Mhz hogere kloksnelheid is hij nauwelijks de moeite waard”)

srry

tja, waarom 'papa' die 14" erbij haalde weet ik ook niet. Ik had het daarvoor over de 12" versies voor het vergelijken uiteraard. Net als de 14" iB met 15" PB te vergelijken is waarbij de PB natuurlijk grote winnaar is vanwege nog platter zijn en hogere resolutie hebbend.

die 14" iBook vind ik maar een suf ding. Doet hetzelfde als de 12" maar is dan lomper, het scherm biedt geen extra plaats voor meer tabs/vensters. Een tikkeltje snellere cpu, maar door dezelfde bus komt het er dan op neer dat de CPU nog meer op I/O transfers moet wachten zodat het systeem maar een paar % sneller is. Daarmee komt inderdaad de extra bussnelheid van de PB wel van pas…