wat kan ik het beste aankopen?

Als ik een apple wil kopen voor iemand die er webdesign/photoshop/flash op wil gaan doen wat is dan, gegeven een gelimiteerd budget ( ongeveer 2000 euro) de beste oplossing. Ik dacht aan een tweedehands monitor, liefst een grote van +/_ 21 inch, en een tweedehands powermac G4 of dual processor? Wie heeft suggesties? Alvast dank, olav

of een nieuwe G4 1 GHZ voor 1.783,- gezien bij de applestore - kan vast nog wel wat goedkoper her of der.

en waar koop ik dan een 21 inch voor 220 euro?? maar ik wil ook graag advies over de keuze op zich. is een powermac het beste en zo ja is een oudere G4 nog snel genoeg en kan daar OSX op en photoshop en flash en dreamweaver om maar eens iets te noemen.

Een groot beeldscherm is handig, maar niet puur noodzakelijk voor webdesign.

Maar handig vind ik in dit geval wel fijn, hoef ik niet altijd mijn bril op en kan ik dingen naast elkaar zetten zonder het overzicht te verliezen. Maar zijn tweedehands monitoren aan te raden?

[quote:8bdde480ef="olav"]Maar handig vind ik in dit geval wel fijn, hoef ik niet altijd mijn bril op en kan ik dingen naast elkaar zetten zonder het overzicht te verliezen. Maar zijn tweedehands monitoren aan te raden?[/quote:8bdde480ef] Ik weet niet hoe het financieel uitpakt, maar twee 17" CRT's is ook een optie. Dan kun je op één scherm editen en op één scherm previewen. Moet je echter wel een Powermac met ondersteuning voor twee schermen hebben.

Een Powermac met een recentevidekaart is per definitie een aanrader, in verband met Quartz Extreme. Minimaal een videokaart met 32MB, liever nog 64MB. Een wat oudere Powermac met een AGP slot kan ook, dan kun je die upgraden met bijvoorbeeld een ATI Radeon 9000 (of hoger :slight_smile: ).

Een 2e hands G4 = ong.1000 euro Een nieuwe radeon 9000 = ca 250 Een nieuwe apple 17 inch tft = ca 800 totaal 2050 euro

misschien nog een extra stripje 512 MB voor zon 80 extra.

Heb je een degelijke machine(en uitbreidbaar) met snelle en moderne kaart en mooi scherm.

:slight_smile:

[quote:e40f0f985b="Torz"]Een 2e hands G4 = ong.1000 euro Een nieuwe radeon 9000 = ca 250 Een nieuwe apple 17 inch tft = ca 800 totaal 2050 euro

misschien nog een extra stripje 512 MB voor zon 80 extra.

Heb je een degelijke machine(en uitbreidbaar) met snelle en moderne kaart en mooi scherm.

:)[/quote:e40f0f985b]

Torz, zou je liever een nieuwe 17 inch nemen dan een 2e hands 21 inch zonder gebreken maar al wel drie jaar oud?
En zou je dan een enkele G4 bv 867mhz nemen of een met twee processors van bv 450mhz?
Alvast bedankt,

Neem minimaal een G4/400 Powermac. Anders wordt het wat te traag. En Torz heeft gelijk: Photoshop loopt stukker beter met veel geheugen. Minimaal 768 MB totaal. Je kunt nog wat op een videokaart bezuinigen door b.v. een 8500 LE PC kaart te kopen (±110 euro) en die zelf even te flashen. Dan kun je ook 2 schermen aansluiten. En afhankelijk van de schijf die erin zit, zou ik er een grotere Seagate barracuda schijf in zetten. Neem gelijk een flinke van 120 GB (± 130 euro) Groter heeft op een oudere G4 geen zin. Wordt toch niet herkend. Zet in ieder geval, als je ook OS9 wilt draaien, OS9 en OSX op aparte partities. En maak een aparte werkpartitie die je onafhankelijk van de andere kunt wissen. Over het scherm: Een 2e hands monitor met een Sony FD (flat display) beeldbuis is ideaal voor dat werk. Hoeft niet van Sony zelf te zijn. Heel veel andere fabrikanten (Dell, Supermatch etc.) hebben er ook een Trinitron buis in zitten. Kijk eens op marktplaats.nl. Daar vragen ze over het algemeen realistischer prijzen voor dat soort buizen dan tweedehandsmac.nl. Zoek naar iets jonger dan 4 jaar. Ik heb het over de buis, laat daar geen misverstanden over bestaan :mrgreen: Veel wijsheid, want ik begrijp dat hij niet "voor iemand" is maar voor jezelf. SLC

[quote:ddb91c005c="Steve's lovechild"]Kijk eens op marktplaats.nl. Daar vragen ze over het algemeen realistischer prijzen voor dat soort buizen dan tweedehandsmac.nl. Zoek naar iets jonger dan 4 jaar. Ik heb het over de buis, laat daar geen misverstanden over bestaan :mrgreen: Veel wijsheid, want ik begrijp dat hij niet "voor iemand" is maar voor jezelf. SLC[/quote:ddb91c005c]

Dank voor je uitgebreide reaktie, het deel van het geheugen en de grote harde schijf snap ik. De videokaart lijkt me ook wel te doen en zo niet dan weet ik wie ik moet vragen :wink:
Ik heb op tweedehands mac gekeken en daar worden voornamelijk 21 inch crt’s aangeboden voor prijzen van rond de 400 euro. Drie jaar oud. Ouder ook maar dan ook goedkoper. Zijn monitoren een goed tweedehands artikel ( als je die vraag kunt stellen.)?
Ik ben een beetje bang om tweedehands spullen te kopen, geen garantie maar gezien de prijzen is het de enigste oplossing.
En hij is maar een heel klein beetje voor mij, ik koop hem voor een minder draagkrachtige vriend van mij maar dat maakt de noodzaak van een wijze beslissing niet minder groot.
Maar nogmaals dank voor je bijdrage.

Wat dacht je van 2 nieuwe Samsung 17" monitoren a 129,71 p.st (takeitnow.nl) +

1-GHz PowerPC G4 a 1.783,81 (Applestore)

= 2043,23 incl BTW, alles nieuw…

1-GHz PowerPC G4

1 MB L3-cache/processor
256 MB DDR266
60GB Ultra ATA/100-schijf
Dvd/cd-rw-speler
NVIDIA GeForce4 MX
64 MB DDR videogeheugen
FireWire 800
Interne 56K-modem
Bluetooth (optioneel)

Samsung
Samsung 17"monitor 753S, 1280x1024@60Hz/MPRII 0.23mm 1280x1024@60Hz/MPRII 0.23mm op=op,
[meer…]
(684791akties-684791akties-EIGEN-81)
1

109.00
129.71
incl btw