wat kan pc bijdragen bij videoediting op mac?

Hallo, thuis heb ik een imacje waarop ik lustig monteer. Nu heb ik hier ook nog een pc laptop staan (gewonnen) en ik kan ze niet beide tesamen gebruiken.

Is er een mogelijkheid dat ik onderweg van de set naar huis al van de camera op de laptop beelden kan inladen om deze achteraf te bewerken met fcp op de mac?

Of is er een mogelijkheid dat ik render taken in het netwerk kan sturen zodat het renderen minder lang duurt. (we hebben hier boven nog 2 desktops staan die bijna niet gebruikt worden 's avonds).

Of zijn er nog andere dingen die deze laptop kan doen om het hele videogebeuren makkelijker te maken?

-Sam Heijens

Ik heb wel eens begrepen dat PCs hele goede boekensteunen zijn ... :evil:

Okay serieus dan. Capturen op de PC zou moeten kunnen, maar je moet het wel in QuickTime formaat opslaan, anders kan je daarna de hele zaak weer omzetten en dat duurt even lang.

Het is goed mogelijk om de PC mee te laten renderen. Volgens mij ondersteunt After Effects dat (dus cross platform), Cinema4D in ieder geval wel, maar das een 3d pakket.

Aangezien Final Cut alleen op de Mac verkrijgbaar zijn verwacht ik niet dat hier PC render node software voor is.

[quote:036f40a658="Xanadu"] Aangezien Final Cut alleen op de Mac verkrijgbaar zijn verwacht ik niet dat hier PC render node software voor is.[/quote:036f40a658]

en met compressor? of zit dat in hetzelfde schuitje

ik denk dat je het jezelf alleen maar moeilijker gaat maken als je eerst op een pc wilt inladen en daarna op een mac gaat editen. Ik zou er niet aan beginnen als je met fcp werkt.

qua rendering moet je je afvragen of je er effectief wat mee opschiet. Het ligt er natuurlijk helemaal aan wat je laat renderen en hoveel tijd dat kost, maar als het normale videorendering is met simpele audio en video overgangen en evt wat graphics, dan zou ik het gewoon allemaal op je mac doen.

Volgens mij moet je op je pc prima kunnen inladen, zolang je je bestanden maar .dv laat. (oftewel inladen met de standaard dv compressie, aannemende dat 't om een dv-camera gaat) Je zou hier met het inlaadprogramma (whatever) ook al prima shots mee kunnen selecteren. Als je een progje neemt wat een edl uitvoert(exporteert), zou je thuis alleen nog maar de geselecteerde stukjes hoeven in te lezen/copieren...

Ik heb geen kant en klaar oplossing, maar 't moet volgens mij prima kunnen.

Andere oplossing is alvast in een progje dat edl’s ondersteund alvast een
mooie logging lijst te maken, met goeie naamgeving etc. en dit te gebruiken in fcp.

Je kunt natuurlijk ook je Ferrarirode Acer verkopen en een leuke tweedehands iBook/Powerbook op de kop tikken. Dan lever je wat processorkracht in, maar dit verlies maak je weer goed doordat je niet meer cross-platform hoeft te werken.

[quote:93259d17b3="~;-)"] qua rendering moet je je afvragen of je er effectief wat mee opschiet. Het ligt er natuurlijk helemaal aan wat je laat renderen en hoveel tijd dat kost, maar als het normale videorendering is met simpele audio en video overgangen en evt wat graphics, dan zou ik het gewoon allemaal op je mac doen.[/quote:93259d17b3] wat ik bedoelde was eigenlijk exporteren, of hoe dat ook noemt. dus als heel de film af is exporteren naar mpeg 2 ofzo. dit duurt nu vreselijk lang, en las ik hier computers thuis heb staan ie ik niet gebruik dan zouden die dit misschien sneller kunnen maken.

[quote:00ee01fd27="Xanadu"]Ik heb wel eens begrepen dat PCs hele goede boekensteunen zijn ... :evil:

Okay serieus dan. Capturen op de PC zou moeten kunnen, maar je moet het wel in QuickTime formaat opslaan, anders kan je daarna de hele zaak weer omzetten en dat duurt even lang.

Het is goed mogelijk om de PC mee te laten renderen. Volgens mij ondersteunt After Effects dat (dus cross platform), Cinema4D in ieder geval wel, maar das een 3d pakket.

Aangezien Final Cut alleen op de Mac verkrijgbaar zijn verwacht ik niet dat hier PC render node software voor is.[/quote:00ee01fd27]

is er wel een rendernode voor OSX dan? het schijnt allemaal te kunnen maar heeft iemand het al daadwerkelijk zelf aan de praat gekregen?

het meest stabiele is in mijn optiek toch gewoon 1 computer de rendering/converteren laten doen. Okee, het kost wel wat tijd, maar dan kun je de krant gaan lezen, afwassen, of gewoon gaan slapen en de computer 's nachts het werk laten doen.

Wat noem jij overigens vreselijk lang? Uren? Kwartieren? Als ik op een G5 een montage van een half uur in Avid laat converteren naar een quicktime film, dan is de computer daar hooguit een kwartier mee bezig.

[quote:2997609d98="~;-)"]het meest stabiele is in mijn optiek toch gewoon 1 computer de rendering/converteren laten doen. Okee, het kost wel wat tijd, maar dan kun je de krant gaan lezen, afwassen, of gewoon gaan slapen en de computer 's nachts het werk laten doen.

Wat noem jij overigens vreselijk lang? Uren? Kwartieren? Als ik op een G5 een montage van een half uur in Avid laat converteren naar een quicktime film, dan is de computer daar hooguit een kwartier mee bezig.[/quote:2997609d98]
mijn macje is al niet een snelheidsmonster, maar als ik een filmpje van een half uurtje (met veel fades en effecten enzo) wil converten ben ik toch al rap 3 uur kwijt.

trouwens in gent waar ik op avid ben gaan monteren, daar moesten we een filmpje van 15min exporteren en dat duurde 6 uur. (en we konden niet anders doen, dat was pas saai…)

Zo'n nieuwe PleeCee zal ongetwijfeld sneller renderen dan een oude iMac ja. Als je uiteindelijk een DVD met iDVD wilt maken heb je er alleen geen ruk an, gezien het feit dat dat proggie zelf het renderen wilt doen. Alleen dus an nut als je ook met de PC je DVD maakt of met DVD Studio Pro.

ben er intussen achter dat zowel FCP5 alls DVDSP5 allebei rendernodes ondersteunen. maar ik neem aan dat dat binnen het apple platform blijft. misschien binnenkort eens een stapel apple's aan een boom hangen en kijken wat ze doen (-;

[er vanuitgaand dat je niet voor de node-software los nog hoeft te betalen]

[quote:10dbd8e8ef="oogappel"]Zo'n nieuwe PleeCee zal ongetwijfeld sneller renderen dan een oude iMac ja. Als je uiteindelijk een DVD met iDVD wilt maken heb je er alleen geen ruk an, gezien het feit dat dat proggie zelf het renderen wilt doen. Alleen dus an nut als je ook met de PC je DVD maakt of met DVD Studio Pro.[/quote:10dbd8e8ef]

monteren doe ik (wij) met final cut pro en we gebruiken ook dvd studio pro. En sinds we van apple shale hebben geleased ben ik daarin mijn eerste stapjes aan het zetten. Maar final cut pro exporteren gaat gewoon te traag.

Ik zou dus met quicktime op de pc beelden kunnen importeren en deze dan via het netwerk overzetten op de mac? (moet ik eens uitproberen als ik mijn pc terug heb met nieuw toetsenbord)