wat kan storing veroorzaken in mijn netwerk?

Goedemorgen,

Ik vraag mij af waarom ik in 1 specifieke kamer vaak geen verbinding heb met mijn netwerk. Thuis heb ik glasvezelkabel. Via de modem van de provider is een airport extreme met een kabel verbonden. Hierop log ik dan draadloos in. Overigens is er nog een time capsule draadloos met het netwerk verbonden.

Toch heel raar dat ik eens in de zoveel tijd geen netwerkverbinding heb in die ene kamer op de eerste verdieping. (de overige kamers op die verdieping hebben wel verbinding). Soms wil het helpen om de extreme of het kastje van de glasvezel te recette, maar lang niet altijd.

Alvast hartelijk dank voor de suggesties!

Groetjes,
Ben

Metaal in de muren? Een grote metalen kast? Een ander netwerk. Kan WiFi zijn, of een ander radiogolf netwerk in de buurt. 1 kamer is vrij specifiek, dus ik denk eerder aan metalen voorwerpen of ander materiaal wat de verbinding zou kunnen verslechteren.
Je zou ook nog kunnen kijken of je je WiFi op een ander kanaal kan zetten.

Hoi Mac Daddy,

Dank voor je tips! Ik zou zo niet kunnen bedenken wat voor metalen voorwerpen er in de kamer staan of wat in de muren zit. Wel zie ik 7 andere netwerken onder de wifi "knop".

Als ik de wifi op een ander kanaal zet, moet ik dat dan bij alle apparaten doen? Dus zowel de extreme als de time capsule? Ik was van plan een express er bij te zetten, maar dat lukt vooralsnog niet, omdat deze ook geen netwerk kan vinden.

Groetjes,
Ben

je ziet 7 netwerken? goeie kans dat ze het signaal van jouw accesspoint wegdrukken. Je kan nog eens met andere kanalen experimenteren, maar meestal blijft het soebatten en kan je beter een extra accesspoint neerzetten of een netwerkkabel doortrekken.

Je moet zorgen dat je geen overlap in kanalen krijgt. Zoek een netwerkscanner (zoals Airradar, shareware maar gratis trial beschikbaar) die de kanalen weergeeft en kies kanalen die buiten de range van elkaar liggen. Een kanaal op 2.4 GHz is 22MHz breed (ongeveer 4 kanalen), dus als je op kanaal 1 zit, zit je een deel in het spectrum van 2, 3, 4, wat voor interferentie zorgt. De ideale opstelling is om jouw netwerken op kanaal 1, 6 en 11 te plaatsen en ze dezelfde naam en beveiligingsinstellingen te geven (dan kunnen je computers roamen over de netwerken zonder dat je hier iets van merkt). Doe dus eens een goede site-survey, en probeer de kanalen in te stellen zodat er geen of weinig overlap is.

Ligt eraan hoe je nu alles hebt ingesteld. Als je de Time Capsule en Extreme hebt ingesteld dat ze het netwerk uitbreiden. Dus het WiFi heeft overal dezelfde naam en ww. Dan hoef je het enkel op de modem/router van je provider zelf in te stellen. Als je Extreme het basisstation is waar vanuit het hele WiFi netwerk op ingesteld staat, dan moet je het daarop instellen.
Sommige modem/routers geven grafieken weer, waarop je kan aflezen op welke kanalen de netwerken in de buurt zitten en welke dus (het meest) vrij zijn.
Maar gezien het specifiek om 1 kamer gaat, lijkt mij dat het misschien niet de oplossing geeft. Als je de express als hebt, dan zou je die in die kamer kunnen hangen op een plek waar ie wel ontvangst heeft. Of er net buiten?

Even als aanvulling op de info die IEI al geeft en ter visualisatie:
[img]http://www.dd-wrt.com/phpBB2/files/wifi_channel_chart_955.gif[/img]

Hou met de keuze voor een kanaal in je eigen netwerk ook rekening met de kanalen waar je buren op zitten. Zitten al je buren op/rond kanaal 1, ga daar dan juist naast zitten (kanaal 6 of hoger). Probeer op die manier een kanaal te vinden dat de minste hinder ondervindt van de overige netwerken in jouw omgeving.

[b]Tip 2[/b]: Door de alt knop ingedrukt te houden en op het netwerkicoontje te klikken kun je ook zien op welk kanaal iedereen zit.

Zo hoef je dus geen extra software te installeren om te kijken wie op welk kanaal zit.

[quote=polansky url=http://www.onemorething.nl/community/topic/wat-kan-storing-veroorzaken-in-mijn-netwerk#post-2355472 time=1327311498][b]Tip 2[/b]: Door de alt knop ingedrukt te houden en op het netwerkicoontje te klikken kun je ook zien op welk kanaal iedereen zit.

Zo hoef je dus geen extra software te installeren om te kijken wie op welk kanaal zit.[/quote]

Dit is wat mij betreft de tip van de maand! Na 25 mac kom ik niet vaak meer goeie tips tegen.

daarmee zie je alleen het kanaal van je eigen netwerk, niet van de naburige netwerken waar ook rekening mee gehouden moet worden

@ IEI
..en toch zie de kanalen van de andere netwerken, nadat je met 'alt' je eigen netwerk aangeklikt hebt: er komt bij de andere netwerken een veelkleurig vakje tevoorschijn met daarin 'alle' gegevens..

met veelkleurig bedoel ik geelkleurig (dat eeuwige 'automatische' gecorrigeer !!)

nvm, nu zie ik het ook. Handig idd

@wankei. Is dat met lion want met sl zie ik geen geelkleurig vakje

@brainy
Inderdaad met Lion. Soms duurt het wat voor je het gele vakje ziet. Moet allicht eerst contact zoeken..

Hoi mensen,

Wow, ik had vergeten aan te vinken een email te ontvangen bij reacties. Dus ik zie net al jullie tipes en truuks!

Mijn netwerk zit op kanaal 1. De overige netwerken zitten op 1, 6 en 11. Als ik het goed begrijp moet ik dus kanaal 14 hebben. De extreme hangt met een kabel aan het kastje van de provider, dus ik zal het op de express moeten instellen? De capsule is ingesteld op uitbreiden.

Ik zie niet zo eenvoudig om de express net buiten de kamer te hangen, maar zal als ik geen andere keus heb daar wel iets op vinden.

Bedankt nogmaals!
Groetjes,
Ben

Goedemorgen,

Met behulp van jullie kennis heb ik weer verbinding in de ene specifieke kamer! Het is mij gelukt om de airport express te verbinden. Deze heb ik in de kamer geplaatst. Dit lukte pas nadat ik het kanaal veranderd heb naar 11 (hij gaat maar tot 11).

Anyways, hartelijk dank allemaal!
Groetjes,
Ben