Wat krijg je als je een DVD naar MPEG-4 omzet???

Even een lastig technisch vraagje, ik hoop dat ik het een beetje goed kan formuleren;

Ik heb eindelijk (zie ander topic) goede rips kunnen maken van een DVD. Deze kan ik vanaf de harddisk afspelen (met Apple DVD Player of VideoLAN) alsof het normale DVD’s zijn, dus met menu, subtitel keuze etc.

Wat gaat daar mee gebeuren als ik er een MPEG-4 van maak? Ik meen te weten dat menu’s e.d. geen deel uitmaken van de MPEG-4 standaard, dus wat gaat daar mee gebeuren?

Het zijn DVD’s uit de Friends serie, met 4 afleveringen per kant (dubbezijdige DVD’s) die je vanuit het menu kiest. Wat krijg je als je die tot MPEG-4 gaat maken?

Eigenlijk wil ik een aparte MPEG-4 per aflevering en niet per DVD. Ik kwam echter achter nog een irritant “grapje”…

De vier afleveringen staan in vier VOB files, maar niet precies één per file!! De eerste aflevering staat in bestand 1 en het begin van aflevering 2 ook. In bestand 2 staat de rest van 2 en ongeveer een derde van deel 3. In bestand 3 staat de rest van deel 3 en een deel van deel vier en het resterende deel van aflevering 4 staat in het (kleinere) 4e bestand.

Hoop dat dit een beetje duidelijk is… Hoe kan ik nu precies één aflevering rippen naar een MPEG-4 bestand? Moet ik dan zelf gaan zitten uitzoeken welke delen van welke bestanden ik moet hebben, of is er een “converter / ripper” die deze informatie uit het orignele DVD menu kan vissen?

Het wordt dan inderdaad alleen een video bestand, zonder menu's maar eventueel met losse of vaste ondertiteling. De laatste keer dat ik een DVD omzette naar hoge kwaliteit QT MPEG4 vond ik hem echter lang niet zo goed als DivX kan zijn. Maar misschien is dit een kwestie van heel precies je instellingen aanpassen.

Dat verhaal van die meerdere .vob’s is denk ik niet zo’n probleem.
Je zei dat je nu wel rips kan maken, lukt dat nu met OSex of gebruik je iets anders?

[quote:a892175c69="2manydjs"]Het wordt dan inderdaad alleen een video bestand...[/quote:a892175c69]

Maar goed, de originele DVD heeft dus per kant 4 afleveringen van “Friends”. Kwakt 'ie die dan allemaal achter elkaar of pakt 'ie alleen de eerste. Normaal gesproken moet je namelijk in het menu een aflevering kiezen. Er is ook een optie “Play All”, wellicht pakt 'ie die dan vanzelf?

[quote:a892175c69=“2manydjs”]…hoge kwaliteit QT MPEG4 vond ik hem echter lang niet zo goed als DivX kan zijn.[/quote:a892175c69]

Het gaat mij niet zozeer om de compressie, maar meer om het feit dat de iMac nu dus geen DVD’s blijkt te kunnen afspelen. Heeft iets te maken met een MPEG-decoder-board of weet ik veel wat. In elk geval een stukje hardware dat mijn iBook wel heeft maar de iMac niet. Ik zoek nu dus een methode om de DVD rip om te zetten naar iets dat wel speelbaar is op de iMac, ongeacht welk formaat. Harddiskruimte is (nog) geen issue…

[quote:a892175c69=“2manydjs”]Je zei dat je nu wel rips kan maken, lukt dat nu met OSex of gebruik je iets anders?[/quote:a892175c69]

Ik gebruik DVD Backup omdat ik dat al veel voorbij heb zien komen hier op het forum. Die maakt een mooie 1-op-1 kopie op mijn harddisk, maar sloopt meteen de beveiligingen eruit die het me voorheen onmogelijk maakte VOB bestanden vanaf de harddisk af te spelen…

Wat voor iMac is het eigenlijk? Kunnen we eens kijken naar specs.

Heb je OS 9 op die imac staan? Want een iMac zonder die MPEG component maar met OS X kan wel gewoon DVD's afspelen.

Maar als het niet lukt zou ik er een DIVX van maken, beste kwaliteit en simpelst om hem in sync te houden.

Dat met die verschillende afleveringen komt denk ik wel goed.
Hoe heb je het nu op je HD staan, als DVD images? Of als video_ts folders?

[quote:b3ac02b282="Thijs"]Wat voor iMac is het eigenlijk? Kunnen we eens kijken naar specs.[/quote:b3ac02b282]

De iMac waar het allemaal niet op wil is een “700 MHz Power PC G3” (aldus de “About This Mac”) met 256 MB intern en een 120 GB harddisk. Het is een z.g. iMac Graphite, volgens mij het laatste model in die serie transparante eitjes, daarna kwam volgens mij die halve bal met dat zwevende scherm. Enige wat er aan veranderd is, is dus de 120 GB schijf i.p.v. de standaard 60 GB die erin zat. Er zit een slot-loading CD-RW brander in, geen DVD speler.

Waar het WEL op werkt is een iBook “800 MHz PowerPC G3” met 640 MB intern en een 30 GB harddisk. Deze heeft een “combo” drive (zo heet dat geloof ik). Dus DVD speler en CD-RW brander in één.

Verschillen die me zo 1-2-3 opvielen in de Apple System Profiler is dat de iMac 256K L2 cache heeft en de iBook 512K.

Verder moet ik zeggen dat er verdomd weinig nuttige info uit die System Profiler te halen is. Kan er niet eens in vinden wat voor videokaart er in mijn Maccies zitten…

[url]http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/B00005V5YW/ref=pc_de_a_smtd/103-9811618-4979853?v=glance&s=pc&vi=tech-data[/url]

Een Ati Rage 128 dus http://www.hardwarepage.nl/ati128.html en according to deze site moet ie wel DVD/MPEG-2 decoding doen…