Wat raad jij mij aan te doen : iBook G4 of Intel iBook

Hellow iedereen,

Ik heb momenteel een eMac 1,25 , met maxed out ram…
Nu zou ik deze waarschijnlijk eerstdaags verkopen.
De mensen van ITPRO wisten me te vertellen dat ik er toch minsten 700 a 800 zou voor moeten krijgen.
En das dan voor het basismodel, ik heb mijn eMac echter uitgebreid met Airport , 1024 mb Ram, etc…

Nu mijn vraag.

Ik zou graag overgaan op een iBook.
Nu zit ik met een dilemma: Ga ik voor de iBook G4 of wacht ik best op de intel versie?
Ben vooral bang dat niet al de software die ik gebruik nog gaat werken.
Vooral sinds de aankondiging van Adobe.
En ksta momenteel nogal twijfelachtig ten opzichte van “kinderziektes” in de intel processor.
Terwijl ik weet dat de G4 werkt.

Wat zouden jullie doen ? wat raden jullie mij aan ?

Alvast bedankt

Brecht

Feitelijk geef je het antwoord deels zelf al ... Dit jaar gaat de gehele lijn over op Intel maar wanneer?! En hoelang kan je wachten?

Diotav

Als je nog kunt wachten en je eMac tot nu toe nog voldoet kun je mischien het beste wachten. Een nieuwere computer zal sneller en in de toekomst langer mee gaan. De G4 is ondertussen gedateerd. Maar als je snel een nieuwe computer nodig hebt is de Ibook G4 een prima machine lijkt mij.

Ik wens je veel sterkte om €800,- voor een tweedehands 1.25 GHz eMac te krijgen: €200,- meer en je hebt een gloednieuwe iBook (is niet echt aantrekkelijk om van je te kopen dus). De vraagprijs bij de meeste mensen ligt tussen de €500-700.

Maar goed om terug op je vraag te komen:
Ik zou wachten op nieuwe iBooks, helemaal omdat volgens de laatste “rumours” Intel versies mogelijk verschijnen rond maart dit jaar. Ook is het zo dat naar mijn mening de huidige iBooks niet zoveel meer bieden als de eMac die je nu hebt. Het snelheidsverschil van nog geen 200 MHz zal je niet snel merken.

Als je echt aan de slag moet met Adobe producten is een PPC Mac toch prettiger omdat Universal versies hiervan pas eind 2006/begin 2007 uitkomen. Rosetta is niet echt vlot.

wel in principe kan ik wel even wachten. Ik heb in principe niks in de weg. Maar ik ben iemand die niet veel geduld heeft. :P Wat me vooral een beetje afschrikt is de prijs van de intel computers. De powerbook die ik ook in overweging nam was de 12" versie. in principe is mijn maximum budget 1500 € , maar ik ben ergens ongerust dat als ik wacht tot de iBook intel uit is, de g4 niet meer beschikbaar zal zijn en de intel te duur zal uitvallen. Macbook pro valt 400 € duurder uit dan de G4 versie. Dus ja daarom dat ik op het moment echt eerder naar de G4 neig.

Je blijkt een heleboel twijfels te hebben... De vraag is wat voor jou het belangrijkste is, de G4 waarop alles onmiddellijk werkt maar die waarschijnlijk stukken trager gaat lopen dan de Intel OF een snelle Intel waarop niet alles direct lekker loopt... Ik heb voor het laatste gekozen en 99% van de app's draaien prima. Maar ik gebruik dan ook bijna geen Adobe software... Overigens Rozetta doet zijn werk uitstekend met een aanvaardbare snelheid... Als je een G4 wil dan kan je natuurlijk steeds wachten tot de Intel-versie verschijnt en de prijzen voor de "oude" modellen dalen...

Good Luck!

[quote:03aee52ec3="brecht"]De mensen van ITPRO wisten me te vertellen dat ik er toch minsten 700 a 800 zou voor moeten krijgen. En das dan voor het basismodel, ik heb mijn eMac echter uitgebreid met Airport , 1024 mb Ram, etc...[/quote:03aee52ec3]

Gelijk verkopen aan die gasten, want volgens mij waren ze zo geprijst toen ze nog nieuw waren.

[quote:03aee52ec3=“brecht”]Nu mijn vraag.
Ik zou graag overgaan op een iBook.
Nu zit ik met een dilemma: Ga ik voor de iBook G4 of wacht ik best op de intel versie?
Ben vooral bang dat niet al de software die ik gebruik nog gaat werken.
Vooral sinds de aankondiging van Adobe.
En ksta momenteel nogal twijfelachtig ten opzichte van “kinderziektes” in de intel processor.
Terwijl ik weet dat de G4 werkt.

Wat zouden jullie doen ? wat raden jullie mij aan ? [/quote:03aee52ec3]

Ik zit eigenlijk ook met hetzelfde probleem. Maar heel waarschijnlijk weet ik het al: ik ga voor de G4 iBook. Niet alleen vanwege de software, maar gewoon vanwege de degelijkheid die de G4 biedt.

Ik ga dit topic volgen en jij succes met je keuze maken.

[quote:aad8f0c354="brecht"]Hellow iedereen, De mensen van ITPRO wisten me te vertellen dat ik er toch minsten 700 a 800 zou voor moeten krijgen. [/quote:aad8f0c354]

Beetje off-topic:
700 a 800 euro vind ik toch een flink bedrag voor een tweedehands eMac. Als je bij ITpro dat bedrag ervoor terugkrijgt, lijkt het me een best goeie deal. Ik kan me herinneren dat die eMacs zelfs nieuw niet gauw boven de 800 uitkwamen.

ik heb hem nieuw gekocht in de tijd voor 1100 €. in ieder geval leek 700 € me ook al realistischer. Zijn er hier veel mensen met ervaring met een Intel ? En zoja , is hij stabieler/minder stabiel/even stabiel? En met welke programma's hebben jullie zoal problemen?

Ik besef dat ik een enorme twijfelaar ben maar toch al bedankt voor al jullie vlugge respons.

Ik heb 2 nieuwe Intel iMacs in de studio staan, en nee ... ze zijn niet stabieler. er staan G4 MDD's en G5 DP's op OS X 10.4.4 te draaien, en die werken perfect. De Intel's vallen nu hoofdzakelijk op door hun lage snelheid waarop Rosetta ons trakteert. Adobe CS2 en Quark XPress 6.5 draaien, met met vele verwensingen van de bewuste medewerkers, die me smeken hun oude systemen terug te zetten ... en mijn G5 inpikken als ik ben pissen ...

Maakt het echt zo'n verschil? Het is maar dat ik programma's al reason, final cut pro, adobe cs suite en consoorten gebruik. Dan lijkt het me toch beter om dan voor de G4 te gaan en iets meer geld te spenderen aan ram. Hebben er hier ook mensen goeie ervaringen met intel mac's op professioneel gebruiksvlak?

eMac iBook, Adobe CS3. Intel of toch G4.

De iBook gaat net als de MacBook veel baat hebben bij de IntelDual Core. Twee redenen hiervoor. Minder warmte productie bij hetzelfde MHz. Anders gezegd en kan een snellere processor gebruikt worden. Vervolgens ook nog die twee processorkernen gaan het e.e.a. opleveren. Voor native spul geloof ik Apple best wel dat het apparaat 2 tot 3 keer sneller is. De Powermac gaat van Intel nog even geen baat hebben. Die hebben al een snelle G5, die ook al dual core is, en in de quad versie ook nog eens vier van die kernen.

Adobe komt begin 2007 met native spul. Dat is wel een tijdje wachten dus. Voor de PowerMac geen uitzonderlijk lange wachttijd aangezien die waarschijnlijk als laatste door de Intel spullen vervangen gaat worden. Voor de Adobe gebruikers die op een eMac of iBook werken een lastige keus.

Hoe lang heb je die eMac? Anders gezegd: hoe lang wil je gemiddeld met je Mac doen? Vervang je hem elke twee a drie jaar? Dan gewoon die G4 kopen. Elke 6 jaar? dan nog even wachten op native Adobe en dan meteen je Intel Mac aanschaffen.

Ik heb mun macje nu bijna 2 jaar. Ik ben idd zo iemand die 2 jaar met zijn computer doet en deze dan "vervangt". Ook al is het deze keer toch moeilijker om er afscheid van te nemen dan van mijn voorgaande pc-bakken. Ik denk ook dat ik voor de G4 ga gaan. Binnen 2 jaar is de transitie dan ongeveer voltooid en kan ik doodleuk direct overstappen op een iBook met intelprocessor zonder kinderziektes.

Bedankt allemaal !!!

2 jaar? Decadent zeg!

En we weten niet wanneer de intel iBooks komen..... Rumors alla, maar de intel iMac zag ook niemand aankomen. En angezien je elke 2 jaar een nieuwe koopt zou ik een half jaar geleden al een nieuwe ibook G4 hebben gekocht. :lol:

Ik heb de intel mac zometeen 2 weken in huis. En bevalt uitermate goed. Alles loopt als een trein. Ik gebruik het ding niet profesioneel, doe een beetje photoshoppen en wat video monteren... Gewoon hobby. En merk geen verschil met de vorige 2.1 g5.

Ik zou in ieder geval geen g4 meer kopen nu. G5 ook niet meer… De intel dus.
Maar goed ik kan begrijpen dat je niet wil wachten op een eventuele intel ibook… Wie weet wacht je dan nog 3 maanden.

[vrienden maak modus]
Ik vind zelf de g4 langzaam aan de 286 onder de appels. Heb een g5 gehad, en nu een intel…Dan wil je de g4 toch echt niet meer (jah heb zelf een 1.67 17’powerbook, en das wel een heel stukkie minder dan de g5 & intel). [/ vrienden maak modus]

Die mening deel ik ook; een G4 is te langzaam voor Photoshop. Als ik jou was zou ik april even afwachten voor een nieuwe Keynote (?) er gaan geruchten dat de huidige Intel proc tijdelijk is en dat er daarna een nog snellere/zuinigere komt. Als je het kan opbrengen --> even wachten tot de zomer.

[quote:74a0ebba67="brecht"]in principe is mijn maximum budget 1500 € , maar ik ben ergens ongerust dat als ik wacht tot de iBook intel uit is, de g4 niet meer beschikbaar zal zijn en de intel te duur zal uitvallen. Macbook pro valt 400 € duurder uit dan de G4 versie.[/quote:74a0ebba67]

Hoe kom je daar nou weer bij? De MacBook Pro is 2139 Euro en de PowerBook G4 15" die daar qua specificaties het dichtste bij komt (maar in features en prestaties natuurlijk ver achterblijft) kost 2069 Euro. Dat is een verschil van 70 Euro, niet van 400 Euro!

Omdat je kan wachten zou ik dat zeker doen. Als er meer Intel laptops uitkomen kan je een veel betere beslissing maken. Zodra Apple de produktie van een bepaald model PowerPC Macs stopzet dan zullen ze zeker nog een paar weken gewoon te koop blijven, simpelweg omdat veel dealers nog een voorraad hebben.

Volgens mij moet je in ieder geval nooit voor een huidige iBook gaan. Dat bied je niet of nauwelijks snelheidswinst ten opzichte van je eMac. Ga voor de laatste snelste G4 laptop, de PowerBook dus, of voor een (toekomstige) Intel laptop van Apple.

Uit benchmarks blijkt trouwens dat de performance van Photoshop onder Rosetta op een iMac Core Duo te vergelijken valt met een G4 van ongeveer 1 GHz. Nou zullen de laptops iets langzamer zijn dan die nieuwe iMac, maar ik denk dat je er niet zo heel veel op achteruit zou gaan met Photoshop t.o.v. je eMac. En daar staat een gigantische winst voor andere applicaties tegenover. En bovendien zal je een grote winst boeken als uiteindelijk Adobe met CS3 uitkomt. Dan heb je dus langer veel meer plezier van je nieuwe laptop.

Zeker wachten op de nieuwe ibooks. Dat wordt iets heel bijzonders... :wink:

Let wel!!: De nieuwe Macbook (iBook Intel) zal hoogstwaarschijnlijk een single core variant Intel gaan voeren en niet de Core Duo die de Macbook Pro heeft! Het is dus nog zeer de vraag of deze het niveau haalt van de G5! Maar ik zou zeker niet gaan voor een iBook G4. Even wachten zal beloond worden. Het zou zo kunnen zijn dat je een leuke Powerbook kan scoren voor weinig als hij uit productie gaat. Maat let op bij de G4 1,67 modellen! Batterij problemen, audio problemen en "strepen in het scherm" problemen. Mac Support heeft binnenkort waarschijnlijk weer beursmodellen Z.G.A.N. Powerbook 1,67 voor € 1499.- incl. met 1 jaar garantie! Moeilijke keuze he......Intel of niet.