Wat te doen aan blue-screen na opstarten (inlogscherm verschijnt niet)?

Ik heb een mac met 10.6.8 en na het opstarten blijft de mac op een lichtblauw scherm hangen. Normaal verschijnt direct daarna (zo snel dat het blauwe scherm normaal eigenlijk niet zichtbaar is) je inlogscherm met sterrenhemel.

Wat moet ik doen om het beeld weer goed te krijgen?

De computer start WEL goed op: als ik via schermdeling vanaf een andere mac kijk is de computer gewoon in te loggen en te gebruiken.

Dat klinkt eerder alsof het aan je scherm ligt. Is het een iMac of een Mac Mini met los scherm? In dat laatste geval, probeer eens een ander scherm?

Druk eens shift in als je de Mac aanschakelt. Shift blijven indrukken totdat je het appeltje en een laadbalkje ziet. Het kan even duren en vooral niet onderbreken!

Werkt het in de veilige modus wel?

Mini met los scherm. Op de andere mini doet ie het wel.
Probleem begon toen de baby de sterkkerdoos uitzette. Lijkt of er een preference file corrupt is oid.
Heb het ook soms na een apple-update. Dan helpt het draaien van een combo-update vaak. Zal dat hier nog eens proberen.

Schijnt een kapotte authorization file in /etc/ te zijn. Nu even het OS opnieuw downloaden om daar de default file af te halen. Apple: zet die file los tussen je downloads. 6Gb ophalen voor een filetje van 2kB is best wel leip.