wat te kopen - g4 of wachten op nwe ibm processor

Hallo , ik ben bob en nw op deze site, heb een ibook ( ik geloof dat ie Antraciet heet ) en ben hard aan het sparen voor een grote machiene. Nu kom ik redelijk in de buurt om een dual Gig te kopen , maar ik heb al op een aantal sites gelezen dat de "nwe" machienes een soort tussen stap ,cq, noodgreep zijn en dat de echte verandering ( G5 / nwe IBM processor) pas ergens volgend jaar komt, en ook nog dat met de bussen die in de huidige 2 grote moddelen zitten niet alles uit de duals gehaald word omdat het hardware matig gewoon niet kan. Nu ben ik dus bang dat ik na heel lang sparen een verkeerde keuze zou maken om nu een dual gig te kopen en ik beter kan wachten op de g5. Ik hoop dat jullie me hier iets meer over kunnen vertellen want ik ben hardware matig niet in het bezit van voldoende kennis. Alvast bedankt...

ik heb een dual bestelt uit de vorige serie bij x-alt,die was aanzienlijk goedkoper toen de huidige modellen uit kwamen, en ja eigenlijk net zo snel.

Ja, het grote voordeel van nieuwe machines/processoren is dat de vorige modellen iets minder snel zijn en vaak stukken goedkoper want de (oude) voorraden moeten zo snel mogelijk aan de kant. :)

Als ik het goed begrijp is het dus wachten of een ouder model kopen voor veel minder geld, mmmmm wil ik eigenlijk helemaal niet ik wil top of the bill zonder te horen dat er "veel" gebreken in het ontwerp zitten, wachten dus denk ik dan verdorie.

Er zijn aantal overwegingen om nu of later te kiezen. Snelheid zegt niet alles.In de eerste plaats wat ga je met je computer doen?Ga je vooral zeer zware programma's draaien,zoals Video montage(bv. Final cut Pro) 3D,(zoals bv.Lightwave)waarbij veel gerendered moet worden,dan heb je een argument om te wachten tot de G5. Bedenk wel dat nog misschien wel een jaar zo niet langer kan duren. Daarnaast is het meestal zo dat als je naar de Benchmark resultaten kijkt van nieuwe modellen de snelheid niet gelijk met een factor 2 a 3 toeneemt.En wat is dat dan in de praktijk die toename.In plaats van bewerkingen in bv (zoals blur)Photoshop van 10 seconden duurt het dan 5 a 7 seconden.Het renderen van een stuk DVD bv duurt nu met een dual gig zeg 30 minuten,dan duurt dat volgend jaar misschien 20 minuten. Het zijn maar fictieve voorbeelden, Maar wat ik wil zeggen is dat je voor het betalen van heel wat meer geld je je moet afvragen of je dat allemaal nodig hebt. En bedenk ook dit als de G5 er eenmaal is gaan we weer speculeren wanneer de G5.2 eraankomt,want die is nog veel sneller. Story without an end.

Ben het met Torz eens.. Je koopt nooit een nieuwe machine... Altijd als ie lekker thuis staat te spinnen sla je een "website" open en ja hoor.... 10% goedkoper, of nieuw model.... Dus daar moet je niet naar kijken... en ook niet bang voor zijn..

ik ben oa heel tevreden met mijn [2 maanden voordat de tiBook uitkwam] zwarte PB… :frowning:

succes  mk

Is inderdaad een feit. Je bent beter af met een uitlopend model dat je aan een zeer goede prijs op de kop kan tikken. Voor de minder prijs die je hebt betaald steek je er dan wat meer intern geheugen in, een extra Hd... en dan zal je van het snelheidsverlies(?) niet veel meer merken. vele kopen een top of the bill machine maar besparen dan op het interne geheugen. Wat helemaal verkeerd is.

Ik wil er op gaan monteren idd dus ik zal veel zware programaas draaien, en later wil ik er ook nog muziek mee gaan maken/bewerken.Dat een machine niet langer dan een paar maanden top of the bill is begrijp ik, maar ik word niet blij van de technische verhalen die ik gelezen heb over dat de top moddellen van nu "tussen moddelen"zijn omdat bepaalde processoren niet op tijd klaar waren om een nwe lijn te introduceren, en dat er in het ontwerp echt denk fouten zijn gemaakt, maar daar  hoor ik niemand over.Tuurlijk verouderd een comp snel ook een Mac maar dat bedoel ik niet. Ik zal kijken of ik hert specifieke artikel nog terug kan vinden, misschien dat jullie dan doorhebben waar ik op doel. Welk leuk dat er zo snel zoveel reacties zijn, bedankt voor de feedback in ieder geval ;-)

Of ga voor de verouderde modellen en koop er een gigantische sloot aan geheugen in die je op basis van dit verschil kunt kopen. Dan zul je zien dat die uiteindelijk sneller lopen dan de nieuwste duals.

Kijk de vraag wachten of kopen zal er altijd blijven bestaan. Mijn persoonlijk advies zou zijn wachten, echter, dan koop je waarschijnlijk nooit een goede comp. want dan blijf je maar wachten. Een voorbeeld hiervan is, ik wil een imac g4-… met 17"tft, hierdoor ben ik aangewezen tot de koop van een imac g4-800 met superdrive etc. etc. dit terwijl ik met een g4-700 meer dan genoegen zou nemen. Dus nu kan ik wachten tot de g4-700 17"tft uitkomt, waarschijnlijk rond kerst. (Gebaseerd op het rekensommetje hoeveel 15" tft's er nog staan bij apple, hoeveel ze er per maand verschepen en dat terwijl ze geen 15" meer bestellen en enkel alleen nog maar 17".) Maar misschien komt er dan wel het gerucht dat apple met een 19" imac uitkomt of met een imac met g5 processor. Wie weet wat er allemaal mogelijk is.
Een ding is zeker, bij apple is er over het algemeen geen touw aan vast te knopen en zijn voorspellingen uitermate moeilijk te doen, al zijn er genoeg mensen die beweren dat ze het wel kunnen.
Uiteraard zal die G5 komen, wie zegt eigenlijk dat hij g5 gaat heten>>?, maar wanneer, dat is de vraag. Apple had hem vorig jaar al nodig, maar misschien komen ze er komend jaar wel mee, of gaan ze kerstman spelen en dan in de maand december presenteren. Veel mensen zullen dan op hun teentjes getrapt zijn dat ze dure nieuwe apple's hebben gekocht en de mensen die hebben gewacht zullen ze uitlachen. Maar de mensen die op dat moment lachen hebben wel bijna 1/4 jaar zonder apple gezeten en zitten daarna nog te wachten totdat de bestelling van apple (meestal ook weer 3-4 maanden) binnen komt. ???

de link waar alles over dit verhaal stond was dus op tweakers [url=http://www.tweakers.org/nieuws/23437/?highlight=g4+dual]http://www.tweakers.org/nieuws/23437/?highlight=g4+dual[/url] Ik hoop dat dit zo werkt met copy / paste en de link

Die IBM chip gaat nog een jaartje duren, staat hier.

http://www.eweek.com/article2/0,3959,543317,00.asp

“Some observers say GPUL—which shares technology with IBM's server-focused Power4 chip—will double Mac performance. However, they caution that the chip probably won't reach Apple's systems for more than a year at the earliest”

voor de professionele gebruikers onder ons staat de aanschaf of de vervanging van een machine gelukkig nog altijd in verhouding tot een nieuwe of een nieuwer model. stel je voor dat je een zelfstandige timmerman bent,... en een nieuwe zaagtafel wilt, of een afgestudeerd gynacoloog die een eigen praktijk moet gaan inrichten.  :p ik bedoel maar. de investering en afschrijving van een nieuwe machine stelt dan nog maar bitter weinig voor. zelf koop ik iedere paar maanden een nieuwe powerbook. inmiddels, sinds de introductie heb ik mijn vierde powerbook. 400-550-550combo-667... en betaal iedere half jaar een paar honderd euro bij. leuk voor mij, leuk voor mensen die net dat bedrag voor de nieuwe powerbook wat te hoog vinden, leuk voor apple... :D

hey, als je de snelheid van de "oude" en de "nieuwe" machines wil vergelijken dan moet je even op [url=http://www.railheaddesign.com]www.railheaddesign.com[/url] kijken, die heeft echt bijna alle machines in zijn benchmark database staan!!

groeten Harold

ok dank je wel voor de link ik ga kijken