Wat verlies je allemaal als je post Mojave gaat?

Over een paar maanden komt macOS 10.15 Catalina uit.

Aangezien ik een vrij nieuwe computer heb, is die upgrade best aantrekkelijk, maar als ik het goed begrepen heb, dan gaan er ook een hoop zaken verdwijnen zoals iTunes & het Dashboard. Met die twee wijzigingen kan ik wel leven, want iTunes was een zwitsers zakmes en Dashboard gebruikte ik steeds minder, omdat het traag geworden was en Apple het verstopte en er geen aandacht aan besteedde.

Alleen… klopt het dat Catalina volledig 64-bits wordt? Of zelfs ‘enkel’ 64-bits? Kan ik 32-bits programma’s nog wel draaien?

Ik heb een hoop software, waaronder meerdere games, die 32-bit zijn. Ik kan deze onder Mojave nog gewoon draaien, met af en toe een waarschuwing. Kan ik deze onder Catalina nog wel gewoon opstarten? Of moet ik dan door allerlei hoepels springen voordat ik het werkend krijg?

Bij de overgang naar 64-bits bij iOS ben ik ook apps kwijtgeraakt die nu enkel nog op mijn oude iPod Touch draaien… Ben ik nu genoodzaakt om spellen uit te gaan spelen, omdat ik ze anders helemaal niet meer kan spelen?

Goed. Hopelijk maak ik me voor niets ongerust en komt dit allemaal gewoon goed, maar ik heb het liever zeker voordat ik in September / Oktober op updaten klik.

Gewoon lekker op dit systeem blijven dus. :relaxed:

Manke dinosaurussen met lange en ingegroeide teennagels moet je zeer zeker geen nagelschaartje en krukken geven.

Zonder gekheid. 32-bit kun je vergeten. Dashboard is weg en iTunes zal anders worden maar realiseer je wel dat het gewoon een alternatief is voordat het uiteindelijk ook in die vorm zal verdwijnen. Plus er zullen vast nog wel links of rechts een klein aantal frustraties in het systeem zitten die mensen van jouw profiel zullen treffen. Vandaar. Blijf lekker op Mojave dan weet je wat je hebt en krijg je nog twee jaar veiligheidsupdates.

Wacht gewoon even voordat je in september/oktober op ‘upgrade’ klikt, en kijk wat anderen rapporteren.

<p class="cite">whaha op 6 juni 2019 om 15:27</p> Ik heb een hoop software, waaronder meerdere games, die 32-bit zijn. Ik kan deze onder Mojave nog gewoon draaien, met af en toe een waarschuwing. Kan ik deze onder Catalina nog wel gewoon opstarten? Of moet ik dan door allerlei hoepels springen voordat ik het werkend krijg?
Nee, 32-bit software zal niet meer werken in macOS Catalina, ook niet met hoepels. Het beste kun je aan de makers van die software vragen of ze een 64-bit versie gaan maken.

Als het een beetje een serieuze game is, zou het zomaar kunnen dat er nog een update naar 64 bit komt. Ik speel Civ. 5 en daarvan kwam vrij onlangs de 64 bit versie van.

<p class="cite">koen op 6 juni 2019 om 16:54</p> Nee, 32-bit software zal niet meer werken in macOS Catalina, ook niet met hoepels.
Virtuele machine met macOS ≤10.14?
Het beste kun je aan de makers van die software vragen of ze een 64-bit versie gaan maken.
Dat is ook altijd de leuke suggestie van Apple, maar wat als die maker niet meer bestaat? Of als er wel een versie van het programma is die werkt onder 10.15, maar veel meer geld kost dan je kunt of wilt uitgeven daaraan?

Dan heb je pech.

@Koen: ??

Blijf na het uitkomen van Catalina gewoon Mojave gebruiken als hoofdsysteem.

Zet een Superduperimage (dus je systeem , programma’s ,bestanden , instellingen enz.) op een externe HD (of partitie) en upgrade die naar Catalina.

Test dan een tijdje uit hoe dat nieuwe systeem werkt , welke programma’s nog goed werken en welke je op eenvoudige manier kan vervangen door een nieuwe 64 bits versie of door een soortgelijk programma.

Beslis dan of je op Mojave blijft en/of je dan of nog later je hoofdsysteem ook wil upgraden naar Catalina.

Dan zou een bootable Carbon Copy Clone op die manier ook moeten werken.

Beste whaha,

In macOS Catalina verdwijnt de mogelijkheid om 32 bits apps te draaien inderdaad. Hierdoor zul je vele omweggetjes moeten nemen om die games weer werkend te krijgen. Zoek anders eens uit welke games ook 64 bit zijn. Doe dit ook in september, wanneer de release van macOS Catalina officieel plaats vind. Ik raad je trouwens aan niet nu te updaten naar de developer beta van macOS Catalina, iOS 13, iPadOS 13, WatchOS 6 en/of tvOS. Er zitten veel bugs in de software, waaronder onderdelen die niet goed vertaald zijn, een bekend probleem voor mjj bij iOS 13 is dat contacten niet worden toegevoegd. Dus (nog) niet updaten!

Advies van het kaliber ‘ik raad je af jezelf in de fik te steken’…

Ik zit een beetje met een gelijkaardig probleem, maar dan voor software die ik maar zelden gebruik - maar toch niet kan missen.

Vandaar mijn idee: kan ik de schijf waar Mojave nu op staat klonen naar een externe HD, als ik oude apps nodig heb booten vanaf deze schijf, en dan op de interne schijf van mijn Mac upgraden naar Catalina als ‘daily’ OS?

<p style=“text-align: left;”>Ik heb een Mac Mini eind 2014 met Mac OS X Yosemite. Omdat de Mac van mijn moeder is gebruik ik een externe harde schijf van 2 TB, met een aantal partities voor o.a Mojave en Catalina. Het werkt goed, ook al loopt de Mac soms even vast…</p>

<p class="cite">koen op 6 juni 2019 om 19:46</p> Dan heb je pech.
En [i]misschien[/i] zomaar is daarom de vraag of het mogelijk is oudere programma’s te blijven gebruiken … Je kunt dan ook proberen behulpzaam te zijn door manieren aan te raden waardoor dat nog wel kan in plaats van in principe te zeggen: rot op met je oude troep.

Ik zit met spanning te wachten op de lawine van “mijn programma’s doen het niet meer sinds Catalina” topics want ondanks waarschuwingen en suggesties zal het leeuwendeel weer gewoon blind updaten…

Ik heb momenteel twee bootable SSD’s, (en de fusion drive) eentje met High Sierra wat bij mijn iMac zat en eentje met Mojave. Die laatste zit ik eigenlijk uit te proberen (ja nu pas) en te vergelijken met High Sierra. Tot dusverre vind ik de Mojave ophef sterk overdreven. (niks nieuws onder de zon dus).

Aangezien ik ook nog genoeg interessante al dan niet betaalde 32 bit prgramma’s heb gaat High Sierra/Mojave er bij mij dus echt niet af en aangezien er best wel een groot aantal programma’s zijn die zeer waarschijnlijk nooit ge-update gaan worden (en die mij geld hebben gekost) zie ik geen reden om “Catalina” als mijn ‘hoofdsysteem’ te gaan gebruiken.

Bedankt voor alle reacties.

Ik weet niet of ik ‘Catalina’ ga testen. Ik ga gewoon rustig wachten.

In september & oktober ga ik nog eens kijken of sommige spellen een update gaan krijgen, maar van de meesten kan ik dat wel vergeten, want die zijn van Telltale & andere studios die niet meer bestaan. Natuurlijk vind Apple het niet nodig dat je in Finder in kunt stellen welke software 32-bit is en welke 64…dat moet je dan via het systeemprofiel doen, lekker handig.

Ook grote game distributie apps zoals Origin & Steam zijn nog 32-bit. Blizzard lijkt 64-bit te zijn, inclusief het oude Warcraft III.

Tijdens het grasduinen door systeeminformatie kwam ik er achter dat het vooral 2 spellen zijn die ik nog niet naar genoegen heb uitgespeeld.

Het ironische is dat ik op deze iMac ook Windows geïnstalleerd heb staan en het dus best kan zijn dat ik die games opnieuw kan downloaden onder Windows en dan daar kan uitspelen. Aan eentje moet ik nog beginnen, dus dan maakt die save file ook niet uit.

Er zijn al heel veel apps up to date, maar ook veel apps van Apple zelf zijn nog 32-bit. Best apart, maar die zullen dan wel via Catalina een update krijgen.

Al met al zijn er dus wel oplossingen, maar dat je dus uit moet kijken met updaten is toch best wel scheef. Ja, Apple heeft het al jaren aangekondigd, maar ik vraag me toch af ze vóór de installatie van Catalina een waarschuwing gaan geven.

Ik hoop voor Apple dat het iets waard is en dat programma’s onder Catalina dan ook daadwerkelijk beter zullen zijn en niet dat je het verschil alleen merkt op een instapmodel iMac met een HDD.

Edit: Ik heb even gekeken. Ik heb al wat updates gevonden voor sommige software, zoals ScummVM. Alleen mis ik nog een brandprogramma zoals Simply Burns & het (stuur)programma van mijn printer lijkt ook niet meer up to date te zijn. Alleen die printer doet toch al wat moeilijk en is al 9 jaar oud. Ik weet nog niet of ik 'm ga vervangen. Ik heb 'm zo weinig gebruikt in die 9 jaar dat ik niet eens 1 pak printerpapier heb opgemaakt…

Ik hoop voor Apple dat het iets waard is en dat programma’s onder Catalina dan ook daadwerkelijk beter zullen zijn

Reken er niet op dat alle programma’s b.v. 2 maal zo snel zullen zijn want dat gaat niet op. Het verschil tussen 32 en 64 bit uit zich voornamelijk in het geheugenbereik en complexe berekeningen en is dan het best te merken bij programma’s die (extreem) veel geheugen nodig hebben zoals videobewerking of CAD en andere programma’s die complexe berekeningen maken. Bij programma’s van simpele aard zoals de TekstEditor van Apple (die dus 64 bit is) maakt het zo goed als niets uit aangezien dit programma doorgaans met bestanden werkt waarvoor 32 bit ruim voldoende is.

Ook diverse games die al reeds geoptimaliseerd waren toen ze als 32 bit uitkwamen winnen weinig tot niets als ze 1 op 1 overgezet worden in 64 bit.

Ik heb b.v. de 32 en 64 bit versie van Bioshock en merk niet echt een opvallend verschil in beleving op een 3,6 GHz quadcore i7 iMac uit mid 2017. Beide versies draaien dus gewoon soepel en daar veranderd niets aan alleen maar omdat “Catalina” straks zegt dat je het 32 bit programma niet op dit systeem kunt draaien. De winst bij 3D gaming zit niet zozeer in het verschil tussen 32 of 64 bit maar in de prestaties van de GPU. Dus als b.v. in een update op dit vlak verbeteringen zitten in het aansturen van de GPU dan maakt het aantal bits weinig uit, beiden kunnen ervan profiteren.

Heb je nu een 32 bit programma, dan kun je een bepaalde winst verwachten als dat programma zelf profijt heeft bij 64 bit maar dat hoeft dus niet altijd zo te zijn terwijl tegelijkertijd een bestaand 64 bit programma onder Catalina niet ineens sneller gaat tenzij dat programma gebruik maakt van resources die in het OS toevallig ook zijn verbeterd.

Dat je straks geen 32 bit meer kunt gebruiken is slechts een software blokkade die Apple opwerpt, het is géén allesomvattende fundamentele verandering in de code van het OS want dat is nu al 64 bit. De CPU zelf is in principe nog steeds geschikt om 32 bit te draaien het wordt alleen niet meer benut. De CPU wordt in 64 bit mode vastgezet i.p.v. dat een programma dat zelf kon bepalen want het inladen wordt simpelweg geblokkeerd net als dat je nu natuurlijk allang geen OS classic zonder meer kunt gebruiken.

Ik heb maar één app die me nog steeds achtervolgt in 32-bits formaat, en dat is iWeb.

De rest is niet belangrijk of zal zeker een 64-bits update krijgen.

Een goedkoop SSD-tje met een ouder systeem en bijbehorende apps zou een oplossing kunnen zijn.

Maar gewoon eens lekker schoon beginnen en alle oude meuk de deur uit is wellicht een beter idee.

Dat zou pas een mooie verrassing zijn: iWeb 2.0, dat HTML 5 genereert en compatible is met de allernieuwste web-standaards (maar uiteraard ook de ‘oude’ domain.sites2 bestanden kan openen).