Wat vind jij leuk om te spelen? - Origineel idee gevraagd!

Ik wil zelf een spelletje maken met REALBasic, maar weet nog niet echt wat voor een soort spel. Heeft iemand een leuk idee wat jij leuk vind om te spelen, of gewoon een leuk idee om in het spel te stoppen?

Dennis

Ik vind "gewone" platform spelletjes nog altijd het leukste. Zoiets als Mario Bros. van de Nintendo. Wel een beetje kinderachtig misschien, maar van die 3D dingen word ik altijd wagenziek. Trouwens, een race spelletje gaat er ook altijd wel in, of misschien een lollige adventure. Maar goed, als je het zelf maakt vind ik het al leuk om boter-kaas-en-eieren te spelen. Kom ik meteen op het volgende is zoiets nou moeilijk? En heb je misschien tips voor beginners? Nou veel succes! En eeeh ik hoor het wel he? Wanneer ik de afpha-versie mag testen :D

Met mijn studenten grafische vormgeving maken wij ieder jaar een 'game' dit in samenwerking binnen onze hogeschool met de programmeurs, dit is puur didactisch maar toch komen daar ongelooflijk goede resultaten uit. Die kan je online vinden op Vinci: [url=http://gonzo.hogent.be/vinci/spel/index.html]http://gonzo.hogent.be/vinci/spel/index.html[/url] Pacman: [url=http://gonzo.hogent.be/pacman/spel/]http://gonzo.hogent.be/pacman/spel/[/url]

je keuze per student (spel) kan je maken via de banners

alle ontwerpen zijn niet van eenzelfde niveau (iedereen staat erop, wat ook belangrijk is voor de studenten)

laat eens horen wat je er van denkt
groeten
Helix

Leuk gedaan!!!!!!!! :D

[quote:post_uid1]Kom ik meteen op het volgende is zoiets nou moeilijk?[/quote:post_uid1] Nee, het is niet moeilijk om zelf al een leuk spelletje in elkaar te zetten. Voor mij is het gewoon een hobbie, net zoals website bouwen. Je moet wel een goed programma hebben om zoiets te maken. REALBasic is het programma wat ik gebruik. Noadis had eerst een Nederlandse versie van REALBasic gemaakt, maar die zijn daarmee gestopt sinds versie 3.5.2 (IETS WAT IK ERG JAMMER VIND). Realsoftware maakt de engelse versie van REALBasic, die versie ligt op 4.5.1. Ik gebruik zelf nog steeds 3.5.2 want het is best wel makkelijk als je alles (behalve de codes die je in moet typen) in het nederlands kan lezen. De nederlandse demo (werkt voor 30 dagen en je programma die je hebt gemaakt werkt maar 5 minuten) kan je nog steeds van [url=http://www.noadis.nl]noadis[/url] downloaden.

Niet schrikken van de codes die je in moet typen, REALbasic heeft zelf een ingebouwde hulp systeem die alle codes uitlegt.
Ook op het web is erg veel REALBasic hulp te vinden.
Op Realgurus kan je al je vragen stellen aan andere mensen die er echt verstand van hebben.
(Het is alleen wel engels). Je kan, als je echt REALbasic wilt leren, ook de vragen aan mij stellen. Ik weet niet alles, maar het kan wel in het Nederlands!  :p  :) .

Als je spelletjes wilt maken heb je ook zoiets als Photoshop nodig.
Dan kan je bijv. een leuk achtergrondje voor je spel maken.

[quote:post_uid1]En heb je misschien tips voor beginners?[/quote:post_uid1]
Maar natuurlijk! Ik ben nu toch al lekker aan het typen dus kan dat er ook nog wel bij.
Tip 1 : Schrijf al je ideeen op!!!
Heb je een leuk idee schrijf het dan meteen op!
Dat doe ik ook, ik heb zelfs een heel mapje voor aangeschaft.

Tip 2 : Maak iets wat je zelf leuk vind.
Ja, dit is wel erg logisch he  ;)

Tip 3 : begin niet meteen te moeilijk.
Denk niet dat je meteen als je een weekje met programmeren bezig ben meteen een spel zoals Unreal Tournament in je eentje op kan zetten. (ok, b-tje overdreven, maar je snap wel wat ik bedoel)

Tip 4 : Laat vrienden je spel testen voordat je het op internet zet.
Liefst moet je mensen laten testen die bijna nooit op een computer zitten. Zo kan je kijken of iedereen het spel kan spelen.

Tip 5 : Als je spel echt af is (of je vind gewoon dat je het nu wel aan iedereen kan laten zien) zet het dan op internet en laat iedereen ervan weten! Vraag bijv. hier op macosx.nl wat mensen er van vinden.
Zij kunnen je dan helpen om met je spel verder te komen.
Als je dan hier een goede tip ziet die je wel in je spel kan gebruiken schrijg dat dan weer op in het mapje* (* zie Tip 1)  ;)

Tip 6 : Als het niet meteen lukt geef dan niet meteen op!!!
ik heb aan mijn Find It spel al ongeveer een jaar gedaan.
heb er soms maanden niet aan gezeten, tot dat ik er weer zin in kreeg en dan ga je gewoon weer verder.

Tip 7 : Werk niet aan maar 1 spel, er zijn vast wel meer spellen die je leuk vind om te doen. Zo wordt het programmeren tenminste niet zo snel saai. ik werk bijv. aan een Snake spel, begin nu aan een 3D spel (hier niet meteen aan beginnen, is best moeilijk, ik snap er ook geen &$&*%$ van  :p ) , een puzzelspel, een tetris spel, een vecht spel, een RPG (Role Playing Game), boter-kaas en ei-eren (dit was mijn eerste spel dat het echt deed!) een soort monopoly spel, een quiz, een schietspel, een spel zoals alleyway voor op de gameboy, Find It en nog heel wat meer. Elk spel dat je maakt daar leer je weer van en die kennis kan je weer gebruiken in een ander spel.

Tip 8 : Als je een leuk stukje code hebt gevonden op internet bewaar het dan gewoon in een nieuw project. Kijk wat je er mee kan. Wie weet wat er allemaal uit komt.

Tip 9 : Koop een REALbasic boek, dit heeft me zeer goed geholpen in het programmeren, ik heb zelf REALbasic voor beginners, maar The Definitif Guide for REALBasic (Ik spel dit geloof ik niet helemaal goed) raad iedereen mij ook aan. Ik weet niet precies wat daarin staat.

Tip 10 : Yess!! we zijn bij 10 aangekomen! Wat kan ik hier toch veel over lullen :stuck_out_tongue: Ik had ook een tip 10, maar ben hem even kwijt  ???
Als ik hem heb gevonden zal ik het melden.

Tip 11 : gebruik gewoon je eigen fantasie om een leuk spel te maken, zet een lekker muziekje op als je gaat programmeren, een cola'tje en een grote bak chips naast je neer, en gewoon lol hebben aan wat je allemaal wel niet kan, en met wat je allemaal ontdenkt.
Programmeren doe je niet even in een avondje, als je er echt wat mee wil zit je er eigenlijk dag en nacht aan.

Zo, ik ga nu naar men nest, mijn vingers doen pijn van et typen  :)
Zoals je ziet kan ik er heel wat over vertellen dus als je nog wat vragen hebt zet het hier dan gewoon ff-tjes neer, je kan me ook m@ilen.

Weltrusten, Dennis

Ach, ook afgezaagd misschien, maar ik speel toch het allerliefst Unreal Tournament hehe....

Ow dat spel ken ik! Zo veel mogelijk op je muis rammen en dan kijken hoeveel ketchup er over je beeldscherm vliegt! Ja, dat heb ik idd ook wel een tijdje gespeeld. Maar zulke spellen kan je alleen maar maken met een heel team van programmeurs en dan ook nog de beste programmeur software. (en duurste) Daarom zal mijn volgende spel geen nieuwe opvolger voor UT zijn (jammer genoeg)

Dennis

Wat ik zelf een flinke tijd heb gespeeld zijn van die text based games met een plaatje van de omgeving er naast. Bijvoorbeeld messed en vroeger had je op de classic ook zo'n spel en werdt je wakker en had je nog maar 24 uur te leven en moest je door allemaal dingen uit te zoeken het medicijn vinden ofzo... beejte vaag maar wel supercool, jammer dat ik het nooit heb uitgespeeld.

Maar zo’n text based game lijkt me niet moeilijk te maken zijn. Je moet alleen wel een verhaal typen bij elk gebied dat je komt. :wink:

[quote:a72529702d] Pacman: [url=http://gonzo.hogent.be/pacman/spel/]http://gonzo.hogent.be/pacman/spel/[/url]

[/quote:a72529702d]

Heel fraai!

[quote:95b2807d69="Amsterdam"]Ach, ook afgezaagd misschien, maar ik speel toch het allerliefst Unreal Tournament hehe....[/quote:95b2807d69]

heb jij al 2003 gespeeld?

"Maar zulke spellen kan je alleen maar maken met een heel team van programmeurs en dan ook nog de beste programmeur software. (en duurste)"

Dat klopt niet helemaal. Je hebt geen dure pakketten nodig om iets complex te maken. De meeste c compilers en assemblers kosten helemaal niet zoveel. Je hebt voor 3D (helemaal als je het SNEL wil hebben) alleen een ontzettende berg kennis en ervaring nodig. Een gigantisch team heb je ook niet nodig. Doom is door 5 man in elkaar gezet. Toegegeven, Doom is nu niet toonaangevend meer, maar toen wel. Het team van Quake 1 telde 10 man, inclusief mensen voor geluid en tekenaars. Maar idSoftware = god. ;]

Klop ook wel :wink: maar je moet er wel ontzettend veel tijd in steken en inderdaad ook heel veel kennis. Zoiets lukt niet in men 1-tje hoor ;) Dat snoboard spel.....ff opzoeken hoe ie heet.....SlopeRider! Is ook gemaakt door 1 persoon. Ziet er heel goed uit!! Maar hij heeft er 2 jaar aan gezeten!! Je kan een demo downloaden van de apple game site 8)

Dennis