Wat vinden we van iOS 16?

Sinds een tijdje gebruik ik nu iOS 16. Op de tweede dag ben ik in het diepe gesprongen.

Ik had er niet veel van verwacht. Ik heb een iPhone SE 2020 en het draait heel soepel. Ik ben aangenaam verrast door de mogelijkheden met de toegangsschermen. Verder zijn er ook kleine wijzigingen aan bepaalde apps die ik gebruik zoals herinneringen die ik wel fijn vind.
Ik ken slechts een paar mensen die ook iOS 16 hebben, dus ik weer zo snel niet of de wijzigingen aan iMessage mij bevallen.

Natuurlijk is er heel veel functionaliteit uitgesteld. Ondanks dat ben ik wel blij. Ik krijg de neiging om nu meer met focus te doen dan dat ik voorheen deed. Ik vind het wel fijn dat je het nu zo in kunt stellen dat je makkelijker ziet welke focus er actief is, door de koppeling met het toegangsscherm.

Wat vinden jullie van iOS 16 tot dusver?

Ik moet het nog installeren op onze iPhones. Heb jij iets gezien waardoor je zegt “ja, alleen al daarvoor moet je het installeren!” of is het meer van hetzelfde?

Vooralsnog is voor mij het enige wat veranderd is, het lettertype van de klok op het homescreen (terwijl ik dat dunne lettertype juist wel chique vond). Ik heb wel het idee dat de batterij wat sneller leeg raakt op mijn SE 2020. Voor mij was het dus eigenlijk een overbodige update, die meer nadelen als vernieuwing brengt.
Tenslotte zijn veel functionaliteiten, die Apple bij deze update roemde, ofwel niet beschikbaar in Nederland, ofwel nog niet geïmplementeerd.

Nee.
Tenzij je een grootgebruiker bent van Focus, kun je net zo goed even wachten.

Ik heb nog geen hoger gebruik van de accu opgemerkt overigens. Mijn telefoon is nu bijna 28 maanden oud en gaat nog steeds lekker. Zó goed zelfs dat ik niet weet welk toestel ik zou moeten halen mocht het apparaat ‘verdwijnen’.

Ik merk niet veel verschil in het normale gebruik. Ik heb wel wat nieuwe toegangsschermen gemaakt, dus ik kan wat afwisselen. Ik heb eigenlijk maar één focus mode nl. slaap en dat werkt nog hetzelfde.

Eigenlijk het enige handige dat ik gevonden heb is het zoekboxje boven de dock op ieder scherm. Handig om een app te zoeken en meteen te starten. Gelukkig geen apps en shortcuts tot nu toe tegengekomen die het niet doen (zoals met 15 het geval was).

Fijn dat je eindelijk de groepen van je contacten kan zien. En dat je een timer kan stoppen of pauzeren op het toegangsscherm.

Focus vind ik nutteloos, CarPlay past niet meer goed en het lockscreen is wel aardig.

Ik ben niet diep onder de indruk

Mijn verwachtingen waren niet heel hoog.
Ik ben allang blij dat er niet iets stuk gegaan is, alhoewel mijn herinneringen app nu wel eens vastloopt…
Verder vind ik veel kleine wijzigingen erg fijn, alleen dat zijn echt geen goede aanleidingen om het systeem aan te bevelen.

Kun je Facetime al bellend overzetten van iOS 16 naar macOS 12.6? Of heb je daar Ventura voor nodig?

Wel een aardige feature:

Dat is wel handig. :+1:

De video player is ook veranderd kwam ik vandaag achter en ik vind het best wel een verbetering.

Ik ben er nog niet achter gekomen hoe je wachtwoorden nu kunt zien in de instellingen. Daar kom ik vanzelf nog wel achter. Ik had wel gehoopt dat ze nog iets met de accu / batterij instelling gedaan hadden. Daar zou ik nog wel wat meer kunnen ‘zien’.

De batterij gaat inderdaad wat minder lang mee. Wat ik vervelend vind is de melding die je krijgt als je van de ene app naar een andere app tekst plakt, dat was eerst niet. Bovendien het zijn beide apps van Apple zelf.

@whaha Ze hebben wel wat gedaan, je kunt nu het percentage vol in de batterij icoon (in de rechter bovenhoek) laten weergeven, dat vind ik wel prettig.

En als je dat in iOS 15 al had, blijft dat gewoon staan :slightly_smiling_face:

Wat vind je dan een verbetering?

Persoonlijk vind het waardeloos dat de knoppen voor 10s vooruit/achteruit op de video geplaatst zijn

De grootste verbetering vind ik dat meldingen nu van onderaf naar boven ‘schuiven’ in plaats van dat ze van bovenaan beginnen.
Ik had verwacht dat ik dit juist vervelend zou vinden, maar ik vind het een verademing.
Je kunt het ook zo instellen dat je slechts ziet hoeveel meldingen er zijn. Dat zullen sommigen ook wel erg fijn vinden.

Door deze manier van weergeven ontstaat er een scheiding tussen de indicatoren (tijd, datum, accupercentage) aan de ene kant en de meldingen aan de andere kant.
De manier waarop het toegangsscherm overgaat in het berichtencentrum is ook een stuk vloeiender.
De tijd instellen bij een eierwekker of iets voelt ook heel anders.

Al met al kan ik de update nog steeds niet aanraden. Tegelijkertijd kan ik 'm ook zeker niet afraden.
Wat mij betreft krijgen we het hele jaar rond van dit soort kleine aanpassingen en niet 1x in het jaar opeens alles. Ja, dat hebben we nu al een beetje inderdaad.

Sowieso mogen ze van mij van heel dat jaarlijkse circus af.

Als je een iPhone met een notch hebt, daar was het percentage niet zichtbaar. Nu wel:

En hoe lang gaat je batterij mee, @whaha ?

Daar wordt binnenkort wat aan gedaan:

Niet specifiek op gelet. Mijn telefoon is aan het einde van de dag meestal nog boven de 20%, vaak zelfs nog een stuk hoger.
Ik heb ook nog best een goede accu: 93 tot 96%.

Of deel ik nu gegevens die ik niet zou moeten delen van mijn telefoon?

De vraag is een beetje hoe lang mijn accu het vol blijft houden. Het beestje nadert de 600 laadcycli.