Wat voor firewall ?

Ik ga het net op via ADSL met een Draytek Vigor 2600. Die heeft een ingebouwde firewall.

Mijn vraag: beschemt die voldoende of moet ik een softwarematige firewall installeren. Of het is het voldoende om de firewall in OS 10.2.5. te activeren of gaat dat ten koste van de snelheid van mijn Mac (G4 400 mhz) ?

Groeten,

Frans

Bij [url=http://security.symantec.com/ssc/home.asp?j=1&langid=ie&venid=sym&plfid=10&pkj=VUTJZOGIJPUVGCWETOM]Symantec[/url] kun je de firewall online laten testen. Volgens mij heb je genoeg aan de firewall van de router. Ik heb het getest met de Vigor 2200E, OSX firewall uit, en symantec kwam niet door de router firewall heen.

(de test werkt niet in safari…)

Zo'n firewall in een router lijkt mij altijd beter dan een softwarerouter. En een firewall vertraagt nooit.

De firewall die Draytek inbouwt in zijn hardware is 'slechts' een 'filtering firewall', je zou kunnen zeggen een 'light-versie-firewall'!

Ik leg daar al vanaf dag 1 een zware volledige firewall overheen die ook nog diverse privacy-functies heeft. Dat is Netbarrier van www.intego.com
Die kan ik je van harte aanbevelen!!!

Groeten, en voor verdere vragen altijd bereikbaar,

Gatekeeper

Kijk eens aan, nog een tevreden NetBarrier-gebruiker! :) Ik gebruik ook NetBarrier, al een paar jaar en ik moet zeggen, echt perfect!! Allerlei extra mogelijkheden, zoals filters en speciale controle zodat bijvoorbeeld wachtwoorden en creditcardgegevens niet zomaar je Mac kunnen verlaten... Je kunt op hun site een Demo-versie halen.

Verder moet je de test van Symantec niet als een hoogstaande test zien. MacFan 41 geeft aan dat het een zeer beperkte test is, die maar weinig informatie geeft. Verder vind ik dat je al snel als conclusie ‘safe’ krijgt, terwijl niet al je poorten dan hoeven dicht te zitten… Verder is het voor Symantec nodig dat ik mijn NetBarrier X -firewall iets zichtbaarder afstel, omdat hij hem anders niet kan testen… :? Triest vind ik dat… En het zegt wel iets over de kracht en kwaliteit van NetBarrier :smiley:
Verder is NetBarrier in het verleden (toen nog Mac OS 9 versie) door MacFan (32) getest en kwam daar zeer goed uit!!

Ik raad je de test van Sygate aan, deze is veel uitgebreider en geeft meer informatie. Ook Shields up! van Gibson Research is een betrouwbare, alleen niet zo uitgebreid als de test van Sygate… Om die te kunnen gebruiken, moet je iets naar beneden scrollen en op ‘Shields up’ klikken. :roll:

Beste Frans,

als je Vigor een router met NAT (Network Adress Translation) is, dan zit je volgens mij best goed.

Erg zinvolle informatie heb ik gevonden op: http://www.tidbits.com/tb-issues/lang/nl/tidbits-nl-468.html#lnk3

Groeten

Niek

Iedereen hartelijk bedankt !!

Hier heb ik wat aan. De test van Symantec gaf geen problemen, maar ik ga zeker ook de andere test van Sygate doen.

Netbarrier ook goede verhalen ook over gelezen, ga ik me ook in verdiepen.

Nogmaals: bedankt iedereen voor de snelle reacties !]

Frans.

sygate test gedaan: alles was 'blocked'. :)

De routers van Draytek en Zyxel (Zywall serie) hebben redelijk goede firewalls.

Uiteraard is dit geen echte super de luxe firewall, maar voldoet voor thuis gebruikers en kleine bedrijven goed.

Zelf heb ik een Linux bak met een zelfgeschreven ipchains ifrewall.
Voldoet uitermate goed.

Verder is het belangrijk om ook al je software up 2 date te houden. Want zolang je software verbinding maakt met internet en er zit een bug / exploit in helpt een firewall ook niet altijd.

Van je router is het belangrijk om de firmwareupgrades bij te houden. Draytek is hier erg goed in. Heeft ook een updater voor Macos.