Wat was jouw scriptie-onderwerp??

Aangezien ik (al twee jaar *zucht*) aan het afstuderen ben en dus aan niets anders dan scripties en Apple kan denken start ik maar even een scriptie-onderwerpen topic :P

Heb je voor je opleiding een scriptie of eindopdracht moeten maken of ben je bezig om deze te maken, laat iedereen dan weten waar het over gaat!

Ik studeer geschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam en in mijn scriptie ga ik de [i:54831615ec]Discorsi[/i:54831615ec] van Machiavelli ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Machiavelli ) vergelijken met twee politieke tractaten van Pieter de la Court ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Pieter_de_la_Court ) die twee eeuwen later geschreven zijn.

Volgens historici was De la Court zwaar beïnvloed door Machiavelli, maar het is nooit onderzocht in welke mate hun politieke ideeën overeenkwamen en waarin zij juist verschilden. Dus dat ga ik proberen te doen :smiley:

Ben nu ongeveer op de helft, 45 pagina’s. Nog een stuk of 40 te gaan!!

Kom maar op met alle verhalen van verschrikking, bloed, zweet en tranen! :stuck_out_tongue:

Poeh... mijn scriptie ging over de kunstenaars Pierre Soulages en Arnulf Rainer. Was leuk om te doen.

Ik vind het ook wel leuk om te doen hoor, alleen is het onderwerp dermate ingewikkeld dat ik er waarschijnlijk pas van kan genieten als het af is :wink:

Ah, de afstudeerscriptie! Ben nog steeds wel een beetje trots op [i:bbe7cae1f2]De eenheid van het kristal[/i:bbe7cae1f2] (jaja, chique he). Geweldig leuke klus om te doen. Mijn scriptie was namelijk een verzameling van 13 essays. Die essays bij elkaar dienden dan in 170 pagina's (ik glimlach weemoedig om die 45 Macadder) een literair-historisch beeld te geven van de groep dichters die tussen 1929 en 1941 een nieuw (en m.i. te weinig gehoord) geluid in de Nederlandse letteren brachten. Ze schreven poëzie waarin de verwondering over het alledaagse moest wedijveren met de alledaagse angst voor oorlog en ellende die in die tijd. Parlando-achtige gedichten met als bekendste dichters Gerrit Achterberg, Cola Debrot, Han G. Hoekstra, Ed. Hoornik en M. Vasalis die een deel van hun werk publiceerden in tijdschriften als [i:bbe7cae1f2]Werk[/i:bbe7cae1f2] en [i:bbe7cae1f2]Criterium[/i:bbe7cae1f2].

Leuk werk om te maken (jaar in de letterenbieb gewoond zo ongeveer), spannend om het op een vernieuwende manier literatuurgeschiedschrijving te doen en heerlijk om de hele tijd in gedichten ondergedompeld te zijn, waar je van houdt.
Ook leuk om zo’n verdomhoekje van de letteren eens in het zonnetje te zetten natuurlijk. En die 8,8 die ik als beoordeling kreeg vond ik ook wel geinig :wink:

Toe maar Apollo! Dat klinkt als een heftig werkje :P Mijn scriptie zal uiteindelijk ongeveer 90 pagina's bedragen, wat voor huidige standaarden al vrij lang is. Jaren geleden was de scriptie helaas een stuk belangrijker en gewichtiger dan tegenwoordig. Het lijkt wel alsof de universiteiten van tegenwoordig je zo snel mogelijk weer weg willen hebben :(

Je scriptie-onderwerp klinkt fantastisch. Ik ben niet zo heel erg thuis in de vaderlandse dichters, maar de dichters die je noemt ken ik wel van naam.

Wat betreft die 8,8, daar kan ik slechts van dromen!! :stuck_out_tongue:

Mijn profielwerkstuk (middelbarre school) gaat over het magnetisme bij een MRI-scan. Vooral om te onderzoeken of er schadelijke gevolgen zijn :D

[quote:dcc6cdc92f="Cars"]Mijn profielwerkstuk (middelbarre school) gaat over het magnetisme bij een MRI-scan. Vooral om te onderzoeken of er schadelijke gevolgen zijn :D[/quote:dcc6cdc92f]

Klinkt als een heftig onderwerp Cars :slight_smile:

Ik hoop trouwens niet dat het schadelijke gevolgen heeft, want ik heb al heel wat MRI-scans gehad :stuck_out_tongue:
Hmmm…ik heb wel eens dat het bloed uit mijn hoofd wegtrekt als ik damestennis kijk…of is dat normaal? :mrgreen:

Ik deed het eindverslag van het VMBO over "Hoe organiseer ik een concert?".

Was leuk om te doen.

niet echt nuttig maar ik heb mijn Profiel werkstuk gedaan (voor de kerst ingeleverd) over [b:6246ffa2a7]Margarine[/b:6246ffa2a7], ja je ziet het goed, MARGARINE.

http://members.home.nl/mark.kappert/margarine zie je ons gehele verslag staan. Ik weet nog niet of het goed gekeurd is maar waarschijnlijk wel.

Ik heb ooit de gemakkelijkste weg gekozen, samen met een studiegenoot: een vergelijkend onderzoek tussen een bestaande vertaling van een werkje van Heinrich Böll en onze eigen vertaling van hetzelfde boek. In de eerste vertaling zaten namelijk erg leuke en soms domme fouten waarop het heerlijk commentaar leveren was.

Hoeveel pagina’s? Geen idee, het ding zal hier ergens op zolder slingeren, als ik hem nog heb. Het viel me op zich heel erg mee, maar dat komt ook omdat we ervoor kozen om niet al te theoretisch te werk te gaan (en geloof me, vertaalwetenschappers kunnen ontzettend theoretisch gaan zitten zeiken over de simpelste dingen.) Bovendien vormden alle eindvertalingen – voorzien van annotaties – die daarvoor al moesten worden ingeleverd een mooie oefening.

Grootste probleem was eigenlijk elke keer die kloterige rechtenstudenten wegjagen van de plaatsen die voor ons waren gereserveerd in de letterenbieb. Hun bieb zat altijd vol, en ze begrepen maar niet dat wij per se daar moesten zitten omdat je nu eenmaal niet werd geacht met twintig strekkende meter aan naslagwerken aan de loop te gaan.

Mijn scriptie voor kunstgeschiedenis ging over de positie van de vrouw in de Griekse, Romeinse en Egyptische samenleving en hoe dat werd weerspiegeld in de kunst uit die tijd. Heb lerarenopleiding tekenen gedaan, moesten daarnaast afstuderen op een expositie van je eigen werk...

[quote:01ba542305="Chartreuse"]Grootste probleem was eigenlijk elke keer die kloterige rechtenstudenten wegjagen van de plaatsen die voor ons waren gereserveerd in de letterenbieb. Hun bieb zat altijd vol, en ze begrepen maar niet dat wij per se daar moesten zitten omdat je nu eenmaal niet werd geacht met twintig strekkende meter aan naslagwerken aan de loop te gaan.[/quote:01ba542305]

Goh, DAT klinkt herkenbaar!! :x Wij hebben nu het meeste last van studenten economie geloof ik. Die snappen niet dat bellen in de bieb (ook de letterenbieb) irriteert.

Leuk dat je Heinrich Böll hebt vertaald. Ik heb op een blauwe maandag nog een vak Duitse literatuurgeschiedenis gedaan, maar het was me allemaal wat te theoretisch gezever :oops:

Mijn afstudeerwerkje had als onderwerp de koppeling tussen grond- en oppervlaktewatermodellen. Dus modellen waar je de stroming van grond en oppervlaktewater kunt berekenen. Die zijn wiskundig en hydrologisch erg verschillend van karakter en worden dus meestal afzonderlijk van elkaar gemaakt. In bepaalde gevallen is de hydrologische relatie echter zo sterk dat simulatie van waterstroming 'ongekoppeld' slechte resultaten geeft (denk aan grondwatergevoedde beekjes). Ik heb uitgezocht psies wanneer koppeling zinvol is, zowel praktisch als theoretisch en daar een beoordelingformulier bij gemaakt en een koppeling tussen twee bestaande simulatieprogramma's geprogrammeerd in Fortran. Het geheel heb ik vervolgens getest met modellen van het beekdal van de Reest, ten oosten van Meppel. Werkje van een ontspannen maand of 8 in '94, netjes volgens planning, dat me een 8 opleverde. Het resultaat was een paar maal die ca. 85 pagina's die ik hierboven hoorde. Het samenvattende hoofdrapport was wel in die orde van grootte, de onderbouwing van de deelstudie waren elk ook in die orde van grootte of meer. Zeg, MacAdder, jouw productie ligt dus ruim onder de halve pagina bruikbare tekst [i:a1d4b92d49]per week[/i:a1d4b92d49]. Heb je daar een speciale reden voor of die je gewoon liever andere dingen?

Best leuk hoor, voor zover het over het concept en de waterhuishouding ging, maar Fortran heb ik daarna nooit meer aangekeken.

[quote:713c640df9="fistkikker"]Zeg, MacAdder, jouw productie ligt dus ruim onder de halve pagina bruikbare tekst [i:713c640df9]per week[/i:713c640df9]. Heb je daar een speciale reden voor of die je gewoon liever andere dingen?[/quote:713c640df9]

Ik weet dat het erg klinkt dat ik er al twee jaar mee bezig ben, maar het ligt wat genuanceerder. Ik was er twee jaar geleden mee begonnen, maar had de rest van mijn vakken toen nog lang niet af. Die moest ik eerst afmaken en gedurende die tijd kwam ik vrijwel niet aan mijn scriptie toe. Toen het eenmaal wel lekker opschoot heb ik wegens ziekte een paar maanden in de lappenmand gelegen en nu ben ik er na lange tijd weer druk mee in de weer.

Probleem was alleen dat het onderzoek zo ver was weggezakt dat ik praktisch weer overnieuw kon beginnen :oops:

Ik ben nu bezig met mijn afstudeerscriptie over een aspect van de organisatieveranderingen ('kanteling') van ziekenhuizen. Mijn opleiding is Medische Informatiekunde aan de UvA en ik ben in augustus van dit jaar na 9 jaar eindelijk klaar.

Het interessante vind de organisatiesociologische theorieën, van Mintzberg en Weber etc.
Soms gaat het schrijven als vanzelf en soms zit ik een hele dag na te denken hoe ik een zin op m’n scherm moet krijgen. Nu ben ik ook nog ziek, dus dat is niet handig.

[quote:65b8ffe3b1="MacAdder"][quote:65b8ffe3b1="Chartreuse"]Grootste probleem was eigenlijk elke keer die kloterige rechtenstudenten wegjagen van de plaatsen die voor ons waren gereserveerd in de letterenbieb. Hun bieb zat altijd vol, en ze begrepen maar niet dat wij per se daar moesten zitten omdat je nu eenmaal niet werd geacht met twintig strekkende meter aan naslagwerken aan de loop te gaan.[/quote:65b8ffe3b1]

Goh, DAT klinkt herkenbaar!! :x Wij hebben nu het meeste last van studenten economie geloof ik. Die snappen niet dat bellen in de bieb (ook de letterenbieb) irriteert.[/quote:65b8ffe3b1]
Waar zit je, UvA? PC Onthooft-huis? Dan mag je ze ook namens mij, al 12 jaar afgestudeerd, met een ongelooflijke rotschop verwijderen. Dat ze nog steeds het lef hebben, het tuig. Godzijdank was de mobiele telefoon in 1994 nog geen gemeengoed, want dan hadden ze hem ergens teruggevonden waar ie niet lekker zit. Jeetje, ik zit me er weer/nog kwaad over te maken!

Heerlijke tijden waren dat. PC's waren geen gemeengoed, en WordPerfect was toch zo'n fijn programma. :sealed:

Zit inderdaad in het PC (Ont)Hoofthuis. En inderdaad is het er waarschijnlijk niet beter op geworden in de loop der jaren. Chattende mensen bezetten de computers die voor scripties en werkstukken bedoeld zijn, mensen bellen, eten en kletsen in de bieb en als klap op de vuurpijl kun je in de tentamenperiodes van studenten medicijnen, rechten en economie überhaupt geen plaats meer krijgen in de bieb :x

@speedy: Ja, en om te printen moest je een afspraak maken bij alfa-informatica, dan kreeg je een rol behang uit de matrix.

Vergis je niet, ik heb vakzusters (geen vakbroeders, gek genoeg) die nog steeds in WP werken. 5.1, hè? Daar staat gelukkig een groeiend leger Apple-adepten tegenover.

@Adder: maar wie zwaait daar nu dan de bibliofiele scepter? Als het echt te erg werd, konden wij ons beklag doen bij een of andere kenau die dan op hoge toon om collegekaarten vroeg en studenten soms zelfs de toegang ontzegde. Is dat niet meer? Dan zou ik een deel van mijn collegegeld terugvragen.

[quote:69e2cbcff3="Chartreuse"]Vergis je niet, speedy, ik heb vakzusters (geen vakbroeders, gek genoeg) die nog steeds in WP werken. 5.1, hè? Daar staat gelukkig een groeiend leger Apple-adepten tegenover.[/quote:69e2cbcff3]

Wauw…het blauwe 5.1 scherm :slight_smile: wie is er niet ooit verliefd op geworden. Was wel een fantastisch programma.