Wat wil 's.m.a.r.t niet ondersteund' zeggen?

Wat wil 's.m.a.r.t niet ondersteund' zeggen?

Stomme vraag misschien maar voor een iemand die niet veel weet van installeren van externe harde schijven

volgens mij een semi-intelligent cachingsysteem.. jouw schijf ondersteunt het niet wat inhoudt dat het niet de snelste zal zijn. hij buffert dan in het geheugen van je HD belangrijke informatie waardoor hij sneller bij veelgebruikte info kan wat dus tijd scheelt bij o.a. seek- en accestime

$0.02

neen niet waar :)

smart dient om schijfanalyses te maken.
smart analyseert zelf uw schijf de hele tijd, en gaat na of er geen fouten zijn etc.
Ik persoonlijk zou dat sowieso afzetten want dat doet toch niks buiten verbruiken.
ik heb nog nooit iemand geweten die ook echt een waarschuwing heeft gehad van zijn smart dus …

[quote:bb7f0425df="mr_owen"]Ik persoonlijk zou dat sowieso afzetten want dat doet toch niks buiten verbruiken. ik heb nog nooit iemand geweten die ook echt een waarschuwing heeft gehad van zijn smart dus ...[/quote:bb7f0425df]

ik! het gaf aan dat de hd van mijn powerbook aan zijn einde was, en ik nog net op tijd mijn data kon backuppen!

[quote:edf240b50c="d_Stiny"]volgens mij een semi-intelligent cachingsysteem.. jouw schijf ondersteunt het niet wat inhoudt dat het niet de snelste zal zijn. hij buffert dan in het geheugen van je HD belangrijke informatie waardoor hij sneller bij veelgebruikte info kan wat dus tijd scheelt bij o.a. seek- en accestime[/quote:edf240b50c]

Een stukje naast de waarheid zitten is nog tot daar aan toe, er compleet geef f*ck vanaf weten is ook ok, maar geef dan geen antwoord :x :x :x

Ewout

[quote:871632377c="mr_owen"]neen niet waar :)

smart dient om schijfanalyses te maken.
smart analyseert zelf uw schijf de hele tijd, en gaat na of er geen fouten zijn etc.
Ik persoonlijk zou dat sowieso afzetten want dat doet toch niks buiten verbruiken.
ik heb nog nooit iemand geweten die ook echt een waarschuwing heeft gehad van zijn smart dus …[/quote:871632377c]

Je zit al iets dichterbij de waarheid. Maar je ging hopeloos de mist in toen je het had over afzetten van het systeem. :frowning:

Ewout

i stand corrected..

gelukkig een forum. en gelukkig ook nog jullie allemaal om te corrigeren

heh…

S.M.A.R.T is een geavanceerd systeem ingebouwd in nagenoeg alle morderne harde schijven. Het controleert continue of je schijf geen ernstige fouten heeft waardoor de data in gevaar zou komen.

S.M.A.R.T. kun je niet uitzetten. Helaas is S.M.A.R.T. niet op iedere bus interface ondersteund. Externe firewire en USB kastjes ondersteunen bijna nooit deze informatiestroom richting het OS.

Schijfhulpprogramma kan wel degelijk S.M.A.R.T. meldingen weergeven. Jammer genoeg geeft OS X niet rechtstreeks deze melding door aan de gebruiker. M.a.w. als je schijf hulpprogramma niet open hebt staan krijg je geen melding van een naderende ramp.

Ewout

P.S. er zijn programmaatjes te vinden die deze S.M.A.R.T. info aan de gebruiker doorgeven.

[url=http://nl.wikipedia.org/wiki/S.M.A.R.T.]De Wiki pagina voor S.M.A.R.T[/url] :lol:

het is wel handig om in de gaten te houden. Ik had een 250 GB HD die ook een s.m.a.r.t. foutmelding gaf (verder niks aan de hand, ik zag het toevallig in het Schijfhulpprogramma). Deze werd wel onder garantie vervangen door een nieuwe.

Bij een collega ook al een keer een rode smart melding gekregen. Verklaarde meteen waarom hij altijd problemen met die schijf had gehad.

[quote:e79b057d4c="Ewout"][quote:e79b057d4c="d_Stiny"]volgens mij een semi-intelligent cachingsysteem.. jouw schijf ondersteunt het niet wat inhoudt dat het niet de snelste zal zijn. hij buffert dan in het geheugen van je HD belangrijke informatie waardoor hij sneller bij veelgebruikte info kan wat dus tijd scheelt bij o.a. seek- en accestime[/quote:e79b057d4c]

Een stukje naast de waarheid zitten is nog tot daar aan toe, er compleet geef f*ck vanaf weten is ook ok, maar geef dan geen antwoord :x :x :x

Ewout[/quote:e79b057d4c]
misschien dat d_Stiny overtuigd was dat zijn antwoord goed was, in ieder geval lijkt me dat geen reden om zo te reageren

kan iemand mij dan vertellen hoe het komt dat mijn de status bij schijfhulpprogramma bij smart gewoon zegt: gecontroleerd. Hoewel mijn HD echt wel z'n einde nadert, Symptomen die overduidelijk zijn: -> muziek stopt met afspelen - repeterend geluid uit de HD - strandballetje - Powerbookje kantelen en muziek begint weer te spelen.

Zo te zien doet die schijf het nog wel ;-)

SMART checkt of de schijf foute sectoren heeft. Als er andere problemen zijn, bijvoorbeeld in de controller, dan zal SMART dat pas erkennen als hij bepaalde sectoren niet meer kan lezen. Ook ‘naderende problemen’ kunnen door SMART soms niet herkend worden…zoals bij jou. Het gaat immers nog niet fout!

Ik heb een server in de gangkast staan die Linux draait, met 2 SATA SMART schijven er in. Vorig jaar heb ik een schijf vervangen vanwege SMART fouten, waardoor hij door Linux al buiten bedrijf werd gesteld.

Groeten,
R.

[quote:4a35af622a="BenVG"]kan iemand mij dan vertellen hoe het komt dat mijn de status bij schijfhulpprogramma bij smart gewoon zegt: gecontroleerd. Hoewel mijn HD echt wel z'n einde nadert [/quote:4a35af622a]

Ook S.M.A.R.T. kan wellicht niet alles ontdekken, misschien een probleem in de magnetische laag o.i.d. ?

[quote:4a35af622a=""]Powerbookje kantelen en muziek begint weer te spelen [/quote:4a35af622a]
Sudden Motion Sensor geintje uitgehaald? :stuck_out_tongue: Een soort ‘iPlayU’ ?

Ewout

[quote:1198ae3114]Sudden Motion Sensor geintje uitgehaald? Een soort 'iPlayU' ? [/quote:1198ae3114] ik denk dat er op een powerbook 12" 867 mhz (1ste generatie) nog niet echt sprake is was van sudden motion sensors.

Maargoed deze zomer gaat deze 40 GB schijf der toch uit hoor en laat ik er een 80 GB inzetten, hij staat toch vol :slight_smile:

Een ander vraagje over Smart

Ik heb nu 2 schijven in men powermac zitten. De 1 ondersteunt het wel en de andere niet ( volgens schijfhulpprogramma). Het zijn echter dezelfde schijven.

Wat doe ik verkeerd, of is het normaal zo?

[quote:2b9b5f13ff="d_Stiny"]i stand corrected..

gelukkig een forum. en gelukkig ook nog jullie allemaal om te corrigeren

heh…[/quote:2b9b5f13ff]

wat een eigendunk :frowning: ik heb een hekel aan personen die zo’n grote eigendunk van zichzelf hebben dat het ook nog maar een keer op het forum moet komen