Water over MacBook Pro - Nog geen problemen

Goedenavond,

Op school heeft een klasgenoot per ongeluk water over mijn macbook pro laten vallen.
Het was niet heel erg veel maar er is wel wat op het toetsenbord terecht gekomen …
Tot nu toe heb ik er echter nog geen problemen door ondervonden.
Kan het zijn dat er later nog problemen optreden of heb ik heel veel geluk gehad?

Hoor het graag!

2x Ja
Voor de zekerheid batterij eruit en week in een afgesloten zak met rijst bewaren.

Thanks!

Ik zou hem zelfs na laten kijken, just to be sure
Ook opgedroogd kunnen de gevolgen van vocht nog veel schade veroorzaken
Beetje rijst alleen is een goede manier om vocht eruit te krijgen maar meer niet, corrosie verdwijnt er niet door.
iApply.nl of Macrepair.nl kunnen je hier mee helpen (of soortgelijk ander bedrijf)

Ga hiervoor niet naar Apple zelf, die zal enkel zeggen dat je een nieuwe moederbord moet hebben a €900,- maar kijken er verder niet naar.

Dat kan altijd nog als er problemen op mochten treden. kan je nu toch niets (meer) aan doen als dat zo is….

Inderdaad gewoon even na laten kijken. Je kan het nu nog via zijn verzekering terug krijgen, dat kost hem niks en jou niks. Als je er over een maand achter komt dat je processor het begeven heeft kun je mooi zelf 900 gaan neertellen.

Is hij verzekerd dan ?

Aansprakelijkheidsverzekering. Als iemand perongeluk iets van jou kapot maakt (door het te laten vallen bijvoorbeeld) dan vergoed zijn/haar verzekering dat.

Zeker niet wachten tot het fout gaat, preventief na laten kijken en waar nodig laten behandelen gaat je veel minder geld kosten als pas ingrijpen als er problemen ontstaan. Zoals ik al zei, rijst is niet het juist middel om vochtschade te verhelpen, het is een goede eerste stap, maar niet de oplossing.

Als het een klein beetje water is kan het alleen in je keyboard zijn terecht gekomen en mogelijk weinig scahde aanrichten.
Is dat kleine beetje water net ergens doorheen gelopen, of later tijdens vervoer dat ene druppeltje, waardoor wel iets specifieks nat is geworden, dan kan dit in het begin nog npgoed blijven gaan. Droogt het water echter op en begint de kalk- en/of corrosievorming, al is het op micrometer niveau, dan begint het feest. In het uiterste geval resulteerd dit in kortsluitingen tussen componenten, printbanen, of nog erger, tussen printlayers. Waarbij dit in het laatste geval makkelijk tot het einde van het mainboard kan leiden.

Iemand anders heeft dit veroorzaakt, dus overleg met die persoon dat jij je laptop naar een Apple repair toko brengt om na te laten kijken en dat elke vorm van kosten die hieruit naar voren zal komen bij zijn WA verzekering gedeclareerd zal worden.
Blijven de kosten onder de €500,00 dan doen de meeste verzekeringen niet moeilijk en betalen uit na het ontvangen van een juiste en volledige reparatiebon. Zijn de bedragen hoger dan kan het zijn dat de bewuste verzekering aanvullend onderzoek volgens eigen richtlijnen eist. Waarbij de benadeelde in praktisch alle ongeluk-gevallen uiteindelijk netjes gecompenseerd wordt. Bij twijfel eerst de WA verzekering bellen of schriftelijk laten reageren, om discussies nadien te voorkomen. Het zijn dure laptops waar je vast zuinig op bent, dus ga er niet te makkelijk mee om als je het risico loopt later ellede te hebben als de ‘schuldige’ het misschen al vergeten is.