Wav en AIFF?

Kan iemand hier mij het verschil uitleggen tussen wav en aiff bestanden? Ik werkte altijd met dos en windows en dan kom je alleen maar wav tegen. Op de mac kom ik vrij veel aiff tegen maar ik vroeg me eigenlijk af wat nu precies de verschillen en overeenkomsten zijn.

Ik vond [url=http://www.musiq.com/recording/digaudio/formats.html]deze pagina[/url]. Wellicht staat daar een antwoord op je vraag.

Dat zegt me vrij weinig... het is dus gewoon een andere manier van opslaan, maar met dezelfde kwaliteit. Of is de één beter dan de ander?

Volgens mij is er geen verschil in kwaliteit; zowel wav als aiff slaan geluid (meestal) op in PCM vorm. Alleen slaan ze het allebei op een iets andere manier op. [quote:ee2159d088][b:ee2159d088]PCM (Pulse Code Modulation)[/b:ee2159d088] is a common method of storing and transmitting uncompressed digital audio. Since it is a generic format, it can be read by most audio applications—similar to the way a plain text file can be read by any word-processing program. PCM is used by Audio CDs and digital audio tapes (DATs). PCM is also a very common format for AIFF and WAV files.[/quote:ee2159d088]

de kwaliteit van beide bestandstypes zijn gelijk. Het is inderdaad allen een verschil in manier van opslaan. aiff is core en wav is windows. Tegenwoordig kun je beide bestandstypes op de mac (en hoop ik ook op windows) lezen, in computer-pre-historie niet

AIFF is door Apple ontworpen als uitwisselingsformaat. Apple Interchange File Format. En is dus prima door Windows computers te lezen. Het eigen geluidsformaat van de Apple is niet AIFF maar SDII ofwel sounddesigner 2. Reeds vanaf het begin werkten alle Apple programma's hiermee. Tegenwoordig kunnen de professionele Apple pakketten (b.v. Pro Tools) prima overweg met SDII, AIFF en WAVE.