[web] CSS: Tag in html

Op een cms draait een pagina die door iedereen kan worden aangepast. ik wil dat de tekst altijd hetzelfde wordt weergegeven. Dus of ze in de WYSIWYG editor nou Header 1, Header 2 enz kiezen moet de tekst op de publish pagina altijd er hetzelfde uitzien, qua font en corps enzo.

Is er een CSS Tag die zonder een ‘h1’ of ‘h2’ definitie altijd voorrang krijgt. Dus de tekst altijd op een zelfde manier wordt weer gegeven. zo ja, plak je de '<STYLE TYPE=“text/css”> dan tussen de head of body?

Ik snap je vraag niet helemaal.. wat bedoel je met een CSS Tag? Een HTML Tag of een CSS attribute? De style-tag wordt overigens in de head-tag geplaatst.

[b:932f8e8944]edit[/b:932f8e8944]

[code:1:932f8e8944]
/* css code: */
body {
font-family: arial;
}
[/code:1:932f8e8944]

Als je zoiets gebruikt dan wordt (bijna) alles als Arial weergegeven.

Dit is mijn pagina

[code:1:5d927b61bb]<html>
<head>
<title>Agenda</title>
<STYLE TYPE="text/css">
a { color: #840029; }
a:hover { color: white; }
</STYLE>
</head>
<body bgcolor="#bcb948" leftmargin="20" marginheight="12" marginwidth="20" topmargin="12">
<? page_content(); ?>
</body>
</html>[/code:1:5d927b61bb]

Wanneer je tekst WYSIWYG editor aanpast bv in h2 wordt deze zichtbaar(natuurlijk). kan ik een style-tag toevoegen die andere styles overruled?[/url]

[code:1:fd4764aeb0]* { font-size: 12px; }[/code:1:fd4764aeb0]

zou je kunnen proberen

[code:1:5fb82ef0fc] * { font-size: 12px; } [/code:1:5fb82ef0fc] Zal voor alles een lettergrootte van 12px opleggen.

Voorbeeld:

[code:1:5fb82ef0fc]
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 TRANSITIONAL//EN">
<html>

&lt;head&gt;
	&lt;title&gt;Test&lt;/title&gt;

&lt;style type=&quot;text/css&quot;&gt;
	body
	&#123;
		font-family&#58; Georgia;
	&#125;

*
	&#123;
		font-size&#58; 12px;
	&#125;
	&lt;/style&gt;

&lt;/head&gt;
&lt;body&gt;

&lt;h2&gt;Dit is een titel&lt;/h2&gt;
Dit is gewone tekst

&lt;/body&gt;

</html>
[/code:1:5fb82ef0fc]

edit
Was me er wel net eentje voor zeker :wink:

Ik heb er nu dit van gemaakt

[code:1:9efde0662e]<html>
<head>
<title>Agenda</title>
<STYLE TYPE="text/css">
body
{ font-family: Arial, Verdana, Helvetica, Geneva; }

• { font-size: 10pt; }
    a { color: #840029; }
    a:hover { color: white; }
    </STYLE>
    </head>
    <body bgcolor="#bcb948" leftmargin="20" marginheight="12" marginwidth="20" topmargin="12">
    <? page_content(); ?>
    </body>
    </html>[/code:1:9efde0662e]

In Safari lijkt het te werken, maar ik moet het nog controleren op een PC. Daar was overigens het gedonder begonnen.

weet je zeker dat je "pt" wilt gebruiken als fontgrootte?

[quote:7579497747="Aracon"]weet je zeker dat je "pt" wilt gebruiken als fontgrootte?[/quote:7579497747]

Hoezo?

"pt" gebruik je normaal alleen voor print. Mac heeft een schermresolutie van 96 ppi en windows 72 ppi volgens mij, dus de fontgroottes kunnen verschillen. op het web is px de enige maat die je 100% een consistente grootte geeft. Een andere optie is "em" of simpelweg "small" "large" "x-small" etc.

Bedankt voor de deskundige uitleg, allemaal trouwens. Ik heb de waarde van 10 pt veranderd in 12 px. Deze komt volgens mij het meest overeen.

[quote:3e705f04a9="G4"]Bedankt voor de deskundige uitleg, allemaal trouwens. Ik heb de waarde van 10 pt veranderd in 12 px. Deze komt volgens mij het meest overeen.[/quote:3e705f04a9] Nadeel is dan dat de tekst niet meer schaalbaar is in Internet explorer als je pixels gebruikt...

@Aracon
Het is andersom: mac 72ppi en Win 96ppi.

Naast “em” “small” “large” “x-small” etc. is er ook nog de mogelijkheid om “%” te gebruiken.
Voor de grafici onder ons zijn er nog “mm”, “cm”, “in” (inch) en “pa” (pica). Uiteraard zijn die voor beeldschermlayout ongeschikt!

Tja, dat is zo, maar mensen die schaalbaarheid van tekst nodig hebben moeten maar overstappen naar een betere browser.. toch? :wink:

En bedankt, hoopte al dat iemand mij even kon controleren/rectificeren daar, want wist het niet helemaal zeker.